به گزارش تابناک اردبیل، ترک کردن سیگار، یکی از مهم‌ترین عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بسیاری از انواع سرطان‌ها و خصوصا سرطان ریه را کاهش می‌دهد.سیگار کشیدن باعث آسیب‌دیدگی DNA، شکل‌گیری استرس اکسیداتیو و همچنین التهاب در بدن می‌شود. پس اگر می‌خواهید که زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشه باشید، حتما از سیگار کشیدن فاصله بگیرید

ترک کردن سیگار، یکی از مهم‌ترین عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بسیاری از انواع سرطان‌ها و خصوصا سرطان ریه را کاهش می‌دهد.

سیگار کشیدن باعث آسیب‌ دیدگی DNA، شکل‌گیری استرس اکسیداتیو و همچنین التهاب در بدن می‌شود. پس اگر می‌خواهید که زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید، حتما از سیگار کشیدن فاصله بگیرید.

۱. مدیریت میکروبیوم بدن

دانشمندان می‌گویند که حدود ۵۰ درصد از خطر ابتلا به بیماری‌ها را انتخاب‌های ما در زندگی تشکیل می‌دهند و فقط ۵۰ درصد دیگر از این خطر به مسائل ژنتیکی برمی‌گردد. باکتری‌های بدن در این میان واقعا نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما نقش آن‌ها در زمینه مدیریت بیماری‌های مزمن به اندازه کافی شناخته نشده است و همچنین مورد توجه ما قرار نگرفته است.

به همین دلایل، استفاده از مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک‌ها و همچنین محدود کردن میزان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، دو راه مهم برای تقویت میکروبیوم بدن هستند که میزان اثرات منفی ناشی از باکتری‌های مضر را کاهش می‌دهند.

۲. انجام دادن غربالگری‌های منظم

حتما درباره غربالگری‌ها و معاینه‌های پزشکی لازم و ضروری با پزشک مشورت کنید. این غربالگری‌ها و معاینه‌ها در سنین مختلف تغییر می‌کنند و شما باید طبق برنامه متناسب با سن خودتان پیش بروید. در ضمن، در نظر گرفتن سابقه‌های خانوادگی و اطلاع دادن این مشکلات به پزشک نیز ضروری است. بسیاری از آزمایش‌های پزشکی، از پاپ‌اسمیر تا کولونوسکوپی، می‌توانند مشکلات اساسی را قبل از شروع شناسایی کنند.

۳. حفظ وزن در محدوده سالم

افرادی که وزن خودشان را در محدوده سالم حفظ می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که اندازه دور کمرشان از میزان استاندارد عبور کند، خطر ابتلا به بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی و بسیاری از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهند. بنابراین، حفظ وزن در محدوده سالم، عاملی نیست که بتوان بدون توجه از کنار آن گذشت. اگر اطلاعات کافی درباره وزن سالم ندارید، حتما از پزشک درباره این موضوع سوال کنید.

۴. ورزش منظم

ورزش کردن به‌طور منظم نه‌تن‌ها به مدیریت وزن کمک می‌کند، بلکه در درازمدت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و همچنین ارتقای متابولیسم مفید است. علاوه بر این‌ها، ورزش منظم و صحیح می‌تواند طول عمر انسان‌ها را نیز افزایش بدهد.

متخصصان تاکید می‌کنند که ورزش کردن به‌صورت منظم برای ارتقای سلامت روانی نیز مهم است و داشتن سلامت روانی مطلوب هم از عوامل کلیدی در افزایش میزان امید به زندگی محسوب می‌شود. اگر تا کنون به ورزش کردن اهمیت نمی‌دادید، با دانستن این نکات دیگر نمی‌توانید ورزش را فراموش کنید.

۵. دوری از سیگار

ترک کردن سیگار، یکی از مهم‌ترین عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بسیاری از انواع سرطان‌ها و خصوصا سرطان ریه را کاهش می‌دهد. سیگار کشیدن باعث آسیب‌دیدگی DNA، شکل‌گیری استرس اکسیداتیو و همچنین التهاب در بدن می‌شود. پس اگر می‌خواهید که زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید، حتما از سیگار کشیدن فاصله بگیرید. افرادی که سیگار کشیدن را به‌صورت گاه به گاه انجام می‌دهند نیز باید این توصیه را جدی بگیرند.