کد خبر: ۵۷۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸ 06 March 2018

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، خلیل نیکشاد که أر آئین گرامیداشت هفته منابع طبیعی با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری ، معاون پیشگیری اجتماعی رئیس کل دادگستری استان ، رئیس شورای اسلامی شهرستان اردبیل ، سازمان منابع طبیعی ودیگر مسئولین و دست اندرکاران صیانت و حفاظت از منابع طبیعی سخن می گفت با اعلام این خبر افزود : حفاظت وصیانت ازمنابع طبیعی جزو لاینفک اعتقادات دینی ما را تشکیل می دهد همانگونه که از پیامبر گرامی اسلامی (ص) روایت شده است که اگر قیامت در حال برپایی باشد و دسترسی به نهال داری آن راغرس کن . حفاظت ازمنابع طبیعی حفاظت از خوبیهاو انسانیت هاست . استان اردبیل از پتانسیل های بسیارقوی در عرصه منابع طبیعی برخوردار است . استان اردبیل با 56 درصد کاربری اراضی کشاورزی از جایگاه ممتاز کشوری برخوردار است .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : سه و شش دهم درصد از مساحت استان اردبیل را جنگل ها تشکیل می دهندو 43 درصد از اراضی استان را نیز زمین های کشاورزی تشکیل می دهد . متوسط دسترسی به جنگل ها در مقیاس جهانی 8 دهم هکتار است متاسفانه این میزان دسترسی به جنگل در کشورمان فقط 2 دهم هکتار است . به همین دلیل می بایست تمامی سعی و اهتمام خود را در حفاظت از جنگلها بکارگیریم و با برنامه ریزی های مدون و دقیق و کارشناسی شده از تخریب بی رویه آن جلوگیری کنیم .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود: در حال حاضر در دنیا فن آوری پیشرفته ای به صورت الکترونیکی جنگل ها و منابع طبیعی را به دقت رصد می کند و با مانیتورینگ دقیق و حساب شده ای که انجام می دهد به خوبی می تواند میزان شوری خاک جنگل های فندقلوی اردبیل را محاسبه کند . این امر گویای این واقعیت است که دیگر با روشهای سنتی نمی توان از منابع طبیعی و جنگل ها حفاظت کرد . البته در کنار تکنولوژی های پیشرفته فرهنگ عامه مردم به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در صیانت از منابع طبیعی کارساز است
نیکشاد با اشاره به تیز هوشی و دلسوزی مسئولان گفت : به حمد اله با وجود مسئولان ارشد دلسوز در سطح استان حضرت آیت الله دکتر سید حسن عاملی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه محترم اردبیل و استاندار تلاشگر و در سطح ملی مقام عالی وزارت و رئیس فهیم سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور در بحث حفاظت و توسعه منابع طبیعی در این زمینه در استان شاهد رشد و پیشرفت واقعی هستیم .
وی افزود: 80 درصد جنگل های استان اردبیل در شهرستان خلخال قرار داشته و بخش خورش رستم به عنوان تنها رویشگاه درخت ارس وذخیره گاه ژنتیکی این گیاه کم آبر و مقاوم در استان اردبیل مطرح است.این درختچه که که ارتفاعی از 20 سانتی متر تا2 متر دارند اغلب ارتفاعات بخش خورش رستم خلخال را پوشانده و در فصل زمستان منظره برفی این جنگل ها خاطراتی به یادماندنی را در اذهان به یادگار می گذارد حفاظت از جنگلهای ارس خلخال یکی از وظایف اصلی مردم و مسئولین است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: جنگل فندقلوی اردبیل از معدود جنگل های بی نظیر جهان است و وظیفه ذاتی ماست که درصیانت و حفاظت از آن تمامی سعی و اهتمام خود را بکارگیریم . در بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی معتبر جهانی همچون کشور فرانسه و آمریکا به صورت مستمر و مرتب با برگزاری سمینارها و گردهمایی ها و تشکل های علمی همیشه به اهمیت و نقش جنگل های فندقلو تاکید فراوان می شود و این موهبت بزرگ علمی به عنوان یکی از مهمترین رویشگاهها و ذخایر ژنتیک فندق جهان مورد توجه است در حالی که متاسفانه در داخل استان هر ساله شاهد بی مهری ها و بی توجهی ها به حفاظ از این نعمت بزرگ خدادادی هستیم .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود گفت : فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها را می بایست در همان دوران طفولیت که به بچه هایمان سلام کردن را می آموزیم یاد دهیم که با درختان ورویشگاههای گیاهان به مهربانی رفتار کنند تا از بدو سنین پائین آموزشهای واقعی ارائه و در آینده با فرهنگ غنی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در مقابل تخریب ناآگاهانه منابع طبیعی شاهد یک فرهنگ صیانت ومراقبت ازمنابع طبیعی باشیم .

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار