کد خبر: ۶۲۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳ 19 June 2018

به گزارش ایسنا، طی هفته‌های گذشته قیمت انواع میوه نسبت به گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده و بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۵ خرداد ماه گروه میوه های تازه با ۲۸ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل و ۳۷.۳ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه سال قبل مواجه شده است. که در این میان گیلاس با ۴۶.۴ درصد، پرتقال درجه یک با ۵۶.۲ درصد، موز با ۶۰.۳ درصد و هندوانه با ۷۵.۴ درصد بیشترین افزای قیمت را در بازار میوه تجربه کرده اند.

در چنین وضعیتی قیمت میوه ها از مغازه‌ای به مغازه‌ دیگر و از کوچه‌ و خیابانی به کوچه‌ و خیابان دیگر متفاوت است که البته به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، این فاصله قیمت میوه ارتباطی با فروشندگان میوه ندارد و آنها فقط توزیع کننده این محصولات هستند و خودشان در تهیه بار با چنین مشکلی مواجه هستند و انواع میوه را از مرکز میوه و تره بار با قیمت‌های مختلفی خریداری می‌کنند.

میوه سر شب ارزان‌تر است!

به گفته اسدالله کارگر، نظم و نظامی در فروش میوه میدان مرکزی میوه و تره بار به عنوان مرکز عمده فروشی وجود ندارد؛ به گونه‌ای که از ساعت ۲۱ هر شب تا پاسی از نیمه شب که خرید و فروش میوه در میدان مرکزی آغاز می‌شود، فروشندگان عمده هر ساعت یک قیمت را در میدان مرکزی عرضه می‌کنند و میوه‌فروشان مجبورند میوه را ساعتی خریداری کنند؛ یعنی هر قدر از این ساعات می گذرد قیمت میوه‌ها بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد که در چنین شرایطی فروشندگان میوه به غیر از هزینه‌های تبعی مغازه های خود که از منطقه ای به منطقه دیگر فرق می‌کند، عمدتا به دلیل ساعتی بودن قیمت ها، مجبورند میوه های خریداری شده خود را با قیمت های متفاوتی در بازار مصرف عرضه کنند.

به گزارش ایسنا، در این شرایط که بازار مرکزی میوه و تره بار به عنوان پایگاه عمده فروشی میوه وتره بار که تامین کننده این محصولات روزانه پایتخت است، جای نظارت دقیق برای جلوگیری از آشفتگی بازار و همچنین رانت‌های قیمتی خالی است، چراکه اگر چنین نظارت بود و بازار میوه در عمده فروشی سامان داشت قیمت میوه و تره بار به که به نازل‌ترین نرخ از تولیدکننده آن خریداری می‌شود این شرایط را تجربه نمی‌کرد که قیمت ان ساعتی و مغازه‌ای تعیین شود؛ آن هم با تفاوت چند برابری!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
چی ارزون مونده میوه دومی باشه. ازخودروبگیرتاموبایل والکترونیکی وانواع خوارکی حتی کرایه هاهم افزایش چشم گیری یافت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار