شهریئری نابوده نشده، آسیب دیده است!
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: منطقه باستانی شهر یئری 40 درصد آسیب دیده ولی نابود نشده است!
کد خبر: ۵۸۹۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹ 10 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل،‌کریم حاجی زاده در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتقادهای اخیر رسانه ها و از جمله تشکیل زنجیره انسانی دفاع از تخریب مجموعه باستانی شهریئری افزود: نهایت آسیبی که به شهر یئری وارد شده حتی 40 درصد هم نیست و نه تنها در این منطقه که در هیچ کجای استان آثار تاریخی منهدم و در آستانه نابودی نداریم.

حاجی زاده اظهار کرد: سازه شهر یئری طراحی شده و در صورت تایید شورای میراث فرهنگی و تامین 15 میلیارد ریال اجرایی می شود.

وی بیان کرد: شهر یئری قابلیت ثبت جهانی دارد ولی اطلاعات لازم در این رابطه باید تکمیل و تصویب شود.

به گفته وی ، برای ساماندهی شهر یئری از سال 85 تا کنون سه میلیارد و 600 میلیون ریال اختصاص یافته است. 

حاجی زاده درباره تبدیل شهر یئری به سایت موزه گفت: در صورت تبدیل این منطقه باستانی به سایت موزه می توان ساماندهی آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی همچنین با اشاره به طرح مسایلی در باره آسیب جدی کهنه قلعه مشگین شهر گفت: استحکام و نجات بخشی این قلعه در حال انجام است و در صورت انتقال بیمارستان واقع در منطقه به مکان دیگر کاوش های باستانی درآن صورت خواهد گرفت.

حاجی زاده درباره تعطیلی بازارچه صنایع دستی مشگین شهر افزود: این مکان به هنرمندان شهر واگذار شده بود اما ولی مسئولان قضایی واگذاری این مکان را به هنرمندان غیر قانونی دانسته و خواستار تخلیه این بازارچه شدند.

وی با اشاره به اینکه شرایط آثار تاریخی در کشور چندان مطلوب نیست ، گفت: همه ما دغدغه تخریب آثار تاریخی را داریم و از دلسوزی ،انتقاد در این باره نیزاستقبال می کنیم.

به نوشته ایرنا، وی تاکید کرد که دستیبابی به شرایط کاملا مطلوب در حفاظت از آثار تاریخی سخت است اما باید تلاش کرد که از وضعیت نابسامان کنونی خارج شد.

به گزارش تابناک اردبیل، اظهارات این مقام مسئول میراث فرهنگی مبنی بر این که شهریئری کمتر از 40 درصد آسیب دیده و نابوده نشده است، نه تنها مسئولانه نیست بلکه نمک‌پاشی بر زخم‌های مردمی است که در مقابل دیدگانشان، تیشه بی‌مسئولیتی بر ریشه میراث تاریخی و فرهنگی‌اشان زده می‌شود.

حاجی زاده به جای پاسخ قانع کننده، طوری وانمود می‌کند که 40 درصد آسیب مورد ادعای او به شهریئری، نگران‌کننده نیست و چه بسا دغدغه مردم از تخریب این سایت باستانی، به جا نبوده و گویی اتفاقی نیفتاده است! 

و شاید سخنان آقای مدیرکل محترم که می‌خواسته، میزان خسارات منتشره در رسانه‌ها به شهر یئری را البته با نهایت ناشی ‌گری و با تقلیل پاسخ دهد، شبیه این است که مسئولان بیمارستان در مواجهه با نگرانی همراهان بیمار اورژانسی به جای اقدام پیشگیرانه، عنوان کنند که چیزی نیست، نگران نباشید، بیمار سکته کرده اما نمرده است!  

کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که قدمت منطقه باستانی شهر یئری مشگین شهر به چهار هزار سال قبل بر می گردد. شهر یئری در 60 کیلومتری غرب اردبیل ، هفت کیلومتری شمال شرقی لاهرود مشگین شهر در روستای پیرازمیان واقع شده‌ است.

محوطه باستانی شهر یئری با وسعت 400 هکتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می رود که از سه قسمت معبد ، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است.

قدمت این محوطه بر اساس مستندات باستانی به دوران نو سنگی نسبت داده می شود که تا دوران آهن 2 به صورت مستمر محل سکونت بشر بوده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
با سلام
نمیدونم دلیل این همه هجمه و جبهه گیری علیه مدیر کل میراث استان چیست؟ اگر چه که شائبه های سیاسی بودن این موضوع به گوش می رسه ولی بهانه هایی مثل شهریری و امثالهم برای زیرسئوال بردن ایشان بهانه خوبی نیست. بیشتر از ایشان باید به فرمانداران و استانداران وقت ایراد بگیرید که به اندازه پول میوه و شیرینی جلساتشون بودجه برای میراث فرهنگی اختصاص نمیدن.
تقی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
بهتر بود مدیر کل میراث فرهنگی سالگرد تولدشان را به جای جنت سرا در شهر یری برگزار میکردند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار