کد خبر: ۶۴۴۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 16 August 2018

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل آمار کشته ها در تصادفات جاده ای استان را طی چهار ماهه اول امسال ۷۵ نفر اعلام کرد.

حامد پورعزیز در جلسه شورای قضایی استان اردبیل تاکید کرد که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با اشاره به افزایش فوتی های تصادفات در جاده های برون شهری متذکر شد: طبق آمار در بحث فوتی های جاده ای شاهد رشد ۵۴.۵ درصدی هستیم.

بر پایه این گزارش، افزایش بیش از 50 درصدی کشته های جاده ای برون شهری در استان اردبیل طی 4 ماه اخیر بیانگر این است که اغلب قربانیان را مسافران و گردشگرانی عمدتاً غیربومی استان تشکیل می دهند که بی تردید ماه پایانی بهار و بالاخص فصل تابستان را برای گذراندن هوای خنک و طبیعت زیبای استان به این منطقه سفر می کنند.

افزایش معنادار آمار قربانیان جاده ای در بهار و تابستان در استان اردبیل ارتباط مستقیمی با حجم بیشتر ترافیک دارد، ضمن این که باید پذیرفت که مشکلات زیرساختی در فرودگاه اردبیل، فقدان مسیر ریلی و منجمله عدم ارتباط زمینی بزرگراهی با سایر نقاط کشور، مسافران را ناگزیر و محکوم به تردد ازچند مسیر زمینی از قبیل جاده آستارا، سرچم، خلخال و شهرستان نیر به استان می کند که هر کدام از مسیرهای یادشده به دلیل ناایمن بودن، کاملاً برای جان مردم خطرآفرین است.

آمارها نشان می دهد که مسیر جاده ای مشگین شهر و مغان بیشترین قربانیان تصادفات رانندگی را در مدت یادشده به خود اختصاص داده اند؛ مشگین شهر به دلیل جاذبه های گردشگری و مغان به خاطر تردد مسافران خارجی و وجود گمرکات.

اکنون که آقای اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل در ادامه تلاش های ستودنی او برای رونق بیش از پیش گردشگری استان اردبیل، طرح «زمستان بیدار» را پیش کشیده اند به این پرسش پاسخ دهند که ایشان با چه زیرساخت و امکانات ارتباطی، چنین طرحی را مطرح کرده اند؟ آیا جز این است که با نهایت تلخی و شرمندگی باید قبول کنیم که وضعیت خطرناک مسیرهای تردد جاده ای در استان، خود یکی از عوامل اصلی و موثر در فرار  و وحشت مسافران از انتخاب مجدد این استان برای هدف گردشگری است!

طرح «زمستان بیدار» مصداق روشنی از ضرب المثل معروف ترکی است که می گوید: هنوز اسب نخریده، آخورش را می بندد! و براستی کدام عقل و منطق این را می پذیرد که استانی با وضعیت برشمرده در حوزه های زیرساخت ارتباطی آن هم در فصول بهار و تابستان، انتظار داشته باشد که گردشگران و مسافران برای بهره مندی از ظرفیت های فوق العاده آن در زمستان، جان خود و خانواده اش را به جاده های سراسر خطرآفرین و وحشتناک بسپارد!

شایسته است مسئولان استانی برای پیشبرد برنامه های گردشگری و تحقق شعارها، ابتدا به فکر زیرساخت های اصلی و جلب اطمینان و آسایش گردشگران باشند و در این صورت است که گردشگران و مسافران بدون کمترین تبلیغات نیز خود را از نقاط دور کشور و دنیا به اردبیل خواهند رساند.

ناگفته پیداست که تحول اساسی و بنیادین در زیرساخت های ارتباطی استان از قبیل هوایی،زمین و ریلی مستلزم اقدام هماهنگ نمایندگان، مسئولان عالی استان برای چانه زنی در سطح کلان دولت و جذب اعتبارات برای فعلیت رساندن ظرفیت بی بدیل اردبیل است و گرنه اعتبارات قطره چکانی و انجام وصله پینه جاده ها، مقصود این گزارش نبوده و نیست.

تابناک اردبیل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار