کد خبر: ۵۵۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹ 14 January 2018

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل تنها استان کشور در تکثیر و ازدیاد نسل شتر دوکوهانه است و در سال های اخیر تعداد جمعیت شتر دوکوهانه استان به 151 نفر افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا ، بهلول تکلوی روز یکشنبه در بازدید از مرکز حفاظت و نگهداری و تکثیر شتر دوکوهانه در بخش جعفر آباد بیله سوار مغان افزود: نسل شتر دوکوهانه در سال های گذشته در معرض انقراض بود ولی جهاد کشاورزی استان با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام کشور اقدام به خرید سه نفر شتر دوکوهانه از جمعیت دامی استان کرد.
او اظهار کرد: آگهی مزایده ای در بین شترداران کشور به منظور فروش تعدادی از شترهای پرورش یافته در مرکز حفاظت و نگهداری شهرستان بیله سوار برگزار و در اختیار شترداران موفق و تلاشگر قرار گرفت تا آنها نیز این مرکز را در ازدیاد نسل این حیوان ارزشمند و مفید بکار ببرند.
وی افزود: شترهایی که در مزایده به فروش رسیدند صرفا برای ازدیاد نسل و افزایش جمعیت آنها به متقاضیان تحویل داده شده و با اخذ تعهد کتبی خریداران اجازه ذبح و فروش گوشت آن را ندارند. 
تکلوی همچنین گفت: حفاظت از نسل شترهای دوکوهانه نه تنها مورد توجه مسئولان داخلی کشور بلکه مورد توجه سازمان های تخصصی همچون سازمان خواروبار جهانی موسوم به فائو نیز می باشد که سال گذشته نماینده ای از این سازمان برای بررسی وضعیت تکثیر شتر دوکوهانه از مرکز حفاظت و نگهداری شتر دوکوهانه در بیله سوار مغان بازدید کرد.
وی تشریح کرد: بزودی آزمایشگاه تخصصی ژنتیکی حفاظت از شتر دوکوهانه در این استان راه اندازی خواهد شد و متقاضیان بخش خصوصی و جوانان تحصیل کرده و متخصص رشته دامپروری می توانند با اخذ وام های کم بهره در این زمینه سرمایه گذاری کنند. 
موطن شترهای دوکوهانه ایران به ‌عنوان ذخیره ژنتیکی دامی ارزشمند در استان اردبیل و در شهرستان‌ های بیله سوار و مشگین شهر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار