کد خبر: ۶۳۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 01 August 2018
تابناک اردبیل-در سال تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی خبرگزاری ایسنا میزبان جوان کارآفرین اردبیلی هست که به نوبه خود اقدامات خوبی در استان برای راه اندازی یک واحد تولیدی عظیمی با هزینه خود و بدون یک ریال آورده بانکی انجام داده است، صفا سراج مهدی‌زاده در این گفتگو به عنوان مدیر عامل شرکت طنین پیک سبلان موفق در حوزه تولید و صادرات توپ‌های ورزشی اظهار کرد: واحد تولیدی ما از سال 92 اقدام به تولید توپ‌های ورزشی با مارک بتا می‌کند که ما با ظرفیت یک هزار عدد توپ زمینه اشتغال و کارآفرینی 42 نفر را فراهم کردیم و با گذشت پنج سال هفت پروژه توسعه‌ای در کارخانه اجرایی شده که در حال حاضر این کارخانه ظرفیت اشتغال خود را به 280 نفر ارتقا داده به طوری که به شکل شبانه‌روزی ما در این واحد تولیدی مشغول فعالیت هستیم. 
  
وی به صادرات محصولات تولیدی این کارخانه به کشورهای امارات، روسیه، ترکیه و عراق اشاره و خاطرنشان کرد: 65 درصد ظرفیت تولیدی ما صادراتی است به طوری که ما برنامه توسعه این کارخانه را تا سال 1400 مدنظر قرار دادیم تا مشابه کارخانه موجود را با ظرفیت اشتغال 250 تا 300 نفر راه‌اندازی کنیم. 
  
مدیر عامل شرکت طنین پیک سبلان مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این کارخانه را به تناوب 250 میلیارد ريال اعلام کرد و گفت: ما بدون اینکه ريالی تسهیلات بانکی دریافت کنیم مشغول فعالیت هستیم و ريالی بدهکار بانک، بیمه‌ها و مالیات نیستیم. 
  
 
  
تخصص و کارآمدی مولفه جذب نیرو 
  
سراج مهدی‌زاده در مورد جذب نیروهای مستعد برای فعالیت در این کارخانه بیان کرد: ما سعی می‌کنیم از نیروهای جوان، کارآمد و متخصص در این واحد تولیدی استفاده کنیم و کمترین توجه را به نیروهای سفارشی داریم به طوری که ما نیروهای سفارشی را آسیبی جدی در مسیر توسعه تولید و رونق صنایع می‌دانیم چرا که باید افراد متخصص، تازه نفس و کاربلد در چنین مجموعه‌های تولیدی مشغول بکار شوند که البته ما در کنار نیروهای جوان در عرصه مدیریتی از مشاوره افراد باتجربه نیز استفاده می‌کنیم. 
  
وی تصریح کرد: ما در این کارخانه در کنار 9 کارشناس متخصص عرصه تولید با میانگین سنی 26 و 27 سال از توان مدیران باتجربه استفاده می‌کنیم و سعی‌مان بر این است تا نخبگان دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی در رشته‌های مختلف جذب طنین پیک سبلان شوند. 
  
 
حمایت از تولید ملی لغلغه مسئولان شده است 
  
سرمایه‌گذار و کارآفرین اردبیلی در ادامه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی و شعار سال اشاره کرد و افزود: رسالت ما در این حوزه تولید باکیفیت محصول است ولی اصلی‌ترین ماموریت برعهده مسئولان و مدیران اجرایی است که متاسفانه حمایت از تولید کالای ایرانی را لغلغه زبان خود کرده‌اند. 
  
سراج مهدی‌زاده با انتقاد از برخورد شعاری با اصل بسیار مهم حمایت از تولید کالای ایرانی گفت: بنده در سرکشی استاندار اردبیل از کارخانه طنین پیک سبلان در مورد تلاطم بازار ارز و سونامی عظیم در این حوزه تذکر و هشدارهای لازم را دادم تا از طریق استاندار اردبیل به مسئولان کشور منتقل شود که ما امروز نتایج چنین بی‌تدبیر‌ی‌ها را در بازار کشور مشاهده می‌کنیم. 
  
وی تصریح کرد: ما مسیر و محور توسعه استان اردبیل را به معنای واقعی گم کردیم به طوری که در مسیر توسعه استان در یک تاریکی و تنگنای مطلق به اصطلاح یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنیم در حالی که در سال‌های اخیر با شعار توسعه کشاورزی، گردشگری سپس صنعت نتوانستیم به نتایج مطلوبی دست یابیم. 
  
مدیر عامل شرکت طنین پیک سبلان ادامه داد: بنده مخالف اقتصاد گردشگری نیستم اما بر این باورم توسعه گردشگری در این استان با توجه به فرهنگ و الگوهای رفتاری و پایبندی‌های معنوی و مذهبی جوابگوی توسعه این استان نیست چرا که ما توان پذیرش فرهنگ و الگوهای رفتاری ارائه شده از سوی گردشگران را نداریم و به نوعی در مقابل این شرایط جبهه‌گیری می‌کنیم. 
  
سراج مهدی‌زاده با بیان اینکه مسئولان کشوری نیز با شنیدن شعارهای جذاب توسعه گردشگری استان اردبیل توسعه استان را به آینده حواله کرده‌اند، اظهار کرد: ما نه تنها سهم خود را از صنعت نگرفتیم بلکه به نوعی گرفتار آپارتاید صنعتی و عقب‌ماندگی در این حوزه شدیم و بعید به نظر می‌رسد در چنین شرایطی بتوانیم در بخش صنعت موفق عمل کنیم. 
  
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه به صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی بها داده و حتی گردشگری را نیز به بخش صنعت وصل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ما نه تنها در بخش صنعت دارای صنایع بزرگ و مادر نیستیم بلکه در بخش گردشگری نیز هیچ امکانات و زیرساخت‌هایی را در این استان مشاهده نمی‌کنیم. 
  
مدیر عامل شرکت طنین پیک سبلان سهم صنعت را از اقتصاد این استان 6 درصد در قیاس با سهم 11 درصدی کشور از این بخش اعلام کرد و گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در سال‌های اخیر توسط افراد حرفه‌ای و دارای اهلیت این بخش انجام نشده و با نوعی رانت و گرفتن تسهیلات کلان عده‌ای کارخانه‌های ناقص و ابتری را مانند سبلان پارچه راه‌اندازی کردند که نه تنها هیچ دردی از صنعت استان را درمان نکرد بلکه روز به روز بر مشکلات حوزه بیکاری و صنعت و تولید استان می‌افزاید. 
  
سراج مهدی‌زاده با اشاره به اینکه صنعت ما در این استان سرپا نیست و در حقیقت اکثر صاحبان صنایع بدهکار بانک‌ها هستند، گفت: مجموعه‌ای که ما در حال حاضر مدیریت آن را برعهده داریم یک مجموعه موفق با زنجیره تولید محصولات متنوع ورزشی است که در سال‌های آینده سعی داریم با عقد قرارداد با یک شرک آلمانی و برند مشخص معتبر لباس‌های ورزشی را نیز تولید کنیم. 
  
وی به تولید 55 نوع توپ ورزشی در رشته‌های مختلف در کارخانه طنین پیک سبلان اشاره کرد و افزود: قرار است در 8 فاز شرکت طنین سامان فعالیت خود را آغاز کند که این کارخانه تولیدکننده اسباب‌بازی خواهد بود که فاز اول آن با اشتغال 70 نفر تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد. 
  
 
مدیران نالایق به اندازه تهدید آمریکا بر پیکره این کشور ضربه زده‌اند 
  
سرمایه‌گذار و کارآفرین اردبیلی در ادامه سخنان خود به مشکلات سرمایه‌گذاران به ویژه در اوضاع و احوال کنونی بازار اشاره و اظهار کرد: ما در سال حمایت از تولید ملی در گام اول با تامین مواد اولیه روبرو هستیم به طوری که تلاطم بازار کنونی فضایی را فراهم کرده تا ما نتوانیم حتی نیاز اولیه خود را که کائوچو است تامین کرده و به نوعی به تولید خود ادامه دهیم. 
  
سراج مهدی‌زاده با انتقاد از بسته‌های حمایتی و تشویقی به نیت تولیدکنندگان واقعی ولی در عمل پرداخت به نفع خلافکاران این عرصه بیان کرد: در این شرایط آنهایی که بدهی بانکی دارند یا به بیمه و مالیات بدهکار هستند بیشتر از افراد خوش حق و حساب با بخشودگی جرایم و سایر مزایا روبرو هستند در حالی که باید این بسته‌های تشویقی به نفع تولیدکنندگان واقعی توزیع شود. 
  
وی ادامه داد: به شکل غیرکارشناسی این بسته‌های تشویقی تدوین شده به گونه‌ای که ما به عنوان یک واحد تولیدی فعال و پرداخت کننده حق و حقوق بیمه‌ای و مالیاتی به موقع هیچ بهره‌ای از این بسته‌ها نمی‌بریم و تنها نظاره‌گر پرداخت این بسته‌های تشویقی کارگشا به نفع متخلفین حوزه تولید و صنعت هستیم. 
  
مدیر عامل شرکت طنین پیک سبلان گفت: بنده به صراحت اعلام می‌کنم بیشتر از تهدید و ضربه ترامپ و دولت آمریکا این مدیران نالایق هستند که به اقتصاد و تولید این کشور ضربه زده‌اند یه گونه‌ای که ما یک شب می‌خوابیم و روز بعد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. 
  
سراج مهدی‌زاده افزود: در ماجرای اخیر افزایش قیمت ارز بنده که به عنوان صادرکننده نمونه  استان معرفی شدم بطوریکه دوسال به عنوان کارآفرین برتر و سه دوره به عنوان واحد صنعتی برتر بوده ام به دلیل داشتن بیش از 10 هزار دلار ارز قانونی از محل صادرات قاچاقچی محسوب می‌شدم و به دلیل واردات قانونی با ارز 4200 تومانی رانت‌خوار لقب گرفتم!. 
  
وی اظهار کرد: در این کشور کار را به جایی رساندند که تولیدکننده و صادرکننده نمونه مفسد فی‌الارض تلقی می‌شود و بعید می‌دانم با این طرز رفتار با سرمایه‌گذار کسی حاضر باشد در این کشور سرمایه‌گذاری کرده و با قبول همه تهمت‌ها و ناسزاها در این عرصه همچنان فعال باشد. 
  
مدیر عامل شرکت طنین پیک سبلان به نقض مکرر بخشنامه‌های بانک مرکزی در چهار ماه اخیر اشاره کرد و گفت: بنده زونکنی را نشان می‌دهم که در آن بخشنامه‌های بانک مرکزی در این چهار ماه اول و آخرش را نقض می‌کند و با این شرایط بازار و تلاطمی که در ارز به وجود آمده کمتر تولیدکنند‌ه ای تمایل دارد تا به تولید خود ادامه دهد. 
  
سراج مهدی‌زاده در ادامه به سلب اعتماد مردم از وضعیت اقتصادی و ناامنی روانی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود هر چه سریعتر متولیان و مسئولان امر نسبت به آرامش بازار و جلوگیری از افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها تدبیری شایسته داشته باشند وگرنه با این شرایط اقتصادی نامناسب تولید بیشترین ضربه را می‌خورد. 

منبع:ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار