آزادی‌های جنسی در آذربایجان عامل شیوع هپاتیت است
این اظهارات نسنجیده در شرایطی مطرح می شود که استاندار اردبیل اخیراً با سفیر جمهوری آذربایجان در تهران دیدار و خواستار گسترش روابط دوجانبه شد.
کد خبر: ۶۱۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ 03 June 2018

به گزارش تابناک اردبیل، معاون دانشگاه علوم پزشکی مدعی شد که احتمالاً بیماری هپاتیت از طریق اتباع کشور آذربایجان در اردبیل شیوع پیدا کرده است.

بابک نخستین در اظهارنظری مبتنی بر حدس و گمان بیان داشت: با توجه به وجود برخی از گزارشات در سطح استان احتمال شیوع گسترده بیماری هپاتیت در بین مردم استان اردبیل از طریق اتباع آذری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع دقیقی از میزان افراد مبتلا به این بیماری در بین اتباع آذری وجود ندارد، افزود: بیماری هپاتیت در سیستم بهداشتی کشور آذربایجان رصد نمی‌شود و این مساله اصلی‌ترین عامل نگرانی است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگو با رسانه های استان تصریح کرد: به علت آزادی‌های جنسی و عدم نظارت بهداشتی بر اینگونه مسایل در کشور آذربایجان احتمال می‌رود میزان شیوع این بیماری در کشور آذربایجان حتی از میانگین جهانی نیز بیشتر باشد.

نخستین اضافه کرد: همچنین فرمت خطرناک بیماری سل نیز در بین اتباع آذری در استان اردبیل مشاهده شده است که این فرمت مقاوم به درمان است و هم‌استانی‌های محترم باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه آمار دقیقی از میزان بیماری‌های دیگر همچون ایدز در میان اتباع آذری وجود ندارد نگرانی شدیدی در این زمینه وجود دارد که کنترل و حل آن نیازمند همکاری مردم و مسؤولان است.

به گزارش تابناک اردبیل این مقام مسئول بهداشتی در استان اردبیل در شرایطی این اظهارات مبتنی بر حدس و گمان را در خصوص اتباع کشور دوست و همسایه آذربایجان مطرح کرده است که جمهوری اسلامی ایران با این کشور حسن همجواری و اشتراکات فرهنگی، تاریخی، مذهبی و روابط بسیار نزدیک اقتصادی دارد.

۹۵ درصد جمعیت جمهوری آذربایجان را مسلمانان( 85 در صد شیعیان و 15 درصد اهل تسنن) تشکیل می دهند و زیبنده نیست که یک مقام مسئول بهداشتی بدون درنظر گرفتن سطح روابط نزدیک و درآمد ناشی از حضور توریستهای آذری(گردشگری سلامت) و روابط تجاری در استان اردبیل صرفاً بر اساس حدس و گمان با تعابیری نسنجیده و خارج از عرف دیپلماتیک، اتباع کشور دوست و برادر را مورد خطاب قرار دهد.

باید توجه داشت که به دلیل تردد اتباع کشورهای همسایه در نقاط مختلف کشور، احتمال شیوع هر گونه بیماری حاصل از حضور اتباع خارجی وجود دارد اما تاکنون سراغ نداریم که یک مقام مسئولی بدون سند و مدرک و مبتنی بر حدس و گمان و بدون در نظر گرفتن جوانب موضوع، چنین اظهاراتی را در رسانه ها و افکار عمومی مطرح کرده باشد.

تردیدی در این نیست که تردد اتباع خارجی در کشور میزبان صرفنظر از درآمدها و آثار مثبت اقتصادی و توسعه ای، چه بسا ممکن است در موارد معدودی عوارض فرهنگی و ... را نیز در پی داشته باشد اما در عرف بین الملل، هیچ کشوری حاضر نمی شود منافع حاصله از حضور توریستها را فدای برخی موضوعاتی بکند که می تواند از طرق دیگری و غیرمحسوس قابل پیشگیری و درمان باشد.

این اظهارات نسنجیده معاون دانشگاه علوم پزشکی در شرایطی مطرح می شود که اکبر بهنامجو استاندار اردبیل اخیراً با سفیر جمهوری آذربایجان در تهران دیدار و خواستار تعمیق و گسترش روابط دوجانبه در حوزه های گوناگون شد.  

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
وقتی یک مقام مسئول بهداشتی جهت اگاهی مردم وبه منظور رعایت موازین بهداشتی و پزشکی هشدار می دهد تا مردم مناطق مرزی موارد بهداشتی را مد نظر قرار دهند کجای این مطلب نسنجیده است ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
به نظر میرسد این اظهارات اصلا هم نسنجیده نیست و نباید همه چیز را و از جمله سلامت مردم را فدای برخی مصلحت سنجی ها بکنیم به نظر شما اگر کشور دوست و هم مرز آذربایجان هم به مانند ما حسن نیت دارد چرا اخذ ویزا را لعو نمیکند تا اتباع ایرانی هم به سهولت به اذربایجان تردد نمایند ؟؟؟ این یک ارتباط یک طرفه است و فقط طرف آذری سودش را می برد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
از آنجا که بیشتر جمعیت این استان به دلیل بیکاری و نبود شغل در خارج استان به سر میبرند باید میزان شیوع این بیماری هم در جمهوری آذربایجان و هم در جاهایی مثل تهران و ... بررسی شود. شاید منبع شیوع این بیماری داخلی باشد. ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار