کد خبر: ۶۶۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 15 October 2018
 

یک پزشک سلامت روان دعواهای میان کودکان را موجب تثبیت شخصیت کودک دانست.

هورا چیت ساز در گفت‌وگو با ایسنا- با بیان اینکه دعوا میان کودکان امری طبیعی است اظهار کرد: والدین باید این دعواها را تحمل کرده و تلاش کنند در محیطی امن برخی از دعواهای میان کودکان رخ بدهد.

وی افزود: مادر به عنوان مهره اصلی و نقش مهمی که در خانه دارد باید وقت کافی برای کودکان در این خصوص درنظر گیرد و کودکان را برای ورود به اجتماع آماده کند. دعواها علاوه براینکه یکسری گرفتاری‌ها و مشکلات ایجاد می‌کنند به تثبیت شخصیت کودک کمک می‌کند. آنچه که ما در نظر داریم و مشکل است این است که همیشه می‌خواهیم یک زندگی، خانواده وکودک آرمانی داشته باشیم.

چیت ساز تصریح کرد: باید بدانیم که این دعواها اجتناب ناپذیر است و به هر حال وجود خواهد داشت. برای نمونه ممکن است زمانی به وجود آید که یک خواهر و برادر درضمن دوست داشتن همدیگر بر سر مسایل جزیی و کوچک یک نفرت موقتا بین آنها ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه همین دعواها است که موجب می‌شود هویت جسمی و روحی کودکان شکل گیرد و در غیر این صورت این اتفاق نمی‌افتد و دعواها می‌توانند نقش سازنده‌ای داشته باشد و از طرفی کودک می‌تواند یاد بگیرد که همیشه برنده یا بازنده زندگی نیست، ادامه داد: در ضمن کودک قدرت دفاع از خودش را چه در خانواده و چه در مدرسه می تواند یاد بگیرد.

این پزشک سلامت روان با اشاره به اینکه باید در نظر بگیریم علت بروز دعواها چیست و چه زمانی باید مداخله صورت گیرد و باید والدین خود را جهت حل مشکل وارد موضوع کنند، گفت: معمولا زمانی دعواها پیش می‌آید که شرایط یک تغییری پیدا می‌کند. برا ی نمونه کودکان متوجه می‌شوند که والدین توجهی به آنها نمی‌کنند و سرگرم کار خودشان هستند.

چیت ساز با بیان اینکه از جمله علت به وجود آوردن این دعواها توسط کودکان جلب توجه والدین است، افزود: مورد دیگر نیز زمانی است که نیازهای اساسی کودک برآورده نمی‌شود. برای نمونه کودک خسته است و از صبح تا ظهر مهد کودک بوده است و در صورتی که نیاز او برطرف نشود پرخاشگری می‌کند.

چیت ساز ادامه داد: لازم است که در محیط خانه آرامش حاکم شود تا دعواها ازبین برود. ممکن است جلب توجه کودک به علت کار بدی باشد که انجام داده است و والدین در این حالت متوجه اقدام بد او می شوند اما بهتر است در زمانی که کودک کارخوبی انجام داد نیز به او توجه کنند.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه مقایسه کودکان حتی با خواهران و برداران باعث می‌شود که حس بدی در آنها ایجاد شود و این حس، حس تنفر ایجاد می‌کند، ادامه داد: ممکن است آنها در این دعواها انتقام خود را بگیرند. باید بدانیم که فرم بازی کردن و همکاری بین کودکان متفاوت است و هر کدام شخصیت خودشان دارند و یک انسان جدا گانه و منفرد هستند پس باید به آنها یاد بدهیم که این مهارت را پیدا کنند تا چگونه با هم ارتباط برقرار کنند.

چیت ساز خاطر نشان کرد: زمانی که والدین برای آرام کردن دعوای بین کودکان مداخله می‌کنند، این مداخله نباید به صورت مستقیم باشد و در ضمن سخن چینی بین کودکان ادامه پیدا نکند. زیرا ممکن است که کودک تصور کند که والدین طرف یکی را گرفته‌اند و آن یکی به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: والدین باید به کودک یاد دهند که به تنهایی بتواند حق خودش را بگیرد، حرفش را بزند، قلمرو و رفتار و وظایف خود را بشناسد و به این صورت وارد جامعه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار