به گزارش افکارنیوز، معمولا بسیاری از مردم برای خوشبو کردن فضای داخلی خانه از انواع خوشبو کننده‌های شیمیای استفاده می‌کنیم، شاید به ظاهر این خوشبو کننده‌ها مشکل خاصی برای سلامتی ما به وجود نیاورند، اما این مواد برای افراد حساس و کودکان و حتی افراد مسن زیان بار هستند البته این مواد در دراز مدت می‌توانند مشکلات تنفسی و گا‌ها پوستی برای افراد خانه به وجود آورد از این رو استفاده از خوشبوکننده‌های طبیعی مثل گل‌ها معطر آپارتمانی و یا استفاده از برخی روغن‌ها و اسانس‌های خوشبو کننده طبیعی هوا می‌توانند جایگزین مناسب و بی خطری برای مواد شیمیایی خوشبو باشند.

مکان‌هایی مثل آشپزخانه گا‌ها با بوی حاصل از پخت پز بسیار غیرقابل تحمل می‌شوند البته این نکته را نیز باید افزود که برخی از خانه‌ها سرویس بهداشتی آن‌ها با اتاق پذیرایی فاصله زیادی ندارد از این رو ممکن است از طریق فاضلاب بو‌های بسیار ناخوشایندی وارد فضای داخلی خانه شود. شاید در چنین شرایطی استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده شیمایی راه حل خوبی باشد، اما اسپری‌ها نیز خیلی زود تمام می‌شوند و شما مجبور می‌شوید که خیلی زود با صرف هزینه‌ای آن‌ها را خریداری کرده و جایگزین اسپری‌های خالی شده بکنید، اگر شما از آن دست از خانوار‌هایی هستید که فضای داخلی خانه شما همواره بوی نامطبوعی دارد می‌توانید با استفاده از برخی مواد طبیعی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شود فضا داخلی خانه تان را خوشبو کنید.

حتی دید شده است که کسانی که درخانه شان حیوانات خانگی مثل انواع پرندگان و حتی آکواریوم ماهی نگهداری می‌کنند به مرور زمان فضای داخلی خانه شان بوی نامطلوبی از آب ماند و یا بوی پرندگان و فضولات شان را به خود می‌گیرد. در چنین شرایطی نیز استفاده از برخی از مواد طبیعی برای خوشبو کردن فضای داخلی خانه می‌تواند جایگزین مناسبی بجای انواع مواد شیمیای باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از خوشبو کننده‌های طبیعی ارزان بودن و در دسترس بودن آن‌ها است؛ و همچنین این خوشبو کننده‌ها به راحتی می‌توانند بوی نامطبوع فضای داخلی خانه تان را نابود کنند. در هر صورت هزینه کردن برای مواد طبیعی خوشبو کننده هوا بسیار بهتر است از هزینه کردن برای انواع مواد شیمیای است. برخی از موادی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شود در اکثر آشپزخانه‌ها یافت می‌شوند از این رو زیاد نگران تهیه کردن آن‌ها نباشید. در ادامه این گزارش شما را با ۷ نوع از خوشبو کننده‌های طبیعی آشنا می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید فضای داخلی خانه‎تان را همواره خوشبو و معطر نگه دارید.

استفاده از اسانس‌ها و یا روغن‌های طبیعی معطر

بسیاری از روغن‌ها و اسانس‌های طبیعی معطر موجود در بازار خاصیت ضد میکروبی و باکتریایی دارند این بدان معنا است که این مواد علاوه بر اینکه می‌توانند فضای داخلی خانه را خشبو کنند، آن را ضد عفونی نیز می‌کنند. این دو خاصیت در یک ماده می‌تواند آن را بسیار با ارزش کند. برای اینکه بتوانید از اسانس‌ها و روغن‌های طبیعی نهایت استفاده را ببرید بنا به سلیقه خود یک نوع اسانس و یا روغن طبیعی را از بازار تهیه کنید و سپس یک ظرف را تا نیمه پر از آب کنید و روی شعله گاز قرار دهید وقتی آب بجوش آمد چند قطره از روغن و یا اسانس لیمو، اوکالیپتوس و یا حتی نعناع را در آن بریزد و اجاز دهید تا آب چند دقیقه‌ای در این حالت بجوشد این کار باعث می‌شود تا ملکول‌های اسانس و یا روغن‌های معطر از ظرف خارج شوند و تمام فضای داخلی خان‌تان را پر کنند این روش یکی از آسانترین راه‌ها برای پخش کردن بوی مطبوع انواع اسانس و یا روغن‌های طبیعی است.

قهوه ماده‌ای که می‌تواند جایگزین بو‌های بد شود

قهوه علاوه بر اینکه یک نوشیدنی پر طرفدار است، برای بر طرف کردن برخی از بو‌ها نیز کاربرد دارد. چرا که مولکول‌های این ماده خوراکی به خوبی می‌توانند جایگزین مولکول‌های بد بویی که گاها بخاطر پخت و پز در فضای داخلی خانه می پیچند، شوند. البته بوی قهوه به خوبی بوی حاصل از پیاز و سیر را نیز از بین می‌برد.

 
برای استفاده از بوی قهوه تنها کافی است دانه‌های قهوه را به پودر تبدیل کنید و یا در بازار پودر آن را تهیه کنید البته مغازه‌ای در سطح شهر وجود دارند که جلو چشمان‌تان دانه‌های را به پودر تبدیل می‌کنند در این روش شما مطمئن هستید که این پودر‌ها تازه بوده و در اختیارتان قرار گرفته اند. بد نیست بدانید که هر چقدر زمان پودر کردن قهوه بیشتر باشد عطر و بوی کمتری از آن متشرش می‌شود. حال که از تازه بودن پودر قهوه خود مطمئن شده اید مقدار از آن را درون یک ظرف و یا کاغذ بریزید و درب ظرف را باز بگذارید تا بوی قهوه خیلی زود فضای داخلی خان‌تان را پر کند. البته استفاده از این روش بستگی به سلیقه شخصی خودتان دارد چرا که ممکن است برخی از بوی قهوه خوششان نیاید. از محاسن استفاده از این روش این است که ملکول‌های قهوه خیلی سریع جانشین بوی نامطبوع فضای داخلی خانه و یا حتی محیط کار می‌شوند.

استفاده از گل برگ‌های خشک شده و معطر

برخی از گل‌ها به محض آن که خشک شوند بوی مطبوعی از خود در محیط پیرامون پخش می‌کنند از این رو شما با خریداری چنین گل برگ‌های خشک شده و معطری می‌توانند فضای داخلی خان تان راخوشبو کنید. به طور مثال گلبرگ‌های خشک شده گل محمدی می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد. فقط کافی است گلبرگ‌های خشک و معطر را در کنار پنجره خانه قرار دهید پس از مدتی عطر و بوی گل برگ‌ها فضای داخلی خانه را پر خواهد کرد.

استفاده از دست گل‌های معطر

برخی از دست گل‌های طبیعی موجود در بازار دارای رایحه و بوی بسیار مطبوعی هستند دسته گل‌های که از گیاهان، روزماری، اسطوخدوس، گل شمعدانی، نعناع بیابانی تهیه شده باشند دارای عطر و بوی خوبی هستند که به راحتی می‌توانند فضای داخلی خانه را معطر کنند. شما با تهیه کردن این گل‌های بریده شده آن‌ها را درون یک ظرف شیشه‌ای و یا گلدانی که سوراخ نداشته باشد قرار دهید و مقداری آب درون گلدان و یا شیشه بریزید تا ساقه‌های بریده شده برای چند روز بیشتر زنده بمانند، سپس آن‌ها را روی میز ناهار خوری و یا کنار پنجره قرار دهید تا محیط داخلی خانه را معطر کنند. البته این گیاهان تا به صورت کاملا خشک نشوند، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

گیاهان آپارتمانی خوشبو

شاید یکی از آسانترین راه‌ها برای خوشبو کردن فضای داخلی خانه، استفاده از گل‌های آپارتمانی‌ای است که خوشبو نیز هستند. اللبته جدیا کشف شده است که برخی از گیاهان آپارتمانی خاصیت تصفیه کردن محیط داخلی خانه را نیز دارند از این رو با یک سرچ ساده در اینترنت به راحتی می‌تواند با آن‌ها آشنا شوید و سپس این گونه گیاهان آپارتمانی را تهیه کنید و در خانه خود قرار دهید تا علاوه براین که از خاصیت تصفیه کنندگی‌ها بهره می‌برید بوی خوش آن‌ها نیز فضای داخلی خان‌تان را خوشبو کند.

استفاده از گل های میخک صد پر و پرتقال

برای اینکه بتوانید از میخک و پرتقال به طور همزمان استفاده کنید، کافی است گل‌های میخک صد پر، که بسیار معطر هستند را به طور موازی درون پوست پرتقال فرو کنید و سپس آن‌ها را در جایی آویزان کنید این کار علاوه بر اینکه فضای داخلی خانه را خوشبو می‌کند همچنین جلوی بصری بسیار زیبایی نیز به محیط خانه می‌دهد.

استفاده از پوست پرتغال

همان طور که می‌دانید پوست پرتقال دارای عطر مطبوع و تندی است برای استفاده از این روش فقط کافی است پوست پرتقال‌هایی را که خورده‌اید را جمع کنید. درون ظرف آبی که در حال جوشیدن است بریزید آب جوش باعث می‌شود تا عطر پوست پرتقال از آن جدا شده و در فضای داخلی خانه پخش شود. البته استفاده از برخی از ادویه جات مثل دارچین نیز در این ترکیب می‌تواند بسیار موثر‌تر واقع شود.

استفاده از سرکه برای خوش بو کردن فضای داخلی خانه

سرکه خاصیت ضد عفونی کننده بسیار بالایی دارد علاوه بر این ماده دارای بوی تندی نیز است البته این بو ممکن است برای برخی از افراد آن چنان خوشایند نباشد، اما از یاد نبرید که این بو می‌تواند جایگزین مناسبی برای بو‌های نامطبوع که گا‌ها در فضای داخلی خانه پخش می‌شوند باشد. راحترترین راه برای استفاده از سرکه این است که مقداری از آن را درون اسپری بریزید و در فضای داخلی خانه اسپری کنید هر چقدر قدرت پخش کننده گی اسپری بیشتر باشد، عطر و بوی سرکه مساحت بیشتری از خانه را تحت پوشش قرار می‌دهد. این ماده به راحتی می‌تواند بوی ناخوشایند حاصل از پخت و پز را به راحتی برطرف کند. البته توصیه می‌شود که آن را روی برخی از وسایل حساس نپاشید چرا که این ماده می‌تواند باعث خوردکی و حتی لکه دار کردن برخی از وسایل داخل خانه شود.

نکته: در استفاده از روش‌های بالا دقت داشته باشید که اعضای خانواده شما به برخی از این مواد حساسیت نداشته باشند چرا که این روش می‌تواند باعث آزار آن‌ها شود.