کد خبر: ۶۴۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 07 August 2018

قیمت گوشی‌های تلفن همراه که با نوسان‌های اخیر بازار افزایش یافته بود همزمان با اعلام سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی روند کاهشی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هیات دولت در جلسه چهاردهم مردادماه سیاست‌های جدید پولی و مالی را برای ساماندهی بازار ارز بررسی و تصویب کرد که بر اساس آن مقرر شد، ارز همه کالا‌های اساسی و دارو به نرخ رسمی تامین شود.
همچنین همه صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی بویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.

با مصوبه دولت، تامین ارز برای واردات بقیه کالا‌ها (بجز کالا‌های اساسی و دارو) در بازار دوم ارز از محل ارز حاصل از صادرات همه کالا‌های غیرنفتی به ویژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی و خدمات تامین شود.

** کسری عرضه گوشی در حال جبران است
بررسی میدانی خبرنگار اقتصادی ایرنا در بازار تلفن همراه نشان می‌دهد گرچه هنوز سیاست ارزی جدید تاثیر کامل خود را نگذاشته، اما قیمت برخی گوشی‌ها کمی کاهش یافته است.
قیمت گوشی آیفون ایکس که دیروز به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده بود امروز ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

البته هنوز بسیاری از فروشندگان گوشی تلفن همراه از عرضه گوشی خود داری می‌کنند.
برخی نمایندگی‌های فروش مارک‌های معروف، دلیل این موضوع را عرضه نشدن دستگاه‌های جدید از سوی شرکت‌های مادر عنوان کردند.
شماری نیز مدعی بودند گوشی به میزان کافی در بازار نیست که بفروشند.
رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی نیز کسری گوشی در بازار را تایید کرد.
«مهدی محبی» ابراز امیدواری کرد با رفع توقیف دستگاه‌های باقیمانده در گمرک و ورود گوشی‌های ثبت سفارش شده، بازار سامان یابد.

البته امروز اعلام شد ثبت سفارش ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شده است و این گوشی‌ها به زودی از گمرک روانه بازار می‌شود.
قرار است در هفته‌های آینده نیز این روند ادامه یابد و انتظار می‌رود با توجه به اتخاذ رویکرد جدید در بحث واردات تلفن همراه در مراجع ذیربط از جمله تامین ارز از طریق بازار ثانویه و ادامه روند تایید ثبت سفارش‌های صورت گرفته، بازار تلفن همراه بزودی به حالت عادی خود برگشته و شاهد تامین موجودی بازار و متعادل شدن قیمت‌ها خواهد بود.

** خوش بینی فروشندگان
برخی فروشندگان تاثیر تثبیت نرخ ارز بر قیمت گوشی‌های دست دوم را «کم» اعلام کردند. 
به گفته آنان، از دیروز تاکنون نرخ برخی مارک‌های گوشی ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان کاهش یافته است.
گرچه هنوز برخی عرضه کنندگان از بلاتکلیفی شکایت داشتند، بسیاری از فروشندگان ابراز امیدواری می‌کردند هفته آینده وضع بازار بهتر شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پانزدهم مردادماه در بازدید از ایرنا، تثبیت نرخ ارز را عامل اثرگذار در کاهش قیمت گوشی‌های تلفن همراه دانست.

به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت دوازدهم مردادماه اعلام کرد که وارد کنندگان می‌توانند با ثبت سفارش و تامین ارز مبادله‌ای از سامانه مربوطه، واردات گوشی تلفن همراه را انجام دهند.
براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سه ماه نخست امسال یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۶۶۶ دستگاه گوشی تلفن همراه وارد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۱۹۴ درصد رشد داشته است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ماه پیش با انتشار فهرستی اعلام کرد: از آغاز امسال تا ۲۹ خردادماه به ۴۰ شرکت وارد کننده گوشی تلفن همراه، ارز دولتی تخصیص داده شد که ۳۰ شرکت با بخشی از ارز تخصیص داده شده به واردات گوشی تلفن همراه اقدام کردند.
رقم کل ارز اختصاص یافته به ۴۰ شرکت ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۰۶ یورو بود، اما ارزش محموله‌هایی که با عاملیت ۳۰ شرکت از گمرک ترخیص شد در مجموع به ۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ یورو رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار