در هفته پژوهش و فناوری
به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری سه گونه گندم و جو در نمایشگاه پژوهش و فناوری اردبیل رونمایی شد.
کد خبر: ۵۳۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳ 26 November 2017
به گزارش تابناک اردبیل، حسین کربلایی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ظهر امروز در آئین افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری که با حضور معان امنیتی و سیاسی استانداری اردبیل افتتاح شد اظهار داشت: در این نمایشگاه از تعداد سه گونه  گندم رونمایی شد که گندم  حیدی متحمل به تنش خشکی آخر فصل  و مقاوم به سرما و کم‌آبی و بیماری‌های قارچی است.

وی افزود: این گونه از گندم از کیفیت نانوایی مطلوبی برخوردار است و برای کشت در مناطق سردسیری استان به صورت آبی بسیار ایده‌آل است که امیدواریم با توسعه کشت این نوع گندم بتوانیم با آب کم، گندمی با کیفیت ایده‌آل نانوایی در دسترس هموطنان قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی  استان اردبیل گفت: دومین گونه از گندم که در این نمایشگاه توسط معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل رونمایی شد، گندم صائین است که تحمل نسبی به تنش خشکی دارد و در مقابل ریزش دانه نیز مقاوم است و همین ویژگی، این گونه را قادر می‌کند تا با حداقل ریزش عملکرد مطلوبی در واحد سطح داشته باشد.

وی بیان کرد: این گونه نیز مقاومت نسبی به بیماری‌ها دارد  و تیپ رشد این محصول زمستانه است و عملکرد متوسط آن در هکتار 3 تن است و مناسب برای کشت  دیمزارهای مناطق سردسیری استان است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: گونه جو جلگه نیز در این نمایشگاه رونمایی شد که  مقاوم به خوابیدگی است و همین ویژگی سبب می‌شود تا هیچ گونه مشکلی در برداشت این نوع از جو با دستگاه کمباین بوجود نیاید و این گونه مقاوم به سرما بوده و آرایش دانه‌ها در سنبل به صورت 6 ردیف است و به همین دلیل از عملکرد بالایی برخوردار است و برای کشت در مناطق سردسیر آبی استان بسیار مناسب است.

کربلایی خیاوی اظهار کرد: تحقیقات  نقش موثری  در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رشد و بالندگی بخش کشاورزی دارد که تمامی محققان این مرکز در قالب انتقال یافته‌های تحقیقاتی و برگزاری دوره‌های متنوع و گوناگون آموزشی آخرین یافته‌های تحقیقاتی را در اختیار کشاورزان  قرار می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار