به گزارش تابناک اردبیل، کبد یکی از اندام های ضروری در بدن می باشند که در داشتن دستگاه گوارش سالم و پرکار بسیار کمک می کند و به هیمن دلیل حفظ کبد یک امر ضروری برای سالم ماندن می باشد .مضر برای کبد

چرا داشتن کبدی سالم مهم و ضروری است ؟

کبد یک ارگان مهم و ضروری برای حذف سموم در جریان خون می باشد چرا که همانند یک فیلتر عمل می کند . همچنین کبد ویتامین ها ومواد معدنی را در بدن ذخیره می کند و قندهای ذخیره شده را در صورت نیاز بدن به انرژی تبدیل می کند تا نیاز بدن را رفع نماید . همچنین داشتن کبدی سالم ، می تواند در داشتن وزنی مناسب و مطلوب یک عامل موثر باشد . همچنین لازم است بدانید که داشتن رژیم ناسالم می تواند منجر به بیماری هایی کبدی مانند هپاتیت ، سیروز ، کبد چرب و یا حتی سرطان شود .

 مواد غذایی مضر برای کبد

مواد غذایی و غذاهایی که مانع داشتن کبدی سالم می شوند ، عبارتند از :

 1-الکل

با نوشیدن نوشیدنی های الکلی ، عملکرد طبیعی کبد مختل می شود . الکل می تواند با استفاده از مواد ساختاری اش ، سلول های کبد را از بین ببرند که نتیجه آن می تواند ایجاد بیماری هایی اعم از هپاتیت یا سیروز شود .

2--نمک

مصرف بیش از حد نمک می تواند منجر به افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری های کبدی شود . بنابراین قبل از خوردن مواد غذایی و خوراکی که خریداری می کنید ، برچسب پشت آنها را مطالعه نمایید تا از میزان نمک که در آن استفاده شده است مطلع شوید .

3-شکر

خوردن دسرهای شیرین ، نوشیدنی های شیرین ، آب نبات و سایر مواد شیرین دیگر که با استفاده از شکر فرآوری شده اند ، کاملا خطرناک هستند و می توانند کبد را به خطر بیندازند و حتی باعث برخی بیماری های کبدی مانند فیبروز شوند .

 4-آرد سفید و تصفیه شده

مصرف بیش از حد کربوهیدرات می تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی ، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می شود .

مصرف بیش از حد کربوهیدرات نیز باعث افزایش سطح انسولین می شود که عامل اصلی بیماری های قلبی می باشد . بدن کربوهیدرات اضافی را به گلیکوژن تبدیل می کند و آنها را در کبد ذخیره می کند که به صورت چربی انباشته می شود و باعث افزایش وزن و چاقی می شود .

5-چربی های اشباع شده

غذاهای چرب دارای کالری و سطوح گلیسیرید بالایی هستند که می توانند به راحتی به کبد آسیب برسانند . برای داشتن کبد سالم نیاز به مصرف کم گوشت های پر چرب ، سس مایونز و سوسیس استفاده کنید .

 6-غذای بسیار تند

خوردن غذاهای تند می تواند به کبد آسیب وارد کند و مهم نیست که غذاهای تند خیلی زیادی را مصرف کنید و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند .

 7-غذاهای سرخ شده

چربی های موجود در مواد مغذی می توانند در ساخت بافت و غشای سلولی استفاده شوند . مشکل این است که زمانیکه شما از آن به بیشترین میزان و وعده های متفاوت اسشتفاده می کنید می توانند به کبد آسیب برسانند و دیگر در تولید انرژی استفاده نشده و انباشته می شوند .

انباشته شدن میزان زیادی چربی می تواند باعث برخی بیماری ها می شوند که مهم ترین آنها عبارتند از :

    دیابت نوع دوم

    بیماری های قلبی و عروقی

    سرطان کولون و پستان

 8-داروها

بعضی از داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند که اگر اشتباه تجویز شده یا به میزان زیادی استفاده شوند عوامل جبران ناپذیری ایجاد کنند . همچنین لازم به ذکر است که بگوییم اگر به صورت خود درمانی اقدام نمایید می تواند آسیب جدی را ایجاد نماید و به همین دلیل برای استفاده از داروها ، باید به متخصص مراجعه نمایید .

نکات مهم برای داشتن کبد سالم

بطور کل برای داشتن کبدی سالم این موارد را رعایت نمایید :

-یک رژیم غذای متعادل و غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر داشته باشید .

    -مصرف میوه ها و سبزجات را افزایش بدهید .

    -استفاده گوشت ماهی یا گوشت مرغ با چربی کم

    -سالاد به بیشترین میزان

    -روزانه 2 الی 3 لیتر آب

    -استفاده از چای های گیاهی که به عملیات هضم کمک می کنند

    -نظارت کامل بر کاهش وزن

    -ورزش منظم

    -خوابیدن به اندازه کافی

    -اجتناب از مصرف دخانیات

    -پایین نگه داشتن سطح استرس

 به یاد داشته باشید که تغذیه نامناسب می تواند باعث آسیب رساندن به کبد و دیگر اعضاهای بدن شود . اگر یک رژیم غذایی داشته باشید که در آن از ویتامین ها و پروتئین ها به میزان کافی استفاده نشده اند می توانند یک رژیم نامتعادل را ایجاد کنند و باعث آسیب رساندن به بدن شوند . اگر نسبت به رژیم غذای تان شک دارید ، توصیه می شود با متخصص تغذیه خود مشورت نمایید .

رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از بدن ضروری است .