کد خبر: ۶۷۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ 07 November 2018

رعايت نکات زير به هنگام رانندگي در روزهاي باراني و برفي به افزايش ايمني در رانندگي مي انجامد:

1- هنگام بارندگي دقت بيشتري به خرج دهيد. مبادا مناظر زيبا، هواي خوش و بوي نم باران حواستان را از رانندگي پرت کند.

2- از سالم بودن برف پاک کن هاي جلو و عقب خودرو مطمئن باشيد و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن را تنظيم کنيد.

3- منبع آب شيشه شوي را به طور مرتب کنترل کنيد. در يک جاده گل آلود، حتي پس از باران، ماشين هاي جلويي آن را گلي خواهند کرد.

4- مراعات عابران پياده را بکنيد. خيابان پر از چاله هاي کوچک و بزرگ است که هنگام باران پر از آب مي شوند. شرط انصاف اين است که از چاله ها با احتياط عبور کنيد تا آب گل آلود به عابران نپاشد.

5- هنگام بارندگي، حداکثر سرعت هاي مجاز تعيين شده براي معابر مختلف کاهش مي يابد و شما بايد با سرعت کمتري رانندگي کنيد. اين احتياط در سرعت، براي وقتي که تازه باران شروع شده هم صادق است. يعني وقتي که تازه زمين تر شده، اصطکاک کاهش مي يابد. به خصوص در اوايل بارندگي، به علت مخلوط شدن آلودگي هاي سطحي مانند روغن ماشين و گرد و خاک که به طور معمول روي سطح همه خيابان ها و جاده ها هست، حتي خطر جدي تر نيز مي شود.

6- اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شديدي شديد، چند بار به طور پيايي پا را روي ترمز فشار دهيد. با اين کار از ليز خوردن ماشين جلوگيري خواهيد کرد. البته رانندگان ماشين هايي که به ترمز ABS مجهزند، خيالشان از اين بابت راحت تر است زيرا اين ترمزها براي ليز نخوردن در چنين شرايطي طراحي شده اند.

7- شايد اين سوال پيش بيايد که هنگام سر خوردن، چگونه خودرو را متوقف کنيم؟ بهترين کار، اين است که اعتمادبه نفس داشته و به خود مسلط باشيد. از ترمز کردن بپرهيزيد زيرا ضربه زدن به ترمز در روي سطح لغزنده چرخ ها را قفل مي کند و باعث لغزش و سرخوردن بيشتر مي شود. بايد در جهتي حرکت کنيد که قسمت عقب خودرو سر مي خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانيد) و هر زمان خودرو به حالت مستقيم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنيد. خيلي آهسته روي ترمز فشار دهيد تا از سرعت خودرو کاسته شود يا آرام روي گاز فشار دهيد تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

8- از سبقت گرفتن بپرهيزيد. چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه اي به عقب خودرو مي زند که موجب سر خوردن آن مي شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمي گردد. در عين حال، خودرو را در دنده نگه داريد و از خلاص کردن آن بپرهيزيد، زيرا در اين حالت به کم شدن سرعت کمک مي کند و حداکثر کنترل را به راننده مي دهد.

9- از برداشتن پاي خود از روي گاز به طور ناگهاني خودداري کنيد و پدال گاز را به طور متعادل نگه داريد تا از سرخوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيري کنيد. هنگامي هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن هاي بي مورد و چرخاندن سريع چرخ ها خودداري کنيد زيرا اين عمل علاوه بر اين که نتيجه مثبتي ندارد، خودرو را نيز عميق تر و کامل تر در گل و لاي فرو مي برد.

10- در شرایط جوی معمول و به صورت استاندارد شما میبایست فاصله سه الی چهار ثانیه ای با خودروی جلوی خود داشته باشید که به هنگام رانندگی در زیر بارش باران این عدد به ۵ ثانیه افزایش پیدا میکند. با این کار علاوه بر داشتن زمان کافی برای عکس العمل در جاده لغزنده از پاشیده شدن آب جاده بر روی خودروی شما هم که موجب حادثه میشود، جلوگیری به عمل می آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار