از امروز به مدت دو هفته
عشایر استان نیمی از سال را در قشلاق های شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاق های سبلان و ارتفاعات کوههای باغرو و بزغوش سپری می کنند.
کد خبر: ۶۰۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 22 May 2018

به گزارش تابناک اردبیل ،عشایر شاهسون استان اردبیل که امروز سه شنبه کوچ بهاره خود را به صورت رسمی آغاز کردند، در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم قرار داشته و یکی از ایل های بزرگ کشور محسوب شده و از چندین طایفه تشکیل شده است.

عشایر ایل شاهسون در استان اردبیل، در شمال غربی کشور حضور داشته و ییلاقات آن با وسعت بیش از ۴۰۰ هزار هکتار در بخش مرکزی استان اردبیل و در کوهپایه ها و دامنه های کوه سبلان واقع شده است.

این ایل درای سه مسیر کوچ اصلی است که در بخش های نیز با یکدیگر تلاقی می کنند، هر یک از مسیرهای اصلی کوچ حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارند و در هر یک از این مسیرها به ترتیب ۱۲، ۱۳ و ۱۲ اتراقگاه شناسایی شده است.

عشایر شاهسون در فصل بهار از شمال استان اردبیل حرکت خود را به سوی جنوب و دامنه های سبلان که منطقه ییلاقی آنها به شمار می رود آغاز کرده و بدین ترتیب کوچ سومین ایل بزرگ کشور رقم می خورد.

قادر هنرمند مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: امسال برای تسهیل در روند کوچ بهاره امکانات اداره های دولتی مرتبط از جمله راهداری ، پلیس راه ، هلال احمر و فرمانداری ها بکارگیری شده است.
هنرمند بیان کرد: برای خدمت رسانی هر چه بیشتر به عشایر کوچنده چند گروه ثابت و سیار در مسیر کوچ مستقر شده اند.
وی افزود: در حال حاضر عشایر شاهسون استان اردبیل در بین 120 ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل های بزرگ کشور محسوب می شود.
ایل شاهسون متشکل از 80 هزار نفر جمعیت در قالب 15 هزار خانوار است که به نگهداری 1.5 میلیون واحد دامی مشغول هستند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/3/1/366954_693.jpg
عشایر استان اردبیل سالانه 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر ، 12 هزار تن گوشت ، 1.5 تن پشم و 14 هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی 2 هزار و 500 میلیارد ریال تولید می کنند.
عشایر استان نیمی از سال را در قشلاق های شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاق های سبلان و ارتفاعات کوههای باغرو و بزغوش سپری می کنند، همه ساله با آغاز کوچه بهاره ییلاقات شهرستان مشگین شهر پذیرای بیش از 60 درصد از عشایر شاهسون می شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار