مدیرکل محیط زیست استان خبر داد؛
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از کشف فسیل ۲۰ میلیون ساله شامل عاج فیل گونه «ماستادون» در شهرستان کوثر و از محل اجرای پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۶۵۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 24 September 2018

به گزارش تابناک اردبیل، محمد خداپرست در بررسی کشف فسیل ۲۰ میلیون ساله در کوثر تاکید کرد که دو قطعه فسیل مربوط به گروه فیل سانان از دوره زمین شناسی میوسن در پروژه زیرسازی راه آهن میانه – اردبیل واقع در شهرستان کوثر کشف شد.

وی با بیان اینکه فسیل های کشف شده شامل دو نمونه عاج فیل با طول یک متر و احتمالا مربوط به گروه فیل سانان (ماستادون) است، یادآور شد: طبق بررسی های اولیه کارشناسی این فسیل ها مربوط به دوره زمین شناسی میوسن می باشند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/7/2/411189_529.jpg

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: نمونه های فسیل در طی سه روز حفاری، خاکبرداری، فیکس کردن و جداسازی از لایه ها دیواره ترانشه با رعایت اصول حفاری گروه فسیلی مهره دار استخراج شده است.

به گفته وی این فسیل ها جهت معالعات تکمیلی به موزه تاریخ طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل انتقال داده شده است.

خداپرست متذکر شد: علاوه بر کسف جدید، طی دو سال گذشته در محل سایت پروژه راه آهن میانه – اردبیل در شهرستان کوثر فسیل های دندان، استخوان فک، استخوان کف پا، خانواده زرافه، اسب سانان، گاوسانان و فیل ها کشف و ثبت شده است.

وی با بیان اینکه این آثار از سوی جعفرزاده دیرینه شناس کشف، استخراج و با تدوین مقالات علمی پژوهشی ثبت شده است، بیان داشت: هر دو نمونه فسیل در سایت پروژه راه آهن میانه - اردبیل نیز توسط وی مشاهده و استخراج شده است.

به گزارش تابناک اردبیل، در حالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قدمت فسل کشف شده را 20 میلیون سال اعلام کرده که برخی کارشناسان آن را بین 2 الی 4 میلیون سال تخمین می زنند.

شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر در جنوب غربی استان اردبیل و کیلومتر ۸۰ شهر اردبیل قرار دارد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
انجامنطقه بکرودست نخورده ای بود
منصور فکور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
با سلام و احترام، خبر علمی خوبی در استان است، در سال 94 و 95 دو نمونه از فسیل کامل اجداد فیل مغانی نیز توسط بنده در محدوده شهرستان بیله سوار کشف شد ولی علیرغم تلاش فراوان در ساماندهی و برنامه ریزی برای مطالعات آتی متاسفانه قرارداد بررسی علمی و تولید رساله و مقالات این مناطق به موسسات علمی خارج از استان(دانشگاه زنجان-سازمان محیط زیست تهران) توسط محیط زیست استان واگذار شد و با توجه به اینکه مقاله علمی کشف (بین المللی و داخل کشور) به نام اینجانب ثبت شد. منافع و اجرمالی و ادامه بررسی و مطالعات علمی بنام دیگران و در خارج از استان داده شد.
ضمناً قدمت فسیل اجداد فیل(ماموتها و ماتسودنت ها و ..) کمتر از4 -2 میلیون سال فبل است نه 20 میلیون سال، لطفاً اصلاح فرمایید.متشکرم
کارشناس ارشددیرینه شناسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
دوره میوسن ازعصرسنوزوییک بیست میلیون سال پیش بوده اقای فکورنه دومیلیون!!!!!!!!!
اونی که شمامیگیدماموتهای کواترنری بیله سلواره نه کوثرودومیلیون سال قدمت دارد.
فسیلی که توشهرستان کوثرپیداشده ازمادوستونهای دوره میوسن وبیست میلیون ساله هست.
لطفاکمی مطالعه فرمایید.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
اگرتعدادفسیلهازیادباشدمیتواندبه ژئوپارک ومحل جذب توریسم باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار