گزارش مستند اکبر اعلمی از یک معامله پرابهام
مردم از مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری انتظار دارند قبل از اینکه معامله پر ابهام کشت و صنعت قطعی شود، از واگذاری آن جلوگیری شود.
کد خبر: ۶۳۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 06 August 2018

به گزارش تابناک اردبیل، اکبر اعلمی فرماندار اسبق مغان و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اولین کسی بود که به معامله کشت و صنعت مغان واکنش نشان داد و با ارائه دلایلی، این مزایده را فاقد وجاهت قانونی برشمرد.

او در متن قبلی مختصر وعده داده بود که به طور مفصل این موضوع را پیگیری و تا حصول نتیجه و احقاق حقوق مردم از ان صرفنظر نخواهد کرد.

اکبر اعلمی در گزارش مستند و تفصیلی 21 صفحه ای با عنوان "آیا مفت فروشی و چوب حراج زدن به کشت و صنعت مغان یک افتخار است!؟ "که آن را به دفتر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیرجهادکشاورزی نیز ارسال کرده است، خواستار بررسی و لغو این مزایده سراسر پرابهام شده است.

متن کامل این گزارش را بخوانید. 

یک-واکنش های مسئولان به اعتراضات

1-واکنش رئیس سازمان خصوصی سازی

در پی یادداشت تلگرامی راقم در خصوص فروش کشت و صنعت مغان، جناب عبدالله پوری حسینی رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در آذربایجان و رئیس کل سازمان خصوصی سازی طی یک یادداشت تلگرامی به انتقادات بنده و مدیرعامل اسبق این شرکت که طبق ادعای آقای حسینی در دوره مدیریت وی شرکت زیان ده بوده پاسخ داده اند که چکیده آن بدین شرح است:

1-«کشت و صنعت مغان سالهای سال زیانده بوده است که همین امر نشان می دهد نمایندگان دولت یا بی عرضه بوده اند یا دزد».

2-ارزش کارشناسی اولیه کشت و صنعت مغان «2219 میلیارد تومان» بوده که با مخالفت شدید صاحب نظران مواجه شد و به همین سبب در نوبت های قبلی از جمله نوبت مرداد ماه 96 خریداری نداشته است.

3-در نهایت هیات واگذاری پس از استماع نظرات مخالف و موافق قیمت پایه ابتدا به 1600 میلیارد تومان و سپس با ملاحظه حدود 3300 هکتار الحاق زمین های کسر شده در مزایده قبلی به مجموعه دارائی های شرکت به «1761 میلیارد تومان» اصلاح کرد که سرانجام فروش در نوبت پنجم مزایده موفق شد.

4-ارزش سهام 40 درصدی "شرکت پارس" که به شرکت مغان تعلق دارد جزء مبیع نیست و این سهام جداگانه عرضه خواهد شد.

5-اسیر حرف های عده بسیار اندکی که این گنجینه را به شرکتی زیانده تبدیل کردند و لابد دوست داشتند که این خیانت شان برملا نشود و الان فریاد وااسلاما بلند کرده اند نشویم.

6-«نوبت مرداد 96، یکسال قبل برگزار شد و خریدار نداشت، یک نوبت هم امسال عرضه شد و خریدار نداشت و این بار پنجم مزایده بود که موفق شد، اگر کسی معتقد است شرکت بیشتر می ارزید لطف می کرد و قیمت بالاتر می داد تا برنده شود»!

وی در پایان این یادداشت خود تاکید کرده است که؛ «من آقای اعلمی و آقای اروجعلی محمدی را می شناسم، این دو انسان های بسیار شایسته و دلسوزی هستند. خواهش می کنم به اقدام کاملا قانونی، دقیق، شفاف و مناسب هیات واگذاری و سازمان خصوص سازی اعتماد کنند، کار کاملا قانومند و سالم بوده و یک افتخار برای دولت محسوب می شود».1

2-واکنش استاندار اردبیل: هدف معترضین تشویش افکار عمومی است!

استاندار اردبیل هم در جلسه شورای اداری استان ضمن دفاع از واگذاری این شرکت گفته است است: «اظهارنظرهای غیرکارشناسی در باره این واگذاری موجب تشویش اذهان عمومی می شود. در طول سالهای متمادی به هیچ وجه مدیریت صحیحی را در کشت و صنعت مغان شاهد نبودیم. افرادی که درباره واگذاری این شرکت جوسازی می کنند هدفی جز تشویش افکار عمومی و جلوگیری از اصلاح این مجموعه ندارند. واگذاری و فروش شرکت براساس قانون بوده و توسعه و رونق تولید را بدنبال خواهد داشت.»2

3-زیانده بودن شرکت و نبود خریدار دلیل مفت فروشی!

همه استدلال جناب حسینی و استاندار اردبیل برای چوب حراج زدن به یکی از بزرگترین کشت و صنعت های کشور؛ «انطباق قیمت با ارزش کارشناسی»، «نبود خریدار» و «زیانده بودن» آن است که آن هم نتیجه عملکرد به تعبیر ایشان «دزد» یا «بی عرضه» و یا ناکارآمدن بودن مدیرانی است که از سوی دولت برای مدیریت این بنگاه منسوب شده اند. به همین سبب هم هیات واگذاری و سازمان خصوصی سازی برای رهایی از دست مدیران دزد و یا بی عرضه و زیانده بودن شرکت و مآلا نائل آمدن به این «افتخار»، ساده ترین راه را در پاک کردن صورت مساله دیده و در این مسیر نه تنها حدود 3300 هکتار از زمین های کسر شده در مزایده قبلی را به مورد معامله الحاق کرده است بلکه ناچار شده اند تا سقف «1000-800 میلیارد تومان» ناقابل هم نسبت به نوبت های قبلی مزایده، برای خریدار جدید تخفیف منظور نمایند!

نظر به اهمیت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و اینکه خوشبختانه بنده جزء افراد ذینقع و خیانتکاران جوساز نیستم و بگفته رئیس سازمان خصوصی سازی در زمره افراد «شایسته و دلسوز» قرار دارم، در ادامه این نوشتار در حد بضاعت خود به بررسی کم و کیف این افتخار دولت در فروش این بنگاه بزرگ و میزان دقت، شفافیت و سلامت و قانونمندی آن می پردازم:

دو-مشخصات شرکت(مورد معامله)

1-شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که در‌ سال ٥٣ در اردبیل ایجاد شده، طبق سند شماره 2978 مورخه 18/04/65 که به نمایندگی از دولت بنام عیسی کلانتری صادر شده است، با 63590 هکتار مساحت و بهترین و حاصلخیزترین اراضی کشور مرکب از باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه قند، کارخانه لبنیات، کارخانه فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر، یکی از شرکت های منحصر بفرد و از قطب‌های کشور در زمینه کشاورزی، دامپروری، باغداری و صنایع‌ وابسته محسوب می شود و جزء بزرگترین سرمایه های استان اردبیل و از افتخارات و دلگرمی های این استان بویژه اهالی منطقه مغان به شمار می آید و مردم این منطقه نسبت به آن تعصب و دلبستگی خاصی دارند. گفته می شود 5000 هکتار از اراضی این شرکت در قلمرو منطقه آزاد قرار دارد که از ارش بسیار زیادی برخوردار می باشد.

2-در بررسی هایی که در یکی دو روز اخیر به عمل آمد، معلوم شد که 18064 هکتار از این شرکت در فروردین سال 71 منفک و به «شرکت پارس» داده شده است که 49 درصد آن متعلق به کشت و صنعت مغان و 51 درصد آن متعلق به بانک ملی است. و از آنجا  رئیس کل سازمان خصوصی پس از اولین یادداشت بنده اعلام کرده است که؛ «ارزش سهام 49 درصدی پارس که به شرکت مغان تعلق دارد جزء مبیع نیست»، بنابراین باکسر آن بخش از اراضی کشت و صنعت مغان که به شرکت پارس واگذار شده، در دوم مرداد ماه 1397 از طریق مزایده صددرصد سهام شرکت کشت و صنعت مغان بالغ بر  48 هزار هکتار، به قیمت 17 هزار و 610 میلیارد و 886 میلیون و 938 هزار ریال به خریداری واگذار می شود که تا این لحظه نامش محرمانه باقیمانده است و از آن با عنوان «بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی» یاد می شود.3

سه-برآورد ارزش واقعی شرکت

1-مدیرعامل سابق این شرکت در سال های ۸۳ تا ۸۴ و ۹۲ تا ۹۷ که طبق قاعده به اسناد این بنگاه عظیم دسترسی داشته، مدعی است؛ «50 سال قبل فقط دو میلیارد دلار برای زیرساخت های آن هزینه شده است».4

براین اساس، تنها تکمیل «زیرساخت های» این ثروت ملی بدون درنظر گرفتن بهره وری 50 سال اخیر، به قیمت امروز بین «8.6 تا 20 هزار میلیارد تومان» برای دولت ایران هزینه در برداشته است.(با احتساب نرخ دولتی و آزاد دلار)

2-در حال حاضر پروژه پایاب سد خداآفرین که در دست اجراست، مشابهت زیادی با اراضی کشت و صنعت و دامپروری مغان دارد و می تواند بعنوان یک شاخص مناسب در ارزیابی قیمت تمام شده زیرساخت های اراضی کشت و صنعت مغان مورد استناد قرار گیرد.

1-2-«بهروز ندائی» معاون عمرانی استاندار اردبیل در مورخه 05/10/96 اعلام کرده است: « بیش از 700 هکتار از اراضی این پایاب آماده کشت و زرع است و سازمان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با صرف هزینه یک میلیارد دلار برای پروژه‌های مرزی استان در بخش آب و خاک فعال هستند و تاکنون یک هزار و 200 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.»5

2-2-«اکبر بهنامجو» استاندار اردبیل در فروردین ماه امسال اعلام کرده است: «مرحله نخست طرح ملی پایاب سد خداآفرین در شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در مساحت 36 هزار و 700 هکتار به پیشرفت فیزیکی 66 درصد رسیده است و تاکنون برای اجرای این طرح یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام آن به حدود 800 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است». استاندار اردبیل تصریح کرد: «دولت برای تجهیز اراضی به سامانه آبیاری نوین و کانال‌کشی هر هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین با احتساب هزینه سد، حدود صد میلیارد تومان هزینه می‌کند.»6

3-2-بر این اساس در شرایطی که برای تکمیل زیرساخت های پایاب سد خداآفرین و آماده ساختن تنها 700 هکتار از اراضی حدود 1200 میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته و در صورت درستی ادعای استاندار اردبیل، تجهیز هر هکتار از  اراضی به سامانه آبیاری و کانال کشی با احتساب هزینه ساخت سد،  حدود 100 میلیارد تومان هزینه داشته است، می توان نتیجه گرفت که اگر قرار بود فقط آماده سازی زیرساخت 48000 هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان که شبیه اراضی پایاب سد خدآفرین است، امروز انجام شود؛ بدون احتساب هزینه ساخت سد معادل «82286 میلیارد تومان» و با احتساب ساخت سد و مجهز به به سامانه آبیاری نوین و کانال کشی هر هکتار معادل «4800000 میلیارد تومان» برای دولت هزینه در برداشت.

به عبارت دیگر اگر اظهارات استاندار کنونی و معاون عمرانی استاندار اردبیل را مبنای ارزیابی و برآورد ارزش واقعی اراضی کشت و صنعت مغان قرار دهیم، هزینه آماده سازی زیر ساخت هر متر مربع از اراضی با احتساب هزینه ساخت سد و مجهز به به سامانه آبیاری نوین و کانال کشی، هر متر مربع 10 میلیون تومان و بدون احتساب سد و سامانه آبیاری نوین و کانال کشی حدود 171 هزار تومان تمام می شد. حال کافیست قیمت خرید زمین هم در این محاسبه منظور شود تا ارزش واقعی اراضی حاصلخیز کشت و صنعت مغان آشکار گردد.

4-2-مدیرعامل سابق شرکت کشت و صنعت مغان در این خصوص نظر متفاوتی دارد و می گوید: «طبق مستندات اجرایی وزارتین نیرو و جهاد خرید یک هکتار زمین دیم 90 میلیون تومان و هزینه های زیرساخت یک هکتار زمین 150 میلیون تومان تمام می شود. طبق گفته او هزینه و قیمت تمام شده زیرساخت و تملک یک هکتار زمین در زیر سد خداآفرین برای دولت معادل 240 میلیون تومان و از قرار هر متر مربع «24000 تومان» است.

 

3-مبلغ 14497.7  ریال ارزش اراضی و ساختمان و 9095.5 میلیارد ریال سایر دارایی های  شرکت

  کارشناسان رسمی دادگستری که معمولا قیمت گذاری ملک توسط آنها بین 150-50 درصد کمتر از قیمت روز و منطقه ای است در صفحه 53 آخرین گزارش منتهی به تاریخ 30 آذر 96، قیمت پایه سهام شرکت کشت و صنعت مغان مبلغ 23593255000000 ریال و ارزش 48000 هکتار اراضی و ساختمان های این بنگاه را 14497730000000 میلیون ریال تعیین کرده اند!!

همچنین به موجب این گزارش سایر دارایی های ثابت و منقول این شرکت را معادل 9095.5 میلیارد ریال برآورد کرده اند!

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395592_943.png

4-ارزش واقعی و قیمت مزایده

براین اساس با جمعبندی نظرات استاندار اردبیل به عنوان نماینده عالی دولت در منطقه و معاون عمرانی او می توان نتیجه گرفت که «قیمت تمام شده» «هر متر مربع از اراضی پایاب سد خداآفرین» که بدیل اراضی کشت و صنعت مغان است، بین 171000 تا 10 میلیون تومان در نوسان است و بگفته مدیرعامل سابق کشت و صنعت مغان «ارزش واقعی کشت وصنعت مغان» بدون احتساب تاسیسات، کارخانجات، ماشین آلات و ساختمان ها و ادوات و ماشین آلات و اشجار و دام ها و سایر دارایی های منقول و غیرمنقول این بنگاه بزرگ، هر متر مربع  حدود  24000 تومان است که در آخرین گزارش کارشناسان با احتساب ارزش «7654713 متر مربع» ساختمان های این شرکت هر متر مربع معادل 3203 ریال تعیین کرده اند که با توجه به کاهش قیمت مزایده اخیر قیمت هر متر مربع با 2720 تومان چوب حراج زده شده که از ارزش «دو بسته پفک نمکی 100 گرمی»، «3 عدد پوشک نوزاد پریما پمپرز»، «یک بطری کوکاکولای 1.5 لیتری» و «57 کیلو کود گاوی» کمتر است!7

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395591_797.jpg

3-ارزش دارایی های ثابت و منقول شرکت

حتی اگر قیمت کاهش یافته آخرین مزایده را هم که حدود 6000 میلیارد تومان کمتر از قیمت تعیین شده توسط آخرین ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری است، این کارشناسان هم در صفحه 53 آخرین گزارش منتهی به تاریخ 30 آذر 96، ارزش مجموعه سایر دارایی های منقول و غیرمنقول کشت و صنعت مغان را در حالی معادل 9095.5 میلیارد ریال برآورد کرده اند که بخشی از دارایی های ثابت و منقول شرکت موصوف به شرح زیر است:

  1-3-حدود «7654713 متر مربع» ساختمان شامل:

-«1345000 متر مربع» شهرک مسکونی غفاری، ساختمان تاسیسات تربیت بدنی و تاسیسات رفاه خدمات و تصفیه آب شرکت ها

-«16 هزار متر مربع» ساختمان اداره جدید

-«281333 متر مربع» ساختمان تاسیسات قند و ورمی کمپوست

-«49228 متر مربع» ساختمان تاسیات لبنیات و پنیرسازی

-«178068 متر مربع » ساختمان تاسیسات بخش های 9-1

-«17217 متر مربع» ساختمان اداری و آزمایشگاه، نگهبانی و تولید انبار و سالن لواشک و موترخانه سالن تولید

-«263160 متر مربع» ساختمان انبار تولید تولید و قیف تغذیه و تاسیسات خوراک دام

-«1135764 متر مربع» ساختمان تاسیسات دامپروری

-«4062359 متر مربع» ساختمان تاسیست گاوهای شیری 2 و 3 هزار راسی

-«284 هکتار معادن تولید مصالح»

-«3294 هکتار» باغ و «دهها هزار اصله» درخت انواع میوجات و زیتون

-«500 متر مربع دفتر سه طبقه» واقع در کوی ولی امر تبریز

-«211.44 متر مربع با 250 متر اعیانی» دفتر نمایندگی و مهمان سرای اردبیل جنب قرارگاه پلیس راه

-«321873 متر مربع» ساختمان های دیگر

10200 راس» گاوهای شیری تلیسه و گوساله

-«210 دستگاه» وسائط نقلیه موتوری شامل سواری، کامیون، تریلی، بیل مکانیکی، گریدر، غلطک، تراکتور،کمباین، لودر و بوالدوزر

  

2-3-بخشی از تولیدات شرکت در سال 95

-بخشی از تولیدات شرکت در سال 95 بدین قرار بوده است: گندم بذری: 3641 تن، گندم خوراکی: 27020، جو: 5977 تن، جو بذری: 379 تن، ذرت علوفه ای: 48805 تن، یونجه: 27123 تن، چغندرقند: 43134، نهال: 50194 اصله، شیر: 45132 کیلوگرم، هلو و شلیل: 7200 تن

3-3-کارخانه قند کشت و صنعت

-شایان گفتن است که تنها «کارخانه قند» این شرکت با ظرفیت اسمی ۵‌ هزار تن چغندرقند در روز، کارخانه لبنیات با ظرفیت اسمی ۱۸۰ تن شیر در روز، کارخانه خوراک‌ دام با ظرفیت تولید خط کنسانتره به صورت فله به میزان ۳۰ تن در ساعت و با ظرفیت تولید علوفه به صورت TMR در ۶ نوع مختلف و به میزان ۲۵۰ تن و کارخانه پروسس بذر با ظرفیت تولید ۵ تن در ساعت بذر ذرت، ۱۰ تن در ساعت بذر گندم، ۷ تن در ساعت بذر جو، ۲ تن در ساعت بذر چغندر و ۱۰ تن در ساعت بوجاری دانه‌های روغنی زیرمجموعه‌های کشت و صنعت و دامپروری مغان هستند».

4-3-ارزش کشت و صنعت 6.5 برابر قیمت مزایده

مدیرعامل سابق این شرکت که به مدت 8 سال مدیریت این شرکت را برعهده داشته و پرواضح است که نسبت به زیر و بم آن کاملا آشناست می گوید: « در شرایط فعلی هزینه زیرساخت 48 هزار هکتار اراضی شرکت مغان بدون احتساب قیمت زمین فقط 7200 میلیارد تومان است و با فرض همان 90 میلیون تومان قیمت اراضی دیم ، قیمت 48 هزار هکتار اراضی مغان 4320 میلیارد تومان خواهد شد». بعبارت دیگر از نظر او ارزش این شرکت بدون احتساب کارخانجات و تاسیسات آن معادل «11520 میلیارد تومان»6 یعنی 6.5 برابر کل قیمت فروخته شده می باشد.

5-3-تنها ارزش آهن و میلگرد بکار رفته در کشت و صنعت مغان؛  حدود1722 میلیارد تومان است!

اگر در ساخت هر متر مربع از سازه های فولادی و بتنی 7654713 متر مربع ساختمان و تاسیسات این شرکت بطور متوسط 50 کیلو گرم آهن و میلگرد بکار رفته باشد، در مجموع حدود 382735650 کیلوگرم آهن و میلگرد در آن استفاده شده که ارزش امروز آن حدود 1722 میلیارد تومان یعنی رقمی معادل قیمت کل فروخته شده شرکت و ارزش ضایعات آن معادل 650 میلیارد تومان است.

اکنون کافیست ارزش تاسیسات و ساختمان و اشجار و وسائط نقلیه و کارخانجات و سایر دارایی های ثابت و منقول بنگاه مزبور به این رقم اضافه شود تا بر میزان افتخارات دولت بویژه وزرای اقتصاد و دادگستری و روسای اتاق های بازرگانی و تعاون و وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان خصوصی سازی به عنوان اعضای هیات واگذاری در این معامله افزوده شود.

4-ناکارآمدی مدیران و زیانده بودن شرکت دلیل مفت فروشی!

رئیس سازمان خصوصی سازی؛ بی عرضه و یا دزد بودن مدیران منصوب دولت در این شرکت ها را دلیل زیانده بودن آن و علت واگذاری این شرکت به ثمن بخس و استاندار اردبیل هم ناصحیح بودن مدیریت در کشت و صنعت بیان کرده است.

با توجه به سود 34.4 و 60.6 میلیارد ریالی به ترتیب در سال های 93 و 94 و زیان 88.4 میلیارد ریالی در سال 95 این بنگاه، ادعای این دو مسئول پربیراه نیست مضافا به اینکه؛

-اروجعلی محمدی مدیرعامل 8 ساله این بنگاه می گوید: « ما در کشت و صنعت مغان 3 هزار هکتار باغ داریم که اگر اصلاح ارقام بخش باغ به موقع انجام می‌شد و ما در هر هکتار 50 تن محصولات سردرختی تولید می‌کردیم توان تولید 150 میلیون تن محصولات باغی را داشتیم که تنها درامد ما از این محل 750 میلیارد تومان می‌شد که متاسفانه تحقق پیدا نکرده است.

وی همچنین گفته است: «کشت و صنعت مغان سالانه قادر است هزار میلیارد تومان سود برای استان اردبیل به ارمغان بیاورد در حالی که غفلت‌های گذشته و پایین آمدن ضریب مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی و غفلت از توسعه این شرکت به شکل دانش‌بنیان بزرگترین ضربه را به ما وارد کرده است.»8

فارغ از اینکه او چرا در طول 8 سال مدیریت خود در این شرکت نتوانسته به این هدف برسد، اما این ادعا به گزاف نیست زیرا در شرایطی که طبق بررسی های به عمل آمده «کشاورزان مغانی زمین های مزروعی را به قیمت هر هکتار 4 تا 6 میلیون تومان اجاره کرده و با صرف هزینه های کاشت، داشت و برداشت در کنار تهیه سم و کود و آب بها می توانند به سود دهی برسند». بدیهی است که در چنین شرکت معظمی در صورت استفاده از مدیران لایق و توانمند و بهره برداری صحیح از این ثروت ملی، می توان به سود سالانه 1000 میلیارد تومان و بالاتر هم دسترسی یافت و از حیث اقتصادی و ایجاد اشتغال اسباب رشد و توسعه منطقه مغان و اردبیل فراهم و  در شکوفایی اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا کرد.

5-به یغما بردن یک شرکت دهها هزار میلیارد تومانی با 100 میلیارد تومان!؟

 با این وصف آیا ناکارآمدی مدیرانی که منصوب دولت بوده اند می تواند دلیل محکمی برای چوب حراج زدن به ثروت ملی باشد!؟ آیا اجرای همزمان دو اصل 44 و 49 قانون اساسی و برقراری عدالت اقتصادی و کاهش فاصله های طبقاتی در جامعه ملازم با بها دادن به تعاونی ها نیست؟ آیا دولت بجای پاک کردن صورت مساله دستکم در موسساتی مانند کشت و صنعت مغان نمی توانست و نمی تواند از مدیران توانمند، متخصص و کارآمد بجای افراد سفارش شده و تحمیلی بهره بگیرد!؟  آیا به دلیل وجود این نقیصه دولت مجاز است این ثروت ملی را با 100 میلیارد تومان با دو سال تنفس در اختیار بخش خصوص قرار دهد بنحوی که بخش خصوصی تنها با سود دو ساله آن، باقیمانده قیمت شرکت را در 9 سال به حساب دولت واریز و در عمل یکی از قطب‌های کشور در زمینه کشاورزی، دامپروری، باغداری و صنایع‌ وابسته ایران که دهها هزار میلیارد تومان ارزش دارد را با 100 میلیارد تومان به یغما ببرد!؟

 6-سقوط 1000 میلیارد تومانی قیمت در مزایده ها!؟

 رئیس سازمان خصوصی سازی مدعیست که ارزش کارشناسی اولیه کشت و صنعت مغان «2219 میلیارد تومان» بوده و چون خریداری نداشته در مزایده پنجم به «1761 میلیارد تومان» تقلیل داده شده است.

این ادعا به دلایل زیر مخدوش است زیرا مسئولین امر در نوبت های مختلف قیمت کارشناسی تعیین شده را به شرح زیر اعلام کرده اند:

1-6-«100 درصد سهم دولت در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بزرگترین خصوصی سازی بخش کشاورزی کشور در روز نهم مردادماه امسال به مزایده گذاشته می شود. این میزان سهام به قیمت کل پایه 25 هزار و 238 میلیارد و 933 میلیون و 383 هزار ریال و به صورت 10 درصد و در اقساط 8 ساله واگذار خواهد شد.»9

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395593_521.png

  2-6-سیدجعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی: «100 درصد سهم دولت در شرکت کشت و صنعت و دامپروری دامغان روی میز مزایده گذاشته می شود. وی قیمت پایه سهام این شرکت را که در اختیار شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی است 25 هزار میلیارد ریال(2500 میلیارد تومان) اعلام کرد که فروش آن به صورت 10 درصد و در اقساط 8 ساله دریافت می شود».10

3-6-سیدجعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی؛ سید جعفر سبحانی: «۱۰۰ درصد سهام شرکت کشت و صنعت مغان که بزرگ‌ترین شرکت کشاورزی محسوب می‌شود به قیمت پایه ۲۳۵۰ میلیارد تومان (۱۰ درصد آن به صورت نقدی و مابقی در اقساط ۸ ساله) در روز نهم مرداد ماه برگزار خواهد شد.11

4-6-جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی: « ١٠٠‌درصد سهم دولت در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ٣‌میلیارد و ١٨٢‌میلیون و ٣٠٧‌هزار سهم است. این میزان سهام شرکت مغان به قیمت هر سهم ٧‌هزار و ٩٣١ ریال و ارزش کل پایه ٢٥‌هزار و ٢٣٨‌میلیارد و ٩٣٣‌میلیون و ٣٨٣‌هزار ریال به صورت پرداخت ١٠‌درصد مبلغ پیشنهادی بصورت نقد و باقیمانده در اقساط ٨ ساله در معرض فروش گذاشته شد.12

5-6-مجید خدابخش استاندار وقت اردبیل در 11 شهریور 96: «شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به ارزش دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده و سرمایه‌گذاری که قصد خرید آن را دارد باید ۲۰ درصد را در ابتدا به صورت نقدی پرداخت و سالانه نیز 540 میلیارد تومان مابقی پول را به حساب دولت واریز کند.13

6-6-«مجید خدا بخش استاندار ارزش واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی را 2700 میلیارد تومان اعلام کرد».14

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395600_387.jpg

7-6-قیمت پایه در آخرین گزارش کارشناسی منتهی به تاریخ 30 آذر 96

به موجب صفحه 53 آخرین گزارش کارشناسی منتهی به تاریخ 30 آذر 96، قیمت پایه سهام شرکت کشت و صنعت مغان مبلغ 23593255000000 ریال تعیین شده است!15

86- زهره عالی پور معاون واگذاری سهام و بنگاههای سازمان خصوصی سازی: «براساس آگهی منتشر شده توسط سازمان خصوصی سازی قرار است در روز 21 اسفندماه امسال 100 درصد کشت و صنعت و دامپروری مغان به صورت 10 درصد نقد و بقیه اقساط 8 ساله، واگذار شود».16

9-6-زهره عالی پور معاون واگذاری سهام و بنگاههای سازمان خصوصی سازی: «خریدار باید اقساط خود را در مدت 9 سال پرداخت کند. نکته قابل توجه در خصوص مزایده  100 درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان این موضوع می باشد که برای خریدار دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط خود تعیین شده. علاوه برآن بخشهای خصوصی و تعاونی از مشوق های کاهش 3 درصدی سود فروش اقساطی(10 درصد) و افزایش دوره استمهال به مدت یک سوم و همچنین امکان پرداخت پلکانی برخوردار می شوند».17

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395594_366.jpg

7- سایر تسهیلات و تخفیفات آخرین مزایده

با بررسی و مقایسه اظهارات مسئولین دولتی از تاریخ 20 تیر 96 تا 26 تیر 97 که مربوط به سخنان خانم زهره عالی پور معاون واگذاری سهام و بنگاههای سازمان خصوصی سازی است، نتایج زیر حاصل می شود:

1-7-قیمت کارشناسی پایه در 20 تیر 96 معادل  25 هزار و 238 میلیارد و 933 میلیون و 383 هزار ریال و به صورت 10 درصد و در اقساط 8 ساله تعیین شده بود. در 9 مرداد قیمت پایه به ۲۳۵۰ میلیارد تومان (۱۰ درصد آن به صورت نقدی و مابقی در اقساط ۸ ساله) تقلیل یافته و در 11 شهریور و 16 مهر 96 طبق گفته خدابخش استاندار وقت اردبیل این رقم به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد و خریدار باید ۲۰ درصد را در ابتدا به صورت نقدی پرداخت و سالانه نیز 540 میلیارد تومان مابقی پول را واریز کند. در 30 آذر 96 هم به موجب آخرین گزارش کارشناسی ، قیمت پایه سهام شرکت کشت و صنعت مغان مبلغ 23593255000000 ریال تعیین و سرانجام پس از یکسال فراز و فرود در حالیکه ارزش دلار در بازار آزاد از مرز 10 هزار تومان هم گذشته و به حدود 2.5  برابر سال 96  افزایش یافته و اراضی و املاک و ابنیه و ماشین آلات و اقلام و اجناس مختلف دوبرابر گرفتار گرانی لجام گسیخته شده در مزایده پنجم قیمت پایه از بالاترین قیمت اعلام شده قبلی حدود 1000 میلیارد تومان سقوط کرده و به «1761 میلیارد تومان» تقلیل می یابد آنهم با لحاظ تخفیفات و تسهیلات زیر به نفع خریدار:

8-سایر تسهیلات:

1-8- افزایش میزان 4767 هکتار به سطح مساحت مزایده قبلی

2-8-کاهش سپرده خریدار برای  شرکت در مزایده از حصه نقدی  750 میلیارد ریالی به مبلغ 528 میلیارد ریال

3-8-تغییر پرداخت اقساط از 6 سال به 9 سال

4-8-تعیین دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط خود

5-8-کاهش 3 درصدی سود فروش اقساطی(10 درصد)

6-8- افزایش دوره استمهال به مدت یک سوم و منظور کردن امکان پرداخت پلکانی

7-8- تعیین فاصله 6 ماهه برای پرداخت اقساط

8-8-تقلیل میزان حصه نقدی 10 درصد قیمت کل به 100 میلیارد تومان!

و در همه این موارد هم طبق قاعده قیمت های پایه تعیین شده مبتنی و متکی به ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری بوده است!

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395595_763.jpg

چهار-سایر ابهامات مربوط به مزایده شرکت کشت و صنعت مغان

- لاک گرفتگی اسامی کارشناسان در آخرین گزارش منتهی به تاریخ 30 آذر 96 که در پایگاه سازمان خصوصی سازی منتشر شده است.

- محرمانه نگه داشتن نام برنده مزایده که متاسفانه ظاهرا در همه واگذاری ها نام خریدار زمانی اعلام می شود که کار از کار گذشته و واگذاری انجام شده است.

پنج-هویت خریدار

1-آیا خریدار «بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی» است؟

همانطور که پیش از این اشاره شد در توجیه این مفت فروشی اعلام شده است که کشت و صنعت «به بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی» واگذار شده و استاندار اردبیل نیز مدعی شده است که «واگذاری و فروش شرکت توسعه و رونق تولید را بدنبال خواهد داشت.»2

با وجود اینکه تا این لحظه نام برنده مزایده همچنان محرمانه باقی مانده است، لیکن خبرگزاری فارس18 و مدیرعامل سابق کشت و صنعت مغان مدعی هستند که خریدار «شرکت توسعه بازار سرمایه تهران» است و تا این لحظه هم از سوی مسئولان امر این ادعا تکذیب نشده است.

2-مشخصات و نوع فعالیت «شرکت توسعه بازار سرمایه تهران»؟

1-2-نام اولیه این شرکت نسبتا گمنام؛ «شرکت سرمایه گذاری توسعه بازار سرمایه تهران» سهامی عام بوده که با «50 میلیون تومان سرمایه» با موضوع پیوست(1) در تاریخ 15/۱۰/۱۳۸۳تحت شماره ۲۳۸۱۰۶ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به شناسه ملی 10102789730 به ثبت رسیده است.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395597_538.jpg

2-2-در تاریخ 25/05/91 نام این شرکت به «شرکت توسعه بازار سرمایه تهران» تغییر یافته است. این شرکت وابسته به فروشگاه زنجیره ای رفاه است و به عنوان یک شرکت تخصصی سرمایه گذاری در حوزه سرمایه گذاری ساختمان فعالیت می‌کند.

3-2-محل اقامت قانونی اولیه شرکت: تهران- لويزان، خيابان شهيد حميدرضا بيات، خيابان شهيد جعفر طجرلو، پلاك 63، ساختمان رفاهي، طبقه همكف بوده که در 24/06/93 به خیابان آفریقا خ ناهید شرقی پلاک 26 ط چهارم واحد شماره 14 تغییر مکان داده است.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395598_653.jpg

 3-سهامداران و اعضای حقوقی هیات مدیره شرکت توسعه بازار سرمایه تهران در 02/03/94

متاسفانه از جزئیات این شرکت و اساسنامه آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما بنظر می رسد که سهامداران اصلی و اعضای حقوقی هیات مدیره آن بشرح زیر هستند:

1-شرکت سرمایه گذاری مسکن عام؛ 2--شرکت بین المللی ساختمان و صنعت ملی؛ 3-شرکت سرمایه گذاری بین المللی مدیریت ساخت و توسعه آیسان(سهامی خاص)؛ 4-شرکت سرمایه گذاری مهرآسا  سهامی خاص؛ 5-شرکت توسعه ساختمان مهرآریابوم سهامی خاص؛ 6-موسسه حسابرسی بهمند(بازرس اصلی شرکت)

4-موسسات تحت پوشش و مرتبط با شرکت

15 درصد «شركت تامين سرمايه نوين» متعلق به شرکت توسعه بازار سرمایه تهران است و همچنین این شرکت مدیریت «صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم»، نائب رئیسی «شرکت توسعه عمران خراسان»، عضویت هیات مدیره «شرکت عمران و توسعه گردشگری گلستان بینالود» و نائب رئیس هیات مدیره و سپس مدیرعاملی «شرکت سهامی خاص توسعه صنعت ساختمان رهپویان سورا» را که یکی از کارهایش ساخت فروشگاه رفاه می باشد، نیز برعهده داشته است.

5-اولین مدیران شرکت

1-خانم مهری ابراهیم نوری عضو و رئیس هیات مدیره 2-علیرضا بیژنی عضو و نایب رئیس هیات مدیره 3-بهادر بیژنی عضو هیات مدیره و مدیرعامل 4-خانم ندا سیف منش عضو هیات مدیره 5-میرمحسن مقبره عضو هیات مدیره به مدت 2 سال

6-اعضای هیات مدیره در تاریخ 28/10/84

1-محمد کرمانی نژاد 2-شرکت سرمایه گذاری بین المللی مدیریت ساخت و توسعه آیسان 3-شرکت سرمایه گذاری مهرآسا 4-پژمان پیروزی 5-محمدرضا غروری که از این میان محمدشهاب سیدجلالی به نمایندگی از آیسان، به سمت رئیس هیات مدیره، اسفندیار برومند به نمایندگی از مهرآسا به سمت نائب رئیس هیات مدیره و محمدرضا غروری به سمت مدیرعامل تعیین شده اند.19

7-اعضای فعلی هیات مدیره شرکت

رسول محمدی به شماره ملی 2291450891 رییس هیئت مدیره و فرشید گل زاده کرمانی با کدملی 2990562125؛ نایب رییس هیئت مدیره و آرش فرهادی با کد ملی 2292884471 به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیرعامل و فرید فیوضاتی حق با کدملی 1816937861 به نمایندگی از گروه مدیریت سرمایه رفاه به شناسه ملی 14006753783به عنوان عضو هیئت مدیره و مهدی مرادی با کدملی 0067165656 عضو هیئت مدیره ااین شرکت هستند..20

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395599_453.jpg

8-شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه

شرکت فروشگاه‎های زنجیره‎ای رفاه هم که جزء شرکت های زیانده محسوب می شود به عنوان یکی از گسترده‎ترین شبکه‎های توزیع نوین کالا در کشور با هدف تهیه، تامین، توزیع و فروش کالاهای اساسی در تاریخ 26/۲/۱۳۷۴در اداره ثبت شرکت‎ها و مؤسسات غیرتجاری ثبت شد.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395596_863.jpg

سهام این شرکت به صورت سهامی عام در بورس عرضه شده است و بیشترین میزان سهام آن در اختیار بانک‌های ملی، صادرات، ملت، تجارت، سپه و شهرداری تهران و بعضی شهرداری‌های دیگر بوده است.

در بهمن سال ۹۵ شرکت سپهر نوید آفرین بلوک ۱۰٫۸ درصدی سهام بانک ملت را خریداری نمودند. در اسفند ماه سال ۹۵ نیز همین شرکت بلوک ۹٫۴۷ درصدی بانک تجارت را خریداری نمودند. در سال ۹۶ شرکت بازتاب سهام توس بلوک ۴۲ درصدی عرضه شده توسط بانکهای ملی و صادرات را خریداری نموده و به این ترتیب مالک ۶۷ درصد بزرگترین فروشگاه خرده فروشی زنجیره ای در سطح کشور شدند. همچنین ۳۰ هزار سهام دار خرد نیز صاحب سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه هستند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/5/22/395589_406.jpg

6-نتیجه و پیشنهاد

1-با توجه به توضیحات ارائه شده، قیمت و شیوه واگذاری شرکت، مصداق «مفت فروشی» و «چوب حراج زدن» به ثروت ملی به ثمن بخس است و نه تنها افتخاری برای دولت به همراه ندارد بلکه اسباب شرمندگی دولت را هم فراهم می سازد؛

2-اگر گمانه زنی ها در مورد هویت برنده مزایده مقرون به واقعیت باشد بشرحی که بیان شد و نوع فعالیت و سوابق «شرکت توسعه بازار سرمایه تهران» نشان می دهد، تخصص آن سوداگری و فعالیت در بخش ساخت و ساز است و مصداق «بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی» محسوب نمی شود و با جدایی یک بنگاه اقتصادی معظم از «وزارتخانه تخصصی جهاد کشاورزی» و الحاق آن به یک «موسسه سوداگر»، چشم انداز مثبتی برای آینده کشت و صنعت مشاهده نمی شود؛

3-باتوجه به ترکیب «شبه دولتی» سهامداران و اعضای هیات مدیره «شرکت توسعه بازار سرمایه تهران»، واگذاری کشت و صنعت به شرکت موصوف، نقض غرض و دقیقا مصداق «خصولتی سازی» و از این جیب به آن جیب کردن است و نسبتی با خصوصی سازی ندارد؛

4-مردم از مقام رهبری و ریاست جمهوری انتظار دارند قبل از اینکه این معامله پر ابهام قطعی شود، از واگذاری آن جلوی آن جلوگیری شود و اگر دولت به هردلیلی مصمم به واگذاری آن می باشد، با ایجاد یک شرکت هولدینگ و انتخاب هیات موسس معتمد و مورد وثوق، سهام این شرکت را بصورت محدود به اهالی بومی و بویژه عشایر منطقه واگذار نماید.

از محاسن این پیشنهاد این است که اولا دولت بجای 10 سال، در ظرف چند ماه به مبلغ مزایده دست خواهد یافت. ثانیا-از انتقال مالکیت بزرگترین شرکت کشاورزی و دامداری به افرادی که گمنام هستند جلوگیری خواهد شد، ثالثا-مردم منطقه با تعصب خاص خود نسبت به این شرکت که اکنون خود در آن سهیم هستند با جان و دل در حفظ و نگهداری آن کوشیده و اسباب رشد و شکوفایی و بهره وری آنرا مهیا خواهند ساخت.

 

زیرنویس:

1-کانال تلگرام

2-خبرگزاری های ایرنا و فارس-13/05/97

3-خبرگزاری فارس- 06/05/97

4-اروجعلی محمدی- کانال های تلگرامی

5- ایسنا اردبیل- سه شنبه ۵ دی ماه 1396

6-خبرگزاری ایرنا- 21/01/97 و خبرگزاری صدا و سیما - 21 فروردین 97 و خبرگزاری تسنیم - 22 فروردین 97

7-کیمیا صنعت- تلفن: ۳۳۳۲۴۹۸۰

8-خبرگزاری فارس- 21/05/95

9- پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی سازی- سه شنبه ٢٠ تير ١٣٩٦

10- ایرنا-سه شنبه ٢٠ تير ١٣٩٦

11 - ایلنا- دوشنبه ٢ مرداد ١٣٩٦

12- اقتصادآنلاین 12/۰۵/96

13-تسنیم-11 شهریور 96

14-تسنیم- 16 مهر 95 و همشهری 18 مهر

15-پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی سازی

 16-پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی سازی- دوشنبه ١٤ اسفند ١٣٩٦

17-پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی سازی-سه شنبه ٢٦ تير ١٣٩٧

18-خبرگزاری فارس- 06/05/97

19-روزنامه رسمی شماره 17964 مورخه 09/08/85

20-روزنامه رسمی شماره 20450 مورخه 02/03/94

«تهیه و تنظیم: اکبر اعلمی»

هرگونه استفاده از این گزارش تنها با ذکر نام نویسنده مجاز است.

به گزارش تابناک اردبیل، این گزارش مستند و تفصیلی که بیگمان حاصل تلاش شبانه روزی و از سر مسئولیت پذیری یک فعال سیاسی اجتماعی آن هم خارج از استان اردبیل است، این پرسش را در افکار عمومی ایجاد می کند که براستی آیا این وظیفه ذاتی نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی نبود که اکنون آقای اکبر اعلمی به تنهایی آن را بر دوش گرفته است!؟نمایندگانی که بعد از گسترش اعتراضات صرفاً به یک نامه دو خطی اکتفا کردند و به جر یک نفر، مابقی 6 نماینده با استاندار اردبیل در تائید این معامله همسو شدند.  

 انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
کلاطرف مفت خریده.نحوه قیمت گذاری کشت وصنعت سیاسی کاری شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
بایدواگذاری لغوشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
یعنی دفتر دار مدیر عامل سابق همچنان همه کاره و تصمیم گیر اول این شرکت باشد؟
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
کشت وصنعت مغان درزمان تاسیس خودش بزرگترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه بوده .بایدبحال این نحوه قیمت گذاری وواگذاری تاسف خورد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
برادر بزرگوار جناب آقای اعلمی صرف نظر از هر نوع دولت و جناحی ، آیا گمارد مدیران سیاسی وجناحی و غیر تخصصی برای این شرکت تولیدی و اقتصادی درست بود؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
آمار ارائه شده کلا متناقض است
التفات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
سلام بر اهالی مغان و یا استان اردبیل یا ایران
بنظرم سیاسی کاری یا مفت خرید کردند یا باندی عمل کردند یا سهام یکسری شده -حتی به قول آقای اعلمی متری به قیمت یک پفک معمولی هم نیست
نماینده مردم پارس آباد باید دفاعیه لازم را انجام دهد تا این رانت خواری حذف گردد. و قیمت گذاری اصولی و قانونی و نقد انجام شود . تشکر
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
با سلام واحترام

ازآقای پورحسینی رئیس واگذاری سوال شود آیا ایشان می توانند کشت وصنعتی به آن بزرگی حدودا80000 هکتار با آن امکانات ، با آن سطح وبا آن مرغوبیت خاک وآب به چهار برابر قیمت واگذار 1870 هزار میلیارد تومن در زمان فعلی احداث کنند؟ بامبلغ واگذارشده حتی کارهای اجرایی چنین کشت وصنعتی را نمی توان انجام داد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار