کد خبر: ۵۲۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 13 November 2017

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود اینکه بخش اعظمی از جمعیت استان اردبیل در روستاها زندگی می‌کنند اما دغدغه مقاوم‌سازی مسکن روستایی پابرجا بوده و با هر حادثه دلخراش زمین‌لرزه در سایر استان‌ها، مجدداً یادآوری می‌شود.

متأسفانه استقبال از طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی مقبول نبوده و با وجود اینکه دولت نیز در افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ بهره اقداماتی ترتیب داده اما همچنان وضعیت مطلوبی در مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی نداریم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در کل استان ۱۱۹ هزار و ۳۸۷ واحد مسکونی روستایی داریم که در سرشماری سال ۹۵ نفوس و مسکن، ۸۴ درصد از آن یعنی به عبارتی ۱۰۰ هزار و ۲۸۵ واحد کم‌دوام و بی‌دوام تشخیص داده شده است.

فرهاد سبحانی متذکر شد: به منظور بهسازی مسکن روستایی در سال ۸۴ طرح ویژه اعطای تسهیلات مطرح و در سال ۸۵ به سراسر کشور ابلاغ شد اما از آن تاریخ تا به امروز نزدیک ۵۴ درصد از مسکن روستایی و به عبارتی ۵۴ هزار واحد را مقاوم کردیم.

وی افزود: علاوه بر این در زلزله سال ۷۵ اردبیل که خسارت جانی و مالی قابل‌توجهی به دنبال داشت، ۱۱ هزار واحد مسکونی دیگر نیز مقاوم‌سازی شد و به غیر از تعداد ذکر شده مابقی مسکن روستایی مقاوم نیست.

مشگین شهر، گرمی و خلخال در وضعیت خطرناک

مدیرکل بنیاد مسکن استان تأکید کرد: در صورتی که زمین‌لرزه‌ای رخ دهد وضعیت مقاومت و دوام مسکن روستایی در شهرستان‌های نیر، سرعین، بیله سوار و پارس آباد بهتر از سایر مناطق استان است.

به گفته سبحانی در مقابل سه شهرستان مشگین شهر، خلخال و گرمی در وضعیت خطرناکی بوده و در مرکز استان نیز به غیر از بخش مرکزی روستاهای مابقی بخش‌ها وضعیت مطلوبی در مقاوم‌سازی مسکن روستایی ندارند.

وی افزود: دولت دو نوع تسهیلات برای مقاوم‌سازی در اختیار روستاییان قرار می‌دهد که برای مجموعه‌سازها با چهار درصد بهره و برای انفرادی ساز با پنج درصد بهره پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تأکید کرد: تسهیلات شامل ۱۸ میلیون تومان برای ساخت‌وساز ساده و ۲۰ میلیون تومان برای ساخت‌وسازی است که در بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار