در آستانه عید نوروز؛
در آستانه یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ایرانی‌ها، اجناس چینی و فاقد کیفیت بازار اردبیل را قبضه کرده و به نظر می‌رسد نظارت‌هایی که وعده داده شده بود، محسوس نیست.
کد خبر: ۵۷۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ 11 March 2018
 
 

 

به گزارش تابناک اردبیل، ظروف چینی، شمع و آینه چینی، هفت سین چینی، لباس چینی، گل‌های پلاستیکی چینی و هر آنچه که کالاهای مصرفی را شامل می‌شود در بازار اردبیل موج می‌زند.

نه خبری از تشویق و ترغیب به خرید تولیدات داخلی است و نه اجناس کیفی به راحتی در دسترس است.

با وجود اینکه در جلسات تنظیم بازار از سوی ادارات متولی نظارت بر کیفیت اجناس مطرح شده بود،   اما تنها یک دور در بازار اردبیل نشان می‌دهد که اجناس فاقد کیفیت در آستانه عید نوروز از انبارها بیرون کشیده شده و جالب‌تر آن که مشتریان خود را نیز جذب می‌کند.

درآمد پایین موجب مصرف اجناس ارزان‌قیمت شده است

تقریباً در تمامی مناطق شهری و اغلب خیابان‌های پرتردد مغازه‌های اجناس دوهزارتومانی دایر شده است. بیش از آنکه تصور می‌شود، چنین مغازه‌هایی فروش مقبول دارند و به عقیده یکی از فروشندگان به نیاز مشتری یعنی جنس ارزان پاسخ داده‌اند.

نه تنها در دوهزارتومانی‌ها بلکه دست‌فروشان نیز نیاز اصلی بازار را شناسایی کرده‌اند. اینکه جنس ارزان بفروشند تا خریداری شود.

اما به فراخور مواد اولیه و زحمت تولید، اغلب اجناس ارزان همان اجناس چینی دست چندم است که به بازار مناطقی با اقتصاد ضعیف از جمله اردبیل تحمیل می‌شود.

یکی از دست‌فروشان به خبرنگار مهر گفت: سفره عید را پنج هزار تومان می‌فروشم. یکبار سفره‌های با جنس مرغوب آوردم که فقط ۱۰ هزار تومان قیمت هر کدام بود و سود چندانی هم نداشتم. اما به سختی توانستم آن ها را به فروش رسانم.

مطابق اظهارات این شهروند به دلیل ضعف اقتصادی در شهر اردبیل اجناس با قیمت پایین اغلب به سختی خریداری می‌شود و مردم به دنبال آن فروشگاه و مغازه‌ای هستند که ارزان‌تر از همه جا باشد.

ارزان سراها اشتیاق کم درآمد را تامین می کند

به همین دلیل در بخش‌های مختلف شهر مغازه‌هایی با عنوان ارزان سرا شکل گرفته و باید پرسید اگر یک کالا قیمت مشخصی دارد چرا باید ارزان‌تر و به زیان فروشنده به فروش برسد؟

شهروند اردبیلی معتقد است در ارزان سراها شما جنسی متناسب با پولی که پرداخت کرده‌اید، خریداری می‌کنید و متأسفانه اغلب این اجناس چینی با کیفیت پایین هستند.

فروش اجناس فاقد کیفیت مقبول نیست و در واقع به زیان مشتری است اما اجناس کیفی تولید داخلی نیز معرفی نمی‌شوندفریبا محمدی تصریح کرد: به عنوان مثال یک بلوز زنانه را با ۲۰ هزار تومان می‌توانید در چنین مغازه‌هایی پیدا کنید اما در واقع مشابه همان بلوز با کیفیت بهتر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

این شهروند معتقد است، ارزان سراها و اجناس چینی اشتیاق خرید مردم کم برخوردار را پاسخ می‌دهد و در نزدیکی سال نو حداقل برخی خانواده‌ها می‌توانند از چنین مغازه‌هایی خرید کنند و لباس نو بپوشند.

شهروند دیگری معتقد است فروش اجناس فاقد کیفیت مقبول نیست و در واقع به زیان مشتری است اما اجناس کیفی تولید داخلی نیز معرفی نمی‌شوند.

ادارات متولی هیچ سهمی در کیفیت بازار ندارند

علی‌رضا معتمد با بیان اینکه بازار بر اساس عرضه و تقاضا است، اضافه کرد: به عنوان مثال پیراهن های چینی در بازار به وفور دیده می‌شود اما خود بنده اطلاع دارم که در اردبیل پیراهن های به مراتب کیفی‌تر تولید می‌شود اما مردم نمی‌شناسند.

مطابق اظهارات این شهروند نقش ادارات ناظر و متولی در معرفی تولیدات مرغوب و بومی در حد صفر است و تنها اقدام ادارات به برخورد با برخی کم‌فروشی و گران‌فروشی‌ها و اظهارنظرهای مدیران در پشت تریبون‌ها محدود شده است.

در وضعیتی که به سادگی می‌توان در مقاطع زمانی خاص مانند بازار داغ شب عید، زمینه معرفی تولیدات تولیدکنندگان بومی را فراهم ساخت اما تمامی اقدامات به برگزاری نمایشگاه بهاره محدود مانده که فعلاً خبری از برپایی آن نیست.

فرماندار اردبیل با تأکید به ضرورت نظارت بر بازار اردبیل تصریح کرد: لازم است اجناس پرمصرف در اختیار مردم بوده و قیمت‌ها کنترل شود.

مردم خود بر بازار نظارت کنند

با وجود تأکید جواد زنجانی به برخورد با تخلفات در بازار و تسهیل روند خریدوفروش، در هیچ جلسه تنظیم بازاری موج اجناس چینی رصد نمی‌شود.

از سویی به اذعان مدیران تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن استان نظارت‌های مستمر از بازار انجام می‌شود و با مصادیق تبلیغ غیرواقعی نیز برخورد صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به خبرنگار مهر گفت: نظارت بر بازار اردبیل با محدودیت نیروی انسانی مواجه است.

سید حامد عاملی تصریح کرد: بر همین اساس نظارت محدود به کالاهای خاص شده و در برخی مقاطع خاص سال نیز که برخی کالاها با افزایش مصرف همراه است، نظارت‌ها اعمال می‌شود.

وی تأکید کرد: از سویی نظارت بر برخی کالاهای مصرفی از جمله گوشت، تخم‌مرغ و برنج به جهاد کشاورزی محول شده است.

عاملی تأکید کرد: بازرسان صنعت و معدن تنها زمانی می‌توانند با واحدهای متخلف فروشنده این اجناس برخورد کنند که قیمت پایه فروش از سوی جهاد کشاورزی تعیین شده باشد و این قیمت رعایت نشود.

وی تأکید کرد: برخی نظارت و بازرسی نیز بر اساس گزارش‌های مردمی است و در صورتی که اسناد و مدارک معتبر مبنی بر تخلف فرد محرز شود، واحد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خواستار مشارکت خود شهروندان در نظارت بر بازار شد و بیان داشت: با مصادیق تخلف از جمله گران فروشی، تبلیغ غیر واقع و کم فروشی برخورد می شود.

هر چند فروشندگان بازه زمانی طلایی معاملات خود را اسفندماه می‌دانند اما ناخواسته بازار اردبیل به محل آب شدن اجناس چینی تبدیل شده است و حتی به صراحت اعلام می‌شود که کالایی خاص چینی است. تا جایی که اجناس چینی حتی مجال عرض‌اندام را به تولیدات بومی و کیفی نمی‌دهند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار