مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اردبیل:
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل از سیب‌زمینی‌کاران خواست به هشدارهای فنی در باره خطرات افزایش دما توجه کنند.
کد خبر: ۶۲۵۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ 01 July 2018

به گزارش تابناک اردبیل، یحیی آذرمی گفت: با توجه به افزایش دمای هوا در چند روز اخیر کمبود آب بخصوص در مواقعی که درجه حرارت بسیار بالاست می تواند خسارت جبران ناپذیری را به محصولات کشاورزی وارد نماید.
وی بیان کرد: سیب زمینی کاران می بایست در آبیاری منظم مزرعه دقت بیشتری اعمال کنند تا رطوبت مزرعه همیشه در حد مطلوب در خاک وجود داشته باشد.
آذرمی در خصوص مبارزه با بید سیب زمینی نیز گفت: با توجه به مشاهده و شکار پروانه های بید سیب زمینی در تله های فرمونی و شروع تخم گذاری، مرطوب ماندن خاک و پوشاندن غده های بیرون مانده از خاک نقش مهمی در کاهش تخم گذاری آفت خواهد داشت لذا زارعین می بایست حتما' از خشک شدن و ایجاد ترک در خاک مزارع جلوگیری نمایند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی در خصوص آفتاب سوختگی غده های سیب زمینی نیز اضافه کرد: آفتاب سوختگی غده ها یکی می تواند به غده های سطحی و بیرون مانده از خاک خسارت اساسی وارد کند و باید سعی شود زمان خشک شدن اندام های هو ایی لایه نسبتا' ضخیمی از خاک روی غده ها وجود داشته باشد.
وی در خصوص برداشت سیب زمینی نیز به کشاورزان توصیه کرد که عملیات برداشت بعد از رسیدن محصول به تاخیر نیافته و به سرعت به انبار منتقل شود زیرا نگهداری محصول در دمای زیر 6 درجه از فعالیت آفت در انبارها جلوگیری خواهد کرد. 
استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه تولید سیب زمینی رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده و قطب فعال در تولید سیب زمینی کشور است.
استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت ، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است.
سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات آن نسبت به ارقام اروپایی برتر است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعیدبابازاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
این روزهابرق چاههای کشاورزی مدام وساعتهاقطع میشودکشاورزبیچاره چطورمزارع کشاورزی راابیاری کند؟؟؟؟لطفاصدای مارابه مسولان برق منطقه ای اردبیل برسانید.روستاهای نیاراقاباقراغبلاف اقاجان خان
ازاقاباقر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
ازمسولان برق منطقه ای اردبیل تقاضاداریم دراین گرمای شدیدبرق چاههاراکمترقطع کنندبه والله محصول سیب زمینی ماداره خشک میشه وازبین میره"بامیلیونهاقرض ووام این محصول روکاشتیم مزراع خشک بشه بدبخت میشیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار