پرونده عبرت آموز/
او به مثابه «استخوان در گلو» همه رشته ها را با گزارش تحقیقی پنبه کرد و به تنهایی در مقابل دولت، این واگذاری را به چالش کشاند و تابوشکنی کرد.
کد خبر: ۶۷۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 28 October 2018

تابناک اردبیل- ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان از سوی معاون اول رئیس جمهور طی هفته گذشته به همان اندازه خبرساز شد که دوم مردادماه جاری در سایه سکوت و شگفتی همگان و در البته شرایط بیسابقه بحران ارزی کشور، سازمان خصوصی سازی این شرکت را با همه ابهامات به قیمت ناچیز معامله و آن را به عنوان بزرگترین واگذاری سال و از افتخارات دولت دوازدهم به ثبت رساند!

با این حال سازمان خصوصی سازی با تبختر خاص هرگز تصور نمی کرد که این لقمه بزرگ، سرانجامی دردسرساز خواهد داشت و با یک خوش بینی و سرمستی از آغازین روزهای ثبت این معامله به جای پاسخ های مستدل و منطقی، شیوه های توجیهی، فرافکنانه و انحرافی را در مواجهه با منتقدین در پیش گرفت و اصلاً در این باره حاضر نشد گوش شنوایی داشته باشد.

گویی این رفتار از این حیث بود که سازمان خصوصی سازی همه توان و امکانات سازمانی و نامحسوس خود را برای مقاومت در برابر خواسته های منتقدین و عموم مردم در خصوص این معامله سئوال برانگیز به کار بست تا با اطمینان بالایی، موضوع را مدیریت کند اما سرانجام در برابر گزارش مستند یک منتقد جسور و هوشمند زانو زد و شکست را پذیرفت!

او کسی نبود جز اکبر اعلمی به مثابه «استخوان در گلو» که همه رشته ها را با گزارش تحقیقی پنبه کرد و به تنهایی در مقابل دولت، این واگذاری را به چالش کشاند و تابوی تاریخ واگذاری ها در سازمان خصوصی سازی را شکست و درسی عبرت آموز داد.

در این میان انتظار بر این بود که میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی از تبریز و از همکاران اکبر اعلمی در همان دوره پارلمان، توصیه های دوستانه اعلمی را شنیده و حداقل از واکنش های حساس برانگیز پرهیز کند اما آقای رئیس نشان داد که به رغم ادعا، کاملاً رفتاری ناشیانه و ناپخته دارد.

پوری حسینی با تاکتیک کوچک شمردن و بی اعتنایی به گزارش تحقیقی اعلمی، وانمود کرد که منتقدین برای اثبات ادعای خود در خصوص معامله بزرگ سال دستشان از اسناد و مدارک تهی است و با اطمینان از این تصور اشتباه نه تنها افکار عمومی را اقتاع نکرد بلکه با سکوت خود بر ابهامات افزود و حساسیت ها را به رفتار هیات واگذاری در این پرونده مضاعف کرد.

ضمن این که در این ماجرا برخی تلاش کردند تا در راستای تخریب چهره اعلمی و انحراف مسیر پرونده پیگیری، انتقادهای اعلمی  از سازمان خصوصی سازی را ناشی از محروم ماندن او از مسئولیت های دولتی جلوه داده و این مهم را تا سطح اختلاف های شخصی اعلمی و پوری حسینی تنزل بخشند.

اما اعلمی با هنرمندی مثال زدنی که در عرصه روزنامه نگاری دارد با برجسته سازی موضوع و حساس کردن همه بخش های جامعه و حتی کسانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند( فروش هرمتر مربع کشت و صنعت مغان به2800 تومان= یک بسته پفک نمکی)، نه تنها شعاع مخاطبان را توسعه بخشید بلکه مخالفین عمدتاً دولتی و نمایندگان در سطوح ملی و استانی را به موافقان خود مبدل ساخت.

ضرب المثلی می گوید، کار را که کرد که تمام کرد؛ کسی که کار را شروع کرده بود نیمه تمام رها نکرد و سرانجام با حمایت و پیگیری غیرمستقیم افراد و مجموعه هایی، پایان خوشی را رقم زد بی آنکه تمنایی داشته باشد؛ اعلمی نه نماینده مجلس است که بخواهد با این کار بر محبوبیت خود بیفزاید نه این که انگیزه نامزدی انتخابات دارد، او صرفنظر از دیدگاههای سیاسی و فکری که دارد، یک کنشگر اجتماعی و مسئولیت پذیر در سطح عالی است که توانست نقطه عطفی را در عرصه روزنامه نگاری افشاگرانه رقم بزند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
دستش درد نکنه با غیرت تر از نمایندگان اردبیل هست. درود بر غیرتش.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
به قول یکی از دوستان : کشت و صنعت را خدا آزاد کرد .....
سلطانپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
واقعا اقای دکتر اعلمی لیا قت ریاست جمهوری را دارد . سپاسگزاریم دکتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
دست دادستان استان دردنکنه
زمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
زنده باد آقای دکتر اکبر اعلمی که با همت والای خود و زحمات زیادی که برای روشنگری و افشاگری متحمل شد اجازه نداد تا کشت و صنعت مغان از خاک مغان جدا شده و در حلقوم عده ای سرمایه دار بی درد ریخته شود. ما باید قدرشناس این مرد بزرگ باشیم و مراقبت نماییم که این بنگاه از لیست خصوصی سازی خارج و با انتصاب مدیران توانمند و غیروابسته به اشخاص و باندها اداره شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
کشت و صنعت مغان نکند از چاله به چاه بیفتد؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار