پاییز امسال زودتر سرد می شود
عشایر ساکن در مناطق ییلاقی استان از اوایل مهرماه کوچ پاییزه خود را شروع کرده و در این زمینه تعلل نکنند.
کد خبر: ۶۵۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹ 11 September 2018
به گزارش تابناک اردبیل، معرفت آذری در نشستی با فرماندار نیر افزود: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی اواخر مهرماه آب و هوای سرد و بارشی بر منطقه حاکم خواهد شد و عشایر باید از هم اکنون در این زمینه دوراندیشی کنند.
علیرضا علیپور ، فرماندار نیر هم در این نشست گفت: امسال برای تامین رفاه عشایر این شهرستان، 130 کیلومتر از راه های عشایری تعمیر و مرمت شده است.
وی بیان کرد: شهرستان نیر 240 خانوار در قالب هزار و 425 نفر عشایر با 14 هزار راس دام دارد.
او همچنین با اشاره به اینکه سرما از مهرماه در منطقه آغاز می شود گفت: عشایر ییلاق نشین این شهرستان برای مواجه نشدن با مشکل در کوچ خود تاخیر نداشته باشند.

در حال حاضر عشایر شاهسون استان اردبیل در بین 120 ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل های بزرگ کشور محسوب می شود.
ایل شاهسون متشکل از 80 هزار نفر جمعیت در قالب 15 هزار خانوار است که به نگهداری 1.5 میلیون واحد دامی مشغول هستند.
عشایر استان اردبیل سالانه 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر ، 12هزار تن گوشت ، 1.5 تن پشم و 14 هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی 2 هزار و 500 میلیارد ریال تولید می کنند.
عشایر استان نیمی از سال را در قشلاق های شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاق های سبلان و ارتفاعات کوه های باغرو و بزغوش سپری می کنند. همه ساله با آغاز کوچه بهاره ییلاقات شهرستان مشگین شهر پذیرای بیش از 60درصد از عشایر شاهسون می شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار