خانواده آداب دارد، می‌شوند آدم‌هایی خانواده تشکیل بدهند، بچه‌دار هم بشوند و حسابی هم سختی بکشند، فشار هم تحمل کنند، ولی خانواده نشوند.
کد خبر: ۵۳۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶ 10 December 2017

تابناک اردبیل: در مجموعه خبر‌های خانواده آسمانی تلاش می‌کنیم تعریف متفاوتی از خانواده و نحوی برخورد اعضای خانواده با یکدیگر را بیان کنیم. این مجموعه براساس درس‌گفتارهای استاد هانی چیت چیان مدرس و عضو علمی مجموع مدارس قرآن و اهل بیت دانشگاه تهران تدوین و منتشر می‌گردد.


هر زن و شوهری که خانواده نیستند/سه ویژگی خانواده از منظر حدیث کساء


چرا آدم خانواده تشکیل می‌دهد؟ چون انسان موجودی اجتماعی است. چرا اجتماع تشکیل بدهد؟ چون اجتماع یک خانواده بزرگ است. چرا از مسیر خانواده باید این کار را بکند؟ همه آن اتفاق‌ها و امت واحده و هبوط آدم روی زمین در قالب یک خانواده اتفاق افتاده است. این خانواده چه کارکردی برای ما دارد؟ خانواده محل دریافت رحمت الهی در عالم هستی است. پس هر موفقیتی در زندگی در قالب بیت رقم می‌خورد.

 برای اینکه این موضوع را از زاویه دیگری بهتر ببینیم و موضوع خانواده برایمان خوب جا بیفتد بد نیست به‌جایی سر بزنیم که همه ما درباره آن بسیار شنیده‌ایم و آن‌هم حدیث شریف کساء است. این حدیث نمونه‌ی یک خانواده استثنایی است. یک خانواده‌ای که دورهم جمع می‌شوند و چه اتفاقات بزرگی می‌افتد. اینکه فرشته الهی بر آن‌ها نازل می‌شود. طهارت بر آن‌ها نازل می‌شود. «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» هر چه پاکی است به آن‌ها نازل می‌شود. فرشته‌های الهی در آنجا پایین می‌آیند. حتی این بیت آن‌قدر قدرت دارد که میگویند تا قیام قیامت هرکس قصه این بیت و حدیثش را شنید و اگر در مجلسی از مجالس شیعیان و محبین ما داستان این بیت را تعریف کرد، از جایش برنمی‌خیزد مگر اینکه از رحمت الهی و رفع حاجات برخوردار شود. چقدر یک بیت می‌تواند قدرتمند باشد خودش که این‌همه طوفان به پا کرده است هیچ، همه آدم‌هایی هم که به او اتصال می‌یابند از چه درجه‌ای برخوردار می‌شوند و تا کجا می‌روند هیچ، خبرش هم که به گوش انسان برسد تا وقتی از جایش بلند نشده، حوائجش را برطرف می‌کند، این قدرت بیت است.


بیتی که ملائکه را حتی جبرئیل را پایین بیاورد. بیتی که خداوند با او تکلم کرده و طهارت را در او جاری کند. بیتی که خبرش مردم را از نیازمندی‌هایشان بی‌نیاز می‌کند؛ این تعریف بیت است. اگر خواستیم بدانیم یا خانوده و بیت به چه دردی می‌خورد باید این خانواده را مدنظر بیاوریم بفهمیم خانواده و بیت چه کارکردی می‌تواند داشته باشد.


وقتی فهمیدیم که بیت انقدر بلند هست که منظور همان بیت نورانی پیامبر اسلام است «السلام علیک یا اهل‌بیت النبوه و موضع الرساله و مختلف الملائکه و مهبط الوحی» بیت می‌تواند آن‌قدر بلند باشد که وحی را پایین بیاورد و محل رفت و آمد ملائکه باشدمثل اتوبان بروند و بیاییند. وقتی این را فهمیدیم حالا باید به یک نکته توجه کنیم که نه هر خانواده‌ای بیت است و نه هر زن‌وشوهری که ازدواج کردند، بیت می‌شوند. این‌طور نیست! بیت آداب دارد، می‌شوند آدم‌هایی خانواده تشکیل بدهند، بچه‌دار هم بشوند و حسابی هم سختی بکشند، فشار هم تحمل کنند، ولی بیت نشوند. بله بیت آداب دارد.


هر زن و شوهری که خانواده نیستند/سه ویژگی خانواده از منظر حدیث کساء

در حدیث کسا چند آداب قابل‌مشاهده است:


اول آدم‌های این بیت اهل دعا هستند. سرشان رو به بالا است. توجهشان به همدیگر و به دنیا نیست. دغدغه‌شان آسمان است اگر هم دغدغه دنیایی دارند و مسئله‌ای به وجود می‌آید و ضعف در بدنشان به وجود می‌آید، ولی در همین مسئله هم معطوف به آسمان‌اند.


دوما ماجرای استجابت است؛ این‌ها آن‌قدر زمینه این دعا را فراهم می‌کنند، آدم‌های این بیت از گناهان چه عملی و چه رفتاری و شنیداری و بینایی معصوم‌اند، حتی خیال این آدم‌ها هم پاک است، این‌ها تمرین کرده‌اند و برای همین هم استجابت برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.


- سوم اینکه بین آن‌ها تعاون برقرار است.


پس به‌طور خلاصه آدم‌های بیت آسمانی رسول‌الله آدم‌هایی هستند که سر به سمت آسمان دارند، به‌واسطه اینکه هیچ آلودگی در زندگی‌شان وجود ندارد زمینه استجابت را فراهم کردند و بین همدیگر رابطه تعاون دارند. این سه اصل این خانواده را به بیتی الهی و نورانی تبدیل می‌کند که همه برخورداری‌های بعدی قطعاً در آن بیت نازل می‌شود و حتی بقیه هم می‌توانند از برکت نازل شدنش استفاده کنند.


بی ادبی‌های درونی

خدایا ما خانواده تشکیل دادیم یا می‌خواهیم خانواده تشکیل بدهیم. ولی خیلی چیز‌ها را نمی‌دانیم، خیلی بی‌ادبی‌ها درونمان هست که باعث می‌شود خودمان و زندگی‌مان آسیب ببیند، ولی از ته قلبمان نمی‌خواهیم آدم بدی باشیم. دلمان نمی‌خواهد خانواده بدی داشته باشیم، دلمان نمی‌خواهد زندگی‌مان با جروبحث بگذرد. دلمان می‌خواهد مثل اهل‌بیت و با هم‌نشینی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از همه رحمت‌های الهی برخوردار شویم.


خدایا به‌حکم حمید بودنت به‌حق حضرت محمد (صلوات‌الله‌علیه و آله)، به‌حکم اعلی و عالی بودنت به‌حق حضرت علی (علیه‌السلام)، به‌حکم فاطر بودنت به‌حق حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها)، به‌حکم محسن بودنت به‌حق امام حسن (علیه‌السلام) و به‌حکم قدیم الاحسان بودنت به‌حق امام حسین (علیه‌السلام) به شرافت و عظمت این خاندان بزرگ که دست کرامت آن‌ها هیچ‌وقت بسته نیست و آن‌ها از هر بخلی به دورند، ما را مشمول رحمت خاص این خاندان قرار بده و بر ما بپسند تا ما هم خانواده‌ای از جنس این خانواده داشته باشیم ان شاء الله.
 
انتهای پیام/ فردا نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار