به گزارش تابناک اردبیل به نقل از ایسنا، علی‌اصغر مونسان در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (شنبه، ۱۸ فروردین‌ماه) با پایان سفرهای نوروزی در حضور معاونان گردشگری و میراث فرهنگی و سرپرست صنایع دستی، همچنین تعدادی از اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر برگزار شد، گزارشی اجمالی از آمار سفرهای نوروزی در فاصله ۲۷ اسفندماه سال ۹۶ تا ۱۷ فروردین‌ماه سال ۹۷ ارائه کرد.

وی اظهار کرد: در طول تعطیلات نوروز ۱۳۲ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور ثبت شده که ۳۴ درصد رشد داشته است. به طور میانگین هر گردشگر از هفت نقطه بازدید کرده است.

به گفته او، ۷۱۶ نوروزگاه و ۶۲۴ بازارچه صنایع دستی نیز همزمان با نوروز راه‌اندازی شد و میزان شکایت‌ها تا ۵۰ درصد کاهش داشت وتشویق‌ها نیز ۵۲ درصد افزایش داشت.

مونسان کاهش تصادفات جاده‌ای را تحت تاثیر افزایش کمپ‌های عشایری و استراحتگاه‌های موقت که تعداد آن‌ها ۵۵۰ واحد بود، دانست و ادامه داد: سامانه‌ای برای دریافت مستقیم شکایت و مشکلات از تورگردان‌ها طراحی شد و مردم نیز برای نظارت بر خدمات به مشارکت طلبیده شدند که تمام این اقدامات در کاهش میزان شکایت‌ها تاثیر داشت.

او همچنین به راه‌اندازی وب‌سایت اطلاع‌رسانی visitiran که پیش از نوروز فعال شد، اشاره کرد و افزود: شش میلیون بازدید از این سایت ثبت شده که توزیع یکنواخت سفر در کشور یقینا تحت تاثیر آن بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام استان‌های پرسفر و کمتر شناخته‌شده که نوروز امسال رکوردشکن بودند، گفت: مازندران، گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس صدرنشین آمارهای سفرهای نوروزی و اقامت بوده‌اند. چهارمحال و بختیاری با ۲۰۶ درصد رشد اقامت در بین استان‌های کمتر شناخته‌شده صدرنشین سفر بوده است که پس از آن همدان با ۱۲۸ درصد رشد، کرمان با ۷۹ درصد و گلستان، آذربایجان شرقی و قم نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

وی به آمار سفرهای خارجی که همچنان با رشد همراه بود اشاره کرد و افزود: بخش عمده گردشگری خروجی از مسیرهای زمینی انجام شد که برای ما حائز اهمیت بود چون به توزیع درآمد در داخل کشور منجر شد. بر این اساس ۲۷.۵ درصد سفرهای خروجی از راه زمین و ۷.۲ درصد سفرهای خروجی هوایی در نوروز رشد داشت.

انتهای پیام