تابناک‌اردبیل بررسی می‌کند؛
معاون سیاسی استانداری اردبیل اعلام کرد که این استان در مدیریت بحران حوادث طبیعی در شرایط مطلوب قرار دارد.
کد خبر: ۵۲۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 14 November 2017

 به گزارش تابناک اردبیل، یکی از عادت های ما ایرانی ها و بخصوص مسئولان کشور این است که هر زمان حادثه و اتفاقی طبیعی و غیرطبیعی بروز می کند تازه یادمان می افتد که باید از قبل اقدامات پیشگیرانه را انجام می دادیم تا دچارانفعال نشویم! جالب این که پس از فروکش کردن ابعاد حادثه در افکار عمومی، وضع به همان سابق برگشته  و همه وعده ها که مقارن با حادثه و با آب و تاب مطرح می شود به زودی فراموشی سپرده شده و کسی هم پیگیر ماجرا نمی شود.

برای این که یک آسیب شناسی جدی در این باره صورت بگیرد باید با تاسف پذیرفت که وضعیت امروز منطقه غرب کشور و ضعف عملکرد دستگاههای مسئول در امداد و نجات و سامان بخشیدن به حادثه دیدگان زلزله، حاصل همین رفتار و رویه برشمرده در صدر این نوشته است که نگارنده تصور نمی کند به این آسانی اصلاح شود و با تاسف باید پذیرفت که این رفتار جزء لاینفک زندگی شخصی و کاری ما ایرانیهاست!

وقتی از کارکرد مدیریت بحران در سطح ملی حرف می زنیم بلاتردید، استان اردبیل هم جزئی از این مسئله است که نه تنها کارنامه قابل قبولی در این باره ندارد بلکه از نظر مقایسه حجم و وسعت رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی در این استان با مناطق دیگر کشور، به نظر می رسد که مدیریت بحران اردبیل همانند دیگر شاخص های بیکاری و مهاجرت و ... که استان اردبیل را در پایین ترین سطح نشان می دهد، جزو آخرین ها باشد.

ناصر نصیری معاون سیاسی اجتماعی استانداری اردبیل در باره زمین‌لرزه غرب کشور به فارس گفته است که استان اردبیل از نظر آمادگی و مدیریت بحران در شرایط مطلوبی قرار دارد و  آماده امدادرسانی به سایر استان‌ها است.

به گزارش تابناک اردبیل، این اظهارات امیدبخش این مقام مسئول استانداری در خصوص بهبود یکباره وضعیت مدیریت بحران که بی تردید موجب افتخار مردم استان اردبیل است بهانه ای شد تا عملکرد مدیریت بحران استان را در سالهای اخیر در جغرافیای استان مورد بررسی کلی قرار بدهیم.

 
نزدیکترین حادثه طبیعی از نظر زمانی به موضوع گزارش، خاموشی گسترده چند روزه برق در زمستان گذشته در سطح شهر و روستاهای اطراف و ناشی از انباشت برف بر روی شاخه درختان و سقوط بر روی سیم های انتقال برق و انسداد معابر است که عموم مردم استان خود قضاوت دقیقی از کارایی و واکنش سریع و تاثیرگذار دستگاههای مسئول در این حادثه را دارند و خاطرشان نرفته که با درخواست استاندار وقت اردبیل، تکنسین های برق آذربایجان شرقی با همکاری ماموران برق استان،دستگاههای ذیربط و مردم، شهرستان اردبیل را از خاموشی نجات دادند.
 
 ضمن این که افکار عمومی، تصاویر تاسف بار خاموش کردن آتش سوزی در مزارع گندم بیله سوار مغان به وسیله بیل و کلنگ و تحمیل 60 میلیاردتومان خسارت به کشاورزان را از شبکه های تلویزیونی فراموش نکرده اند که این استان به دلیل ضعف مدیریت بحران و فقدان به کارگیری تجهیزات اطفای حریق در شبکه های اجتماعی مورد تمسخر کاربران قرار گرفت.
 
 

اردیبهشت سال گذشته نیز سقوط تانکر حامل گاز LPG به دره‌های خورش رستم در نزدیکی تونل دوازدهم جاده اردبیل به سرچم به دلیل فقدان جرثقیل 150تنی در استان اردبیل باعث بلاتکلیفی هفته های این تانکر سرگردان در عمق دره شد که سرانجام از طریق اعزام جرثقیل از استان های همجوار، این تانکر که در صورت انفجار برای منطقه خطرآفرین بود از عمق دره خارج و ثابت شد که استان اردبیل چقدر در رویارویی با چنین حوادث سطحی موفق است!

 
 غرق شدن 4 نفر در دریاچه نئور و بیرون کشیدن اجساد بعد از 4 روز به خاطر فقدان غواص در استان! غرق شدن دو دانشجوی دختر در دریاچه شورابیل اردبیل به خاطر دیر رسیدن نیروهای امدادی و نداشتن غواص! نجات مضحکه آمیز خرس گرفتار شده در استخر یکی از روستاهای مشکین شهر به دلیل فقدان امکانات نجات و دهها مورد مشابه دیگر بیانگر شیوه مدیریت بحران در استان اردبیل است که به کمک دوربین های مرکز صداوسیمای اردبیل در معرض قضاوت افکار عمومی قرار گرفته است و تازه مسئولین استان از این که انتشار اخبار مربوط به قتل پزشک اردبیلی، قتل آتنا و درگیری در بیمارستان سبلان موجب آبروریزی برای وجهه استان است،رسانه ها را مورد مواخذه قرار می دهند!
 
 
ضمناً اکنون که معاون محترم سیاسی استانداری اردبیل از وضعیت مطلوب مدیریت بحران استان سخن می گویند خوب است درباره سرنوشت خرید نردبان و بالابر 55 متری آتش نشانی و برخی تجهیزات امدادرسانی به مردم توضیح بدهند.

واکنش انفعالی و ضعیف مدیریت بحران استان در سالهای اخیر در مواجهه با حوادث برشمرده سطحی که قطعاً از نظر مقایسه با حوادث طبیعی از قبیل زلزله،چیزی شبیه به یک اتفاق ساده است طوری جلوه می کند که گویی«سونامی» رخ داده است!

و در نهایت آرزو می کنیم که هیچ وقت بلایای طبیعی سهمگین سراغ استان اردبیل نیاید که اگرپیش آید برای روز مبادا سخنان و ادعای امروز معاون محترم سیاسی استانداری- استان اردبیل در مدیریت بحران وضعیت مطلوبی دارد- را به محک سنجش و قضاوت عمومی خواهیم گذاشت.

انتهای پیام 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
به افتخار ناصر هوراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا....
ولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
پاییز سال گذشته که برف چندروز زودتر بارید نصف شهر اردبیل فلج شد برقها قطع شد وصدهامصیبت دیگر ببار امد چند اره در استان پیدانشد تا شاخه های درختان را با انها ببرند و استاندار وقت که سه سال از استاندار شدنش میگذشت واولیه ترین امکانات مدیریت بحران را نتوانسته بود تهیه کند به تبریز نامه نوشت ودست نیاز به طرف استانی دیگر دراز کرد بدنبال ان ماجرا مدیرکل مدیریت ذیربط بعنوان تشویق به سفرهای خارجی روسیه و ترکیه و... اعزام شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار