کد خبر: ۵۹۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 22 April 2018

بررسی ها حکایت از آن دارد که با وجود وعده های پرسر و صدای اغلب مسئولین ملی و محلی برای اقدامات پیشگیرانه در بحران آب، نه تنها روند مثبتی در این زمینه شاهد نیستیم بلکه آمار و اطلاعات "بحران آبی" در کشور را بیش از پیش نشان می دهد.

ظاهراً تشدید تنش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متاثر از بحران کم آبی و بی آبی که اخیراً در اصفهان و چندین استان مرکزی و جنوبی با درگیری کشاورزان با ماموران امنیتی و انتظامی ابعاد پیچیده و وسیعی پیدا کرده است، در استان اردبیل، آژیر خطر را برای خیلی از مسئولین به صدا در نیاورده و گویی آنان سرمست از گزارش های نه چندان صحیح برخی مراکزی که با نهایت تعجب و شگفتی، استان اردبیل را در ردیف سه استان با میانگین بالای نزولات آسمانی در دراز مدت(آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی و اردبیل) به ثبت رسانده است! قرار دارند.

ناصر عتباتی دادستان اردبیل اخیراً در جلسه بررسی وضعیت صدور مجوز برداشت از معادن و نظارت بر اقدامات بهره‌برداران در استان اردبیل اظهاراتی امیدوارکننده بر زبان آورده که بیانگر توجه و حساسیت دستگاه تحت مسئولیت او بر ذخایر استان است.

او با تاکید بر ضرورت نظارت‌ها و کنترل‌های مستمر درصدور پروانه‌های بهره‌برداری از معادن استان و برخورد با بهره برداران متخلف، گفته است که در صدور مجوز و تصمیم در زمینه ادامه فعالیت‌های برخی از معادن در استان بازنگری می‌شود.

تردیدی در این نیست که امروزه حفر چاههای غیرمجاز و برداشت های غیرمجاز از چاههای دارای مجوز بهره برداری در سطح استان اردبیل، ذخایر زیرزمینی استان را به شدت در معرض آسیب و تهدید جدی قرار داده است و ضرورت دارد دادستان مرکز و سایر دادستانها در استان از باب مسئولیت مدعی العموم، موضوع نطارت و برخورد قانونی با چاههای غیرمجاز و بهره برداری غیرمجاز از چاههای مجوزدار را در دستور کار قرار دهند.

صرفنظر از برخی آمارها، شرایط امروز استان اردبیل گویای این واقعیت است که اگر بی توجهی همگانی( مسئولان و مردم) به تهدیدات آبی در استان به همین منوال تداوم یابد، نگرانی درباره آب و آینده استان همانند خیلی از نقاط کشور که امروز به شدت درگیر تنش های آبی هستند، صدچندان خواهد شد.

امروز صدای بوق ماشین این فاجعه برای آنهایی که گوش شنوا دارند و خودشان را به خواب نزده اند ،از دور قابل شنیدن است.

تابناک اردبیل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار