رهبر انقلاب فرموده‌اند: من بخش سردبیرى خبر را که آقایان دور میز می‌نشینند و خبر را تنظیم می‌کنند، دیده‌ام. تنظیم خبر نباید با عجله انجام شود؛ باید فرصتى باشد و کسانى بنشینند این را_ بخصوص در تفسیرها_ دقّت کنند.
کد خبر: ۶۴۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ 08 August 2018
تابناک اردبیل: انتشارات انقلاب اسلامی همزمان با ۱۷ مرداد روز خبرنگار توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به خبرنگاران را منتشر کرد. رهبر انقلاب توصیه‌هایی را پیرامون، تنظیم خبر آسان، زیبایی و گستردگی خبر و در نهایت اهمیت کار خبرنگار داشته‌اند.

توصیه به تنظیم خبرآسان
نوشتن، یک عمل هنرى است. هرچه می‌توانید، ظرافت‌ها و زیبایی‌هاى ادبى و نگارشى را در نوشته خبر به کار ببرید. یک متن زیبا و درعین‌حال آسان درست کنید. متن معضل و معوج و پیچ‌وخمدار و مخصوص خواص فایده‌اى ندارد.

زیبایى و گستردگى خبر
خبر بایستى در نهایت زیبایى و گستردگى باشد؛ یعنى همه بفهمند. پیرزن بیسوادى هم که در خانه نشسته، وقتى رادیو یا تلویزیون خود را باز کرد، بفهمد شما به او چه می‌گویید؛ این کارِ هنرى است و تمرین لازم دارد. اصلاً عدّه‌ای بنشینند این کار را تمرین کنند. عدّه‌اى باشند که وقتى خبرى تنظیم می‌شود، آن را ممیّزى کنند. همه خبر‌ها اینطور نیست که آناً به دستتان برسد. البتّه من بخش سردبیرى خبر را که آقایان دور میز می‌نشینند و خبر را تنظیم می‌کنند، دیده‌ام. تنظیم خبر نباید با عجله انجام شود؛ باید فرصتى باشد و کسانى بنشینند این را_ بخصوص در تفسیرها_ دقّت کنند.

اهمیت کار خبرنگار
ملّت‌ها کار شما را تعقیب می‌کنند، ملّت‌ها به دنبال خبر اجتماعات شما، خبر نماز جمعه‏ شما، خبر انتخابات شما و خبر مسائل داخلى شما هستند.

بر اساس این گزارش سخنان مقام معظم رهبری برگرفته از کتاب امین زبان و ادب پارسی راهکار‌های علمی و عملی حضرت‌آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای (مدّظّله‌العالی) اخذ شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار