کد خبر: ۶۲۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ 23 June 2018

عصر ایران - ترکیه فردا ( 3 تیر 1397) شاهد برگزاری انتخابت زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی خواهد بود.

این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که قانون "شرایط اضطراری" متعاقب کودتای ناکام تابستان دو سال پیش همچنان و به رغم مخالفت گسترده احزاب اپوزیسیون برقرار است و در ماه‌های گذشته ثبات اقتصادی ترکیه دستخوش تلاطم شده و ارزش پول ملی این کشور در یک سال گذشته بیش از 30 درصد افت کرده است.

حزب حاکم ترکیه به رهبری "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری، 3 ماه پیش دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد.

در این دوره از انتخابات، 6 نامزد برای کرسی ریاست جمهوری و هزاران نامزد برای 600 کرسی پارلمان رقابت خواهند کرد.

مهم ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 4 چهره هستند که به جز اردوغان که نام و چهره‌ای آشنا برای ترکیه و دنیاست، " محرم اینجه" از حزب اصلی اپوزیسیون (CHP)، " صلاح الدین دمیرتاش" رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) و خانم " مارال آکشنر" رهبر حزب تازه تاسیس" خوب= IYI" ترکیه است.

آخرین سخنرانی اردوغان در جمع حامیانش در شهر استانبول/ خبرگزاری آلمان

انتخابات زودهنگام ترکیه؛ نام‌ها و چهره‌ها (+عکس)

انتخابات زودهنگام ترکیه؛ نام‌ها و چهره‌ها (+عکس)

دیروز در واپسین روز تبلیغات انتخاباتی حزب حاکم ترکیه در شهر استانبول یک گردهمایی بزرگ با سخنرانی اردوغان ترتیب داد و محرم اینجه نیز به قلعه مستحکم لاییک‌ها یعنی شهر "ازمیر" رفت و در اجتماع دهها هزار حامی حزب لاییک " جمهوریخواه خلق" (CHP) سخنرانی کرد.

سخنرانی "محرم اینجه" در جمع حامیان پرشمار حزب اپوزیسیون " جمهوریخواه خلق" در شهر ازمیر/ عکس: ضیاء کوشه اوغلو

انتخابات زودهنگام ترکیه؛ نام‌ها و چهره‌ها (+عکس)

 

"ابراهیم تاتلیسس" خواننده مشهور ترکیه نیز که پس از ترور نافرجام چند سال پیش از صحنه هنر کنار رفته و حتی به سختی و با عصا راه می رود، از حزب حاکم عدالت و توسعه برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه شهر ازمیر نامزد شده است. 

انتخابات زودهنگام ترکیه؛ نام‌ها و چهره‌ها (+عکس)

با وجودی که در بیشتر نظر سنجی‌ها اردوغان پیشتاز است اما برخی نظرسنجی‌ها نیز از احتمال کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم و رقابت نهایی اینجه و اردوغان در مرحله دوم انتخابات حکایت دارد.

حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق که مخالف سرسخت اردوغان و حزب حاکم " عدالت و توسعه" است وعده بازگشت به نظام پارلمانی و لغو شرایط اضطراری در ترکیه را داده است. این حزب قدیمی‌ترین حزب حال حاضر در ترکیه است و تاسیس آن در دهه 1930 از سوی شخص "مصطفا کمال پاشا" (آتا ترک) بنیانگذار جمهوری لاییک ترکیه بوده است.

در واقع این دوره از انتخابات ترکیه صحنه رقابت جزب حاکم عدالت و توسعه با دیگر رقبای سیاسی است و اردوغان همانند انتخابات گذشته به عنوان نماد حزب حاکم با دیگر رقبا دست و پنجه نرم خواهد کرد.

در این انتخابات همچنین برای نخستین بار یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری از زندان در رقابت‌ها شرکت کرده است. "صلاح الدین دمیرتاش" 45 ساله رهبر زندانی حزب " HDP" به اتهام همکاری با گروه " پ.ک.ک" نزدیک به 2 سال است که دستگیر و زندانی شده است.  مناطق کردنشین پایگاه اصلی این حزب کردی و رهبر زندانی آن است اما گروه‌هایی از چپگرایان نیز از این حزب کردی حمایت می‌کنند.

"صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب "HDP" نامزد زندانی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه

انتخابات زودهنگام ترکیه؛ نام‌ها و چهره‌ها (+عکس)

"مارال آکشنر" 61 ساله نیز که پیشتر – بیست سال پیش-  وزیر کشور ترکیه بوده از حزب راست و ملی گرای "حرکت ملی" انشعاب یافته و یک حزب تازه به نام " حزب خوب" تاسیس کرده است. او در پی تشدید اختلافات درون حزبی به دلیل ائتلاف حزب حرکت ملی با حزب حاکم عدالت و توسعه به همراه جمعی از حامیانش از حزب سابق خود جدا شد و حالا امیدوار است به عنوان نخستین زن در تاریخ ترکیه به جایگاه ریاست جمهوری برسد. برخی رسانه ها به او لقب "بانوی آهنین" داده اند و او را با اسلاف سیاسی در دیگر کشورهای جهان همچون " مارگارت تاچر" و.. مقایسه می کنند.

"مارال آکشنر" رهبر حزب تازه تاسیس "خوب" که از حزب ملی گرای " حرکت ملی" منشعب شده است.

انتخابات زودهنگام ترکیه؛ نام‌ها و چهره‌ها (+عکس)

به گمان ناظران موقعیت اردوغان در این دوره از انتخابات نیز همانند انتخابات های گذشته به تداوم حمایت از استان‌های "آناتولی مرکزی" و اقشار کم درآمد و روستایی وابسته است. هر چند که در شهرهای بزرگ از جمله استانبول نیز او حامیانی جدی دارد و شرایط در بسیاری از شهرهای بزرگ نیز به شکل 50-50 به نفع و یا ضرر اوست.

برخی ناظران معتقدند که حزب حاکم ترکیه برای  در دست گرفتن ابتکار عمل سیاسی دستور به برگزاری انتخابات زودهنگام داده تا پیش از اینکه موقعیت سیاسی و اقتصادی ترکیه دستخوش تغییرات منفی بیشتری شود و مخالفان فرصت بیشتری برای فعالیت سیاسی و انتخاباتی کسب کنند، برای یک بار دیگر با کسب پیروزی در انتخابات بتواند سیاست های دلخواه حزب حاکم را پیش برده و ابتکار عمل را از مخالفان بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار