قاضی زاده : وزیر ارشاد به مجلس پاسخگو باشد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسئولیت این اقدام متوجه وزیر ارشاد بعنوان رئیس هیئت نظارت بر مطبوعات است و ایشان باید به مجلس پاسخگو باشند.
کد خبر: ۶۷۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 05 November 2018

به گزارش تابناک اردبیل، به دنبال اطلاعیه اخیر دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات در خصوص انتخابات پیش رو انتخاب نماینده مدیران مسئول مطبوعات در این هیئت وشرط محدودیت نامزدی، این تصمیم با واکنش هایی مواجه شد به طوری که برخی منتقدین آن را خلاف قانون و سیاست های کلی قانون انتخابات و محروم ساختن حجم وسیعی از مدیران مسئول برای داوطلبی دانستند.

دبیرخانه هیئت نظارت طی روزهای اخیر با ارسال پیامی به مدیران مسئول با اعمال تصمیم خود(شرط محدودیت) اعلام کرد که مدیران مسئول واجد شرایط شرکت در انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات مشخص شدند.

دبیرخانه هیئت نظارت اضافه کرد: مدیران مسئولی که واجد شرایط شرکت در انتخابات نمی‌باشند در صورت داشتن مستندات لازم (اعلام وصول برای نشریات مکتوب و فعالیت مستمر برای پایگاه‌های خبری) تا 22 آبان فرصت دارند نسبت به رفع نواقص اقدام کنند.

سیدعلاءالدین ظهوریان دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در پاسخ به انتقادات گفت: هیات نظارت بر مطبوعات فعلا در خصوص ماده 16 سخت گیری نمی‌کند چرا که عذر عدم انتشار موجه است.

وی در توضیح خود افزود:در ماده 16 قانون مطبوعات آمده است: صاحب امتیاز موظف است ظرف شش ماه پس از صدور پروانه، نشریه مربوطه را منتشر کند و در غیر این صورت با یک بار اخطار کتبی‌ و دادن فرصت پانزده روز دیگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می‌رود، عدم انتشار منظم نشریه در یک سال نیز اگر بدون عذر موجه (‌به‌تشخیص هیأت نظارت) باشد، موجب لغو پروانه خواهد بود.  در تبصره همین ماده نیز ذکر شده است: نشریه‌ای که سالانه منتشر می‌شود (‌سالنامه) از ماده فوق مستثنی بوده و در صورت عدم نشر ظرف یک سال بدون عذر موجه پروانه‌صاحب امتیاز لغو خواهد شد.

در همین رابطه سید احسان قاضی زاده  هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص شرط داوطلبی برای مدیران مسئول نشریات مکتوب، انتشار منظم (بالاتر از50درصد شمارگان موظف) و مدیران مسئول خبرگزاری‌ها و پایگاه های خبری، فعالیت مستمر رسانه در طول یک سال جهت شرکت در انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، گفت: این محدودیت مغایر با سیاست‌های کلی انتخابات و اصل تضمین آزادی و حقوق انتخاب‌شوندگان و انتخابات‌کنندگان است.

وی افزود: هیئت نظارت بر مطبوعات نمی‌تواند با این استدلال که چون انتشار نامنظم نشریات را موجه می داند! بنا دارد به جای اعمال نکردن ماده 16 قانون مطبوعات( لغو پروانه فعالیت)، مدیران مسئول را از حق قانونی و طبیعی‌اشان در انتخابات محروم کند.

نماینده مردم فریمان در مجلس اظهار داشت: اکنون که هیئت نظارت بر مطبوعات با توجه به شرایط موجود فضای مطبوعات و مشکلات اقتصادی از خود صعه صدر نشان داده و سخت‌گیری نمی‌کند، نباید از جهات دیگر و اتفاقاً به همین بهانه( ماده 16) از اقدامات تنبیهی و تحدیدی بهره بگیرد.

مدیرکل اسبق مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که شرط گذاری و اعمال محدودیت با وجود صراحت قوانین موجود، نوعی تفسیر از سوی دبیرخانه است و این وجاهت قانونی ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: متولیان امر به خوبی می‌دانند با توجه به شرایط سخت مالی و مشکلات عدیده اقتصادی، محرومیت از نامزدی انتخابات بیشتر متوجه مدیران مسئول مطبوعات بخش خصوصی و محلی و نه مدیران مسئول مطبوعات دولتی و وابسته به دستگاههای عمومی غیردولتی است و در مغایریت آشکار با عدالت و حمایت از ضعیف است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار تجدیدنظر در این تصمیم شد و گفت: مسئولیت این اقدام متوجه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس این هیئت است و ایشان باید در این باره به مجلس پاسخگو باشند.   

شایان ذکر است که دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات در اجرای بند (ه) ماده 10 قانون مطبوعات( انتخاب نماینده مدیران مسئول مطبوعات بر عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات) در اطلاعیه ای اعلام کرده است که شرط ثبت نام برای مدیران مسئول نشریات مکتوب در انتخابات، انتشار منظم (بالاتر از 50% شمارگان موظف) و برای مدیران مسئول خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، فعالیت مستمر آن رسانه در طول یک سال اخیر است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار