کد خبر: ۶۴۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 20 August 2018

سرپرست آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 15 مجتمع آبرسانی روستایی در سطح استان اردبیل در حال احداث است که با تکمیل این مجتمع‌ها ساکنان 902 روستا در استان اردبیل از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش تابناک اردبیل، فرامرز بهنژاد در نشست با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: این مجتمع‌ها در شهرستان‌های مختلف استان در حال احداث است که ما پیشنهاد کردیم 360 میلیارد تومان برای تکمیل این مجتمع‌ها اعتبار نیاز داریم که نیمی از این منابع را دولت و تیمی نیز از طریق منابع استانی تامین شود تا در مدت سه سال بتوانیم این 15 مجتمع را تکمیل و راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما شهرستان‌های استان اردبیل را به پنج بلوک تقسیم کردیم که در شهرهای اردبیل، نیر و سرعین مجتمع شهید کسایی با پیشرفت 64 درصد، مجتمع صد آفرین با پیشرفت 61 درصد، مجتمع وحدت نمین با پیشرفت 67 درصد، مجتمع امام حسن مجتبی(ع) با پیشرفت 90 درصد و مجتمع شهید محمدزاده در نیر با پیشرفت 59 درصد در حال احداث است.

سرپرست آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفت: در شهرستان کوثر مجتمع کوثر برای بهره‌مندی اهالی 99 روستا با پیشرفت 31 درصد در حال احداث است که با اجرایی شدن این مجتمع عظیم از مهاجرت روستائیان کاسته شده و تحول عظیمی را در روستاها شاهد خواهیم بود.

بهنژاد بیان کرد: در شهرستان خلخال مجتمع خورش رستم با پوشش 22 روستا و پیشرفت 28 درصد، مجتمع بفراجرد با پوشش 43 روستا و پیشرفت 33 درصد در حال احداث است که امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز این مجتمع‌ها را تکمیل و آماده بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: در مشگین‌شهر مجتمع شهید سلیم‌زاده با پوشش 92 روستا و پیشرفت 29 درصد در حال احداث است و در این شهرستان مجتمع آبرسانی بنی هاشم نیز با پوشش 66 روستا و با پیشرفت 46 درصد در حال احداث است تا روستائیان با تکمیل این مجتمع‌ها از منابع آب پایدار بهره‌مند شوند.

سرپرست آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل از احداث مجتمع شهید بالازاده، موران و تازه کند گرمی با پیشرفت متوسط 75 درصد خبر داد و تصریح کرد: در پارس‌آباد و بیله‌سوار نیز مجتمع‌های آبرسانی روستایی عمران آباد، امام علی(ع) و همچنین مجتمع خروسلو در حال احداث است که با تامین اعتبار ملی و استانی امیدواریم در سه سال آینده این مجتمع‌ها را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

بهنژاد با اشاره به استفاده روستائیان از آب شرب در آبیاری مزارع، باغات و دام‌های خود بیان کرد: ما باید در مصرف و مدیریت منابع آب با یک فرهنگسازی مناسب به سمتی حرکت کنیم تا بهترین شرایط را در بهره‌برداری از این منابع شاهد باشیم.

وی گفت: ما تا زمانی که فرهنگ مصرف درست آب را در بین مردم ترویج نکنیم قادر نخواهیم بود یک روند مدیریت منابع آب شایسته را شاهد باشیم که ما در قالب احداث مجتمع‌های آبرسانی به عنوان یک کار اساسی به دنبال این موضوع هستیم و امیدواریم پیشنهاد ما در تدوین یک برنامه سه ساله برای تکمیل مجتمع‌های در حال احداث به سرانجام برسد.
 

در حوزه فاضلاب روستایی چندان کار جدی انجام نشده است

سرپرست آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل افزود: در حوزه فاضلاب روستایی در سطح کشور و به تبع آن استان اردبیل کار خاصی انجام نشده و کمتر از یک درصد روستائیان در کشور از خدمات فاضلاب استفاده می‌کنند.
 
بهنژاد خاطرنشان کرد: ما در شهرستان نیر در پنج روستا طرح فاضلاب روستایی را به دلیل قرار گرفتن در بالادست سد یامچی در حال اجرا داریم و در دو روستای مشگین‌شهر و گرمی نیز طرح فاضلاب با همکاری بانک توسعه اسلامی در حال احداث است.

وی بیان کرد: ما 90 روستا را شناسایی کردیم که تامین کننده آب شرب مناطق شهری و یا روستایی هستند که در این روستاها به دلیل پرهیز از ریختن فاضلاب به داخل این سدها در مناطق روستایی اجرای فاضلاب را در اولویت قرار دادیم.

سرپرست آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل در مورد کیفیت آب دسترسی روستائیان نیز تصریح کرد: ما وضعیت مناسبی را در کیفیت آب روستاها شاهد هستیم به طوری که در آزمایشگاه‌ها و با نمونه‌برداری‌های روزانه آب تحویلی به روستائیان مورد دقت و رصد قرار می‌گیرد تا کیفی‌ترین و بهداشتی‌ترین آب تحویل مردم شود.

بهنژاد از ابلاغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار از محل تنش‌های آبی به روستاهای استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: به رغم ابلاغ این مبلغ تاکنون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به حساب ما واریز نکرده ولی امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد.

وی همچنین از راه‌اندازی خیرین آبرسان استقبال کرد و بیان داشت: ما آمادگی داریم با همکاری رسانه‌ها، دلسوزان و تشکل‌های مردم‌نهاد در این زمینه یک حرکت تحولی را انجام دهیم تا آب که با زندگی مردم عجین شده در بهترین شرایط و به سهولت در اختیار مردم قرار گیرد.

انتهای پیام

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار