مطالباتی که آرزو شده است
با وجود تجربه 9 استاندار در اردبیل، همچنان مطالبات مردم استان محقق نشده و به ‌آرزویی برای آنان مبدل شده است.
کد خبر: ۵۲۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰ 06 November 2017
به گزارش تابناک اردبیل، در حالی که 24 سال از استان شدن اردبیل می‌­گذرد و در این مدت 9 استاندار سکان­ هدایت استان را به عهده گرفتند ولی همچنان مطالبات مردم در استان به جای خود باقی است و تحقق اتمام این پروژه­‌ها به یک آرزو برای مردم اردبیل تبدیل شده است.

مردم اردبیل که نقش ارزنده‌­ای در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن داشتند مورد بی‌­مهری‌­های زیادی قرار گرفته و از امکانات و خدماتی که دیگر استان‌های کشور برخوردار شده‌­اند، محروم بودند.

استان اردبیل که یکی از استان‌های با قابلیت‌های زیاد در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن است ولی آن‌چنان که باید از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه استان استفاده نشده است.

هشت استانداری که در این مدت 24 سال بر سر کار آمد‌‌ه‌اند با وجود اینکه تلا‌شهای خود را برای توسعه استان اردبیل به کار گرفته‌اند ولی آن‌چنان که باید مطالبات مردم منطقه را برآورده نکرده‌­اند.

احمدی­‌نژاد نخستین استانداری که به اردبیل آمد

بعد از استان شدن اردبیل محمود احمدی‌­نژاد نخستین استانداری بود که سکان هدایت اردبیل تازه استان شده را به عهده گرفت و تمام تلاشش بر این بود که زیرساخت‌های استان را فراهم سازد.

وی در همان سال نخست فعالیت خود در اردبیل اقدام به فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها کرد و شهرک اداری در اردبیل و نیز نخستین آب‌درمانی مدرن کشور و هتل 4 ستاره را نیز راه­‌اندازی کرد.

یکی دیگر از اقدامات مهم احمدی­‌نژاد در دوران استانداری اردبیل اضافه کردن سه شهرستان به این منطقه بود که خوشحالی مردم این استان را نیز به دنبال داشت.

یکی از اقدامات محمود احمدی‌­نژاد که برخلاف سایر اقدامات وی ناراحتی مردم اردبیل را به دنبال داشت تخریب تنها پارک شهر و کلنگ­‌زنی ساختمان استانداری بود که این موضوع از دید مردم پنهان نبود.

احمدی­‌نژاد در طول چهار سال فعالیت خود اقداماتی انجام داد ولی آن طور که مردم استان انتظار داشتند اردبیل در طول این مدت شاهد پیشرفت زیادی نبود.

طهایی دومین گزینه‌­ای که 5 سال استاندار بود

سیدحمید طهایی بعد از محمود احمدی‌­نژاد به عنوان دومین استاندار اردبیل فعالیت خود را آغاز کرد و وی به خاطر حرکات طمأنینه به استاندار خسته در اردبیل مشهور شده بود.

از مهم‌ترین اقدامات طهایی در اردبیل کلنگ­‌زنی بزرگ‌ترین پروژه استان اردبیل یعنی راه‌­آهن بود که همچنان این پروژه درجا می­‌زند و به یک آرزو برای مردم منطقه تبدیل شده است.

وی تلاش خود را برای پیشرفت استان انجام می‌­داد و در این مدت توانست اتوبان نمین - اردبیل را به بهره‌­برداری برساند ولی آنچنان که مردم اردبیل انتظار داشتند طهایی هم همانند احمدی‌­نژاد نتوانست نمره قبولی را از سوی مردم دریافت کند.

نگارنده سومین استانداری که کارخانه ذوب­‌آهن را راه‌­اندازی کرد

بعد از طهایی سکان هدایت استان اردبیل به سیدجواد نگارنده سپرده شد که وی نیز مدتی استانداری اردبیل را تجربه کرد و در زمان وی 40 سفیر و نماینده از کشورهای مختلف به اردبیل سفر کردند اما شایان ذکر است که در زمان فعالیت نگارنده سه سال پست معاونت سیاسی استانداری اردبیل خالی بود.

در دوران استانداری نگارنده کارخانه ذوب­‌آهن و سد یامچی افتتاح و کلنگ کارخانه سبلان پارچه نیز به زمین زده شد.

دیگر نوبت آن فرا رسیده بود که جواد نگارنده نیز با اردبیل وداع کند و باز هم قصه پروژه‌­ها و مطالباتی که در این دوران بر زمین ماند و مردم همچنان در انتظار بودند.

سکانس چهارم به علی نیکزاد رسید

علی نیکزاد به عنوان چهارمین استاندار اردبیل انتخاب شد و سه سال در اردبیل عهده‌­دار مسئولیت استانداری بود که نخستین اقدام وی پیگیری عملیات اجرایی راه‌­آهن اردبیل بود اما باوجود تمامی پیگیری‌ها این پروژه همچنان درجا می‌­زند.

وی نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی استان را نیز در زمان استانداری خود احداث کرد تا اردبیل در تولید برق به خودکفایی برسد.

نیکزاد تلاش زیادی در مدت سه سال فعالیت خود انجام داد ولی باز هم مطالبات مردم اردبیل بی‌­پاسخ ماند اما علی نیکزاد نهایتا از استانداری اردبیل به وزارت رسید.

ساخت و بهره­‌برداری از ورزشگاه‌های رضازاده و علی دایی نیز در زمان استانداری علی نیکزاد رقم خورد.

حقیقت‌­پور پنجمین استانداری که فقط 18 ماه استاندار بود

بعد از علی نیکزاد استانداری اردبیل به منصور حقیقت­‌پور سپرده شد که وی نیز در اردبیل 18 ماه دوام آورد و در طول مدت سکان‌داری استانداری اردبیل بیشتر به برنامه‌­های فرهنگی اعتقاد ویژه‌­ای داشت.

حقیقت‌­پور که چهره­‌ای فرهنگی بود در زمان فعالیت خود توانست کلنگ کارخانه اتوبوس‌­سازی را به زمین بزند و کلینیک چشم پزشکی را راه‌­اندازی کند.

دیگر زمان آن فرا رسیده بود که منصور حقیقت‌­پور نیز با اردبیل خداحافظی کند و در این تغییر 5 استاندار همچنان مطالبات اساسی مردم اردبیل بر زمین مانده بود.

سیدحسین صابری چراغ خاموش حرکت کرد

ششمین استاندار اردبیل نیز انتخاب شد و 23 ماه در استان اردبیل فعالیت کرد و به گفته خیلی‌­ها در طول این مدت پیوسته چراغ خاموش حرکت کرد.

وی در زمان خود کارخانه اتوبوس‌­سازی و محور اردبیل - سرچم را افتتاح کرد و سخت‌گیری زیادی هم در خصوص مدیران دستگاه‌های اجرایی اردبیل داشت که این نیز به گفته برخی‌­ها استناد شده است.

اکبر نیکزاد که آمدن و رفتنش با لغو پروازهای فرودگاه اردبیل همراه بود

اکبر نیکزاد که در پیگیری‌ها دست کمی از برادر خود "علی" نداشت آمدن و رفتن‌هایش با لغو پروازهای فرودگاه اردبیل همراه بود.

وی که 14 ماه در اردبیل فعالیت کرد پیگیری‌هایی برای اجرای عملیات راه‌­آهن اردبیل و ساماندهی جاده اردبیل- سرچم داشت ولی آنچنان که باید موفق عمل نکرد.

خدابخش با مگاپروژه‌­هایش آمد و رفت

هشتمین استاندار اردبیل نیز مجید خدابخش شد که وی نیز با شعار راه­‌اندازی چهار مگاپروژه آمد و طولی نکشید و رفت.

خدابخش اهتمام ویژه‌­ای به جذب سرمایه‌­گذار بخش خصوصی داشت و توانست در طول فعالیت خود به عنوان استاندار اردبیل طولانی‌­ترین پل معلق خاورمیانه را راه‌­اندازی کند که در نوع خود تحول عظیمی در اقتصاد منطقه ایجاد کرد.

سه مگاپروژه خدابخش که تاکید ویژه‌­ای بر آن داشت منطقه آزاد تجاری، اجرای پروژه سد خداآفرین و منطقه ویژه اقتصادی نمین بود که تلاش زیادی را برای بهره‌­برداری این پروژه­‌ها انجام داد.

منطقه آزاد تجاری که همچنان منتظر لطف و کرم دولت و مجلس است، منطقه ویژه اقتصادی نمین که عملیات اجرایی آن آنچنان که باید پیشرفت نداشته است ولی پایاب خداآفرین به صورت دو شیفته در حال اجراست که می‌­تواند در صورت بهره‌­برداری تحول عظیمی در حوزه اقتصاد و اشتغال منطقه ایجاد کند.

یکی از ضعف‌های خدابخش این بود که منتقدانش در این امر اعتقاد داشتند که وی نتوانست نیروهای تحت مدیریت خود را با خود همراه سازد و این امر مشکلاتی را در استان اردبیل بر جای گذاشت.

بالاخره ناخدایی کشتی به گل نشسته اردبیل به بهنام‌­جو سپرده شد

بعد از تغییر هشت استاندار بالاخره سکان هدایت استانداری اردبیل به اکبر بهنام‌­جو که سابقه فعالیت هفت سال در اردبیل را دارد واگذار و کشتی به گل نشسته و مطالبات بر زمین مانده نیز روی هم به وی سپرده شد.

بهنام‌­جو که آشنا به استان اردبیل بود کار بسیار سخت و سنگین در اردبیل را پیشرو دارد که استانداران قبلی نتوانسته‌­اند مطالبات مردم را برطرف کنند و اکنون کلید تمامی این مطالبات در دست نهمین استاندار اردبیل است.

بی‌­شک بهنام‌­جو می­‌داند که مردم اردبیل منتظر شنیدن سوت قطار و منتظر راه‌­اندازی کارخانه پتروشیمی اردبیل، حل مشکلات واحدهای تولیدی و ساماندهی جاده­‌های اردبیل هستند باید مطابق با تمام نیازمندیهای منطقه به سمت جلو گام بردارد.

تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل، اجرای پروژه خداآفرین، اجرای منطقه ویژه اقتصادی نمین که از استانداران قبلی بر جای مانده است از دیگر برنامه­‌هایی است که استاندار جدید اردبیل باید آن را مبنای فعالیت خود قرار دهد.

بی‌­شک بهنام‌­جو از دغدغه و مشکلات کشاورزی اردبیل نیز باخبر است و می­‌داند که امسال و سال‌های گذشته محصولات تولیدی کشاورزان تلاشگر اردبیل از جمله سیب و شلیل و سیب‌­زمینی بر روی دستشان مانده و مطالبات گندمکاران نیز پرداخت نشده است و باید برای این امر چاره اساسی باندیشد.

مردم اردبیل انتظارات زیادی از استاندار دارند چرا که بهنام­‌جو به تنهایی نمی­‌تواند این مطالبات را تحقق بخشد  و نیازمند تعامل همه‌­جانبه مسئولان استان، نمایندگان مجلس و مردم هست.

با توانمندی‌هایی که از بهنام‌­جو دیده می­‌شود انتظار می‌­رود در فعالیت این استاندار جدید شاهد توسعه و پیشرفت استان در بخش‌های مختلف باشیم و حداقل بسیاری از مطالبات و آرزوهای مردم اردبیل همچون راه­‌آهن، پتروشیمی، ساماندهی جاده­‌های استان، حل مشکلات کشاورزی و جذب سرمایه­‌گذاران برطرف شود و در آستانه چهلمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران پروژه­‌های مهمی در استان اردبیل به بهره­‌برداری برسد تا امید و شور و نشاط در بین مردم تلاشگر، ولایی و متدین اردبیل جاری شود.
 
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار