سرما محصولات سردرختی مشگین شهر و خلخال را نابود کرد
با نهايت تاسف بايد پذيرفت که امروز باغداران، تنها و بدون هيچ حمايتي در وضعيت تراژيک و غمباري به سر مي‌برند.
کد خبر: ۵۹۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰ 21 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل،‌ هفته‌نامه چشم‌انداز اردبیل در شماره جدید خود نوشت: سال حمايت از توليد داخلي، باغداران در استان اردبيل ديگر چيزي براي از دست دادن ندارند، يک شبه سرما همه سرمايه‌اشان را نابود و خاکستر کرد، زحمتکشاني که همواره بدون حمايت و پشتيباني دولت‌ها در خط مقدم توليد قرار دارند اما در پيچ گردنه ها تنها مي‌مانند.

هنوز تصاوير دردناک انتحار باغ‌هاي سيب آن هم به‌خاطر فروخته نشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن محصول در پاييز گذشته از ذهن ما پاک نشده است، باغداراني که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رخت‌ها را به تمامي قطع کردند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يگر تصوير سياه «واسطه»‌هايي را نبيند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که همواره د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کمين سيب‌هاي سرخ نشسته بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ همان‌ها که هزاران بار سيب‌ها را ارزان خريد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و گران فروخته بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هيچ‌کس از سيب‌ها حمايت نکرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ سيب‌ها، ميوه‌هاي ممنوعه‌اي بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که باغبان نمي‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انست بکارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان يا نه؛ قرار بر اين بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پاييز که بيايد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حاميان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولتي سيب‌ها، قيمتشان را «تثبيت» کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ مهر از ميانه گذشت؛ برگ‌ها آماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا رنگ‌به‌رنگ شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و تمامي اميد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سرخ به ياسي شرجي تبد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يل شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا تصوير د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لگيري از يک باغ خوابيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ذهن مجسم شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

يادمان نرفته که دو سال پيش سرمازدگي باغات پرتقال در شمال کشور بهانه اي دست دولت داد تا به اصطلاح جهت تنظيم بازار از کشورهاي مصر و ترکيه پرتقال وارد کند و به قيمت مصوب دولتي به دست مردم و مصرف کنندگان برساند اما پرتقال مصري به قيمت کيلويي 10 هزار تومان سر از مغازه‌ها در آورد و دلالان پول‌هاي نجومي به جيب زدند.

بيراه نيست که مي گويند در اين کشور نان عده‌اي در تعطيلي توليد داخل و رونق واردات است و سرمازدگي باغ‌هاي ميوه در مشگين‌شهر و خلخال به عنوان قطب توليد سيب و ديگر محصولات سردرختي، بيش از هر کسي، مافياي واردات ميوه شب عيد سال آينده را ذوق زده کرد تا از اکنون براي تنظيم بازار ميوه، به فکر توجيه و الزام دولت براي موافقت در واردات ميوه باشند!

خسارت 7 ميلياردي سرما به باغات استان

ميرعلي رحيمي‌زاد فرماندار شهرستان مشگين‌شهر در جريان بازديد از باغات خسارت‌ ديده اين شهرستان گفت: سرما بيش از پنج هزار ميليارد ريال به باغداران اين شهرستان خسارت وارد کرد که ضرورت دارد در جبران اين خسارت وارده اقدامات مناسب انجام شود.

وي افزود: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزي و صندوق بيمه محصولات کشاورزي در حال ارزيابي نهايي از خسارات وارده هستند که سعي خواهد شد بخش عمده‌اي از اين خسارت از طريق صندوق جبران شود.

فريدون بابايي، فرماندار شهرستان خلخال هم گفت: سرمازدگي روزهاي اخير بيش از يک هزار و 840 هکتار از باغات کشاورزان خلخال را دچار خسارت کرد. وي گفت: در سرماي اخير 840 هکتار از باغات گردو، 400 هکتار از باغات گلابي و سيب و 600 هکتار نيز از باغات ميوه‌هاي هسته‌دار دچار آسيب شده است.

بابايي گفت: ميزان خسارت سرما‌زدگي در بخش باغي به کشاورزان خلخال حدود 100 ميليارد تومان برآورد شده است. بر پايه اين گزارش در در شهرستان کوثر نيز سرمازدگي و بارش برف بهاره بالغ بر 80 ميليارد تومان به باغداران خسارت زده است.

به گزارش تابناک اردبيل، مرور وعده هاي مکرر مسئولان در سالهاي گذشته در خصوص جبران خسارت سرمازدگي باغات ميوه گواه روشن و شاهدي گويا بر عملکرد دولت کنوني و وعده هاي احتمالي در اين زمينه بخصوص است و با نهايت تاسف بايد پذيرفت که امروز باغداران، تنها و بدون هيچ حمايتي در وضعيت تراژيک و غمباري به سر مي‌برند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار