روایتی جدید از الحاق «نمین» به منطقه آزاد استان
نبود معبر زمینی و هوایی در منطقه مشگین‌شهر باعث شد تا به این بهانه این شهرستان از نقشه منطقه آزاد استان اردبیل حذف شود.
کد خبر: ۶۱۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ 10 June 2018

به گزارش تابناک اردبیل، رضا کریمی اظهار کرد: اقدام عملی به اصلاح نقشه منطقه آزاد استان اردبیل از اواخر پاییز سال قبل انجام گرفته است که پیگیری‌های این مساله به زمان‌های قبل‌تر برمی‌گردد که تمامی نمایندگان استان در جریان این مساله بودند.

وی با اشاره به اینکه در نقشه اصلاح شده مناطقی در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی، مشگین‌شهر و نمین در نظر گرفته شده بود، افزود: در نهایت این نقشه مورد قبول قرار نگرفت که دلایل مطرح شده قطعه قطعه بودن مناطق و تعدد این مناطق عنوان شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شواری اسلامی تصریح کرد: در نقشه اصلاح شده منطقه مورد نظر در سه شهرستان شمالی استان به همدیگر متصل شدند و به لحاظ اینکه منطقه نمین نسبت به منطقه مشگین‌شهر از فاکتورهای مناسب‌تری از جمله نزدیکی به بزرگراه، همجواری با فرودگاه و وجود اداره گمرک و همچنین نزدیکی به مرکز استان که بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان در آن متمرکز است، منطقه مشگین‌شهر از نقشه حذف شد.

کریمی بیان کرد: نبود معبر زمینی و هوایی در منطقه مشگین‌شهر باعث شد که این منطقه با اصرار شورای عالی مناطق آزاد و مرکز پژوهش‌های مجلس از نقشه حذف شد که ما همچنان از طرق دیگر پیگیر اضافه شدن این منطقه نیز هستیم و این مساله حتی می‌تواند بعد از تصویب این لایحه در مجلس در قالب الحاق نقشه جدید مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر نقشه‌ای که مورد تصویب کارگروه بررسی مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسیده است شامل قسمتی از منطقه نمین و سه شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شواری اسلامی در گفتگو با فارس ادامه داد: دغدغه برخی نمایندگان در این خصوص در سطح استان به عنوان نماینده ساعی در مناطق مختلف کاملا درست است اما برخی اظهارنظرها در این خصوص به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست.

کریمی اضافه کرد: الحاق بخشی از نمین به نقشه مناطق آزاد می‌توان بخش عظیمی از جمعیت استان را تحت پوشش قرار دهد و این مساله بیشتر به نفع مردم استان خواهد بود.

وی تاکید کرد: اکثریت نسبی نمایندگان استان طی نامه مکتوب از رئیس کمیسیون اقتصادی و سایر مسؤولان دخیل در این مساله تقدیر به عمل آورده‌اند و اتفاق نظر در میان اکثریت نمایندگان استان در این زمینه وجود دارد.

کریمی تصریح کرد: تاکیدی که قانون برنامه ششم توسعه در مورد توسعه مناطق آزاد داشته است و فاکتورهای لازم برای تحقق آن در صورت تصویب این لایحه به صورت کامل در منطقه نمین اجرایی شده است و این امتیاز ویژه‌ای برای استان اردبیل خواهد بود.

وی گفت: کار کارشناسی برای بررسی ۸ منطقه آزاد تجاری در مجلس شواری اسلامی به اتمام رسیده و بررسی ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی نیز در حال انجام است که بعد از اتمام آن پیش‌بینی می‌شود این لایحه تا اواسط تابستان در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

الحاق نمین به منطقه آزاد با لابیگری بوده است

به گزارش تابناک اردبیل، شکور پورحسین نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی هم در این باره اظهار داشت:با توجه به اینکه لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی به مجلس ارسال شده و به صورت تک فوریتی مصوب شده اما به دلیل مصادف بودن با لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است.

وی با اشاره به موظف شدن دولت برای تعیین مناطق در نظر گرفته شده برای منطقه آزاد تجاری مغان افزود: در نقشه اولیه شهرهای پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی برای ایجاد این منطقه در نظر گرفته شده و دولت این سه شهر را برای اجرای این طرح معرفی کرده است.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به الحاق نمین به منطقه آزاد تجاری مغان گفت: برخی از نمایندگان با لابیگری و به صورت مخفیانه با دریافت دستور از معاون رئیس جمهور و ابلاغ آن به دبیرخانه مناطق آزاد اقدام به تغییر نقشه قبلی منطقه آزاد مغان کرده و نمین را به آن الحاق کرده‌اند که این امر با توجه به اینکه نمین از مناطق صفر مرزی به شمار نمی‌رود در این موضوع مشکل ایجاد می‌کند.

پورحسین در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری صنعتی مختص مناطق صفر مرزی است، تصریح کرد: عدم تمایل جمهوری آذربایجان به گشایش گمرک در نمین به دلیل نداشتن گمرک و فاصله ۲۰ کیلومتری با آستارا و توپوگرافی این منطقه از جمله دلایلی است که نمی‌تواند نمین را به منطقه آزاد الحاق کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری نظیر گمرک، فرودگاه و قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی در منطقه مغان وجود دارد و الحاق نمین به منطقه آزاد مغان بر خلاف توسعه متوازن است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
سر مردم مشگین شهر بخاطر ضعف نماینده مجلسش آقای ملکی کلاه گشادی رفته است.
نقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اقای پورحسین مگرگمرک اصلاندوزپارس ابادوازادلوی گرمی فعال هست؟؟درمغان فقط بیله سوارگمرک فعال دارد.اگرکارگروه منطقه نمین راهم قبول کرده چه اشکالی داردجمعیت بیشتری ازاستان تحت پوشش منطقه ازادباشد.!!
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اقای کریمی درست گفته پنجاه درصدجمعیت درمرکزاستان ساکنندنمایندگان اونقدردست دست خواهندکردتادراستانه انتخابات رای نمیاره!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
انشالله بعدازتصویب میتوان قسمتهای ازمشگین روهم الحاق کرد.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
منطقه آزاد شده بازیچه دست نمایندگان و استاندارا و .... . قطعا رای نخواهد آورد و این رو هم همه نمایندگان و مسئولان بالایی میدونن. فقط مانور میدن روش که برا انتخابات چیزی داشته باشن. حالا هم اضافه شدن این شهر و حذف اون یکی شهر بازی جدیده
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
دربین استانهای مرزی همجوارشمالغرب فقط استان اردبیل منطقه ازادنداره. مناطق ازادانزلی ارس ماکو.چرادیربفکرش افتادیم.مسلمااستانهای همجوارچشم دیدن منطقه ازادجدیدرونخواهندداشت چون براشون رقیب میشه
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
مشکین شهر لایق استان شدن را دارد...تمام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار