رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان:
زنگ خطر آب در برخی دشت‌های اردبیل به صدا درآمده است و باید برای پیشگیری از بحران در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود.
کد خبر: ۶۰۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 08 May 2018

به گزارش تابناک اردبیل، حسین کربلائی خیاوی صبح امروز در بازدید از روند آموزش عملی کارشناسان  آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: دور سوم و پایانی آموزش‌های عملی این افراد در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با مشارکت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه استفاده از واژه بحران برای وضعیت آبی کشور نابه‌جا نیست، افزود: واقعیت قابل بیان این است که از حیث میزان بارش در وضعیت چندان متفاوتی با شرایط اقلیمی خود نیستیم، چرا که کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشکی قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم سبب شده است تا بخش قابل توجهی از منابع آبی خشک شود و سطح سفره‌های زیرزمینی به شدت پایین بیاید.

کربلائی خیاوی با بیان اینکه در بعضی دشت‌ها زنگ خطر به صدا درآمده است، گفت: مرگ آبخوان برگشت پذیر نیست و در صورت فرونشست زمین حتی اگر بارندگی هم افزایش یافته و برداشت آب کم شود، شرایط به وضعیت عادی بر نمی‌گردد که باید برای جلوگیری از این امر اقدامات پیشگیرانه و مناسبی انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل هدف از اجرای این دوره‌ها را توانمن سازی کارشناسان و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به عرصه‌های تولید و بهره‌برداران برشمرد و بیان کرد: با این اقدامات می‌توانیم شاهد افزایش تولید در واحد سطح در محصولات مختلف زراعی و کشاورزی باشیم که این امر زمینه‌ساز افزایش درآمد بهره‌برداران نیز می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار