به دلیل برداشت غیرمجاز آب از سفره های آب زیرزمینی؛
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: متاسفانه بیش از حد مجاز و ۵ برابر ظرفیت تعریف شده استاندارد از دشت اردبیل آب برداشت شده که این امر سبب نشست دشت اردبیل شده است.
کد خبر: ۵۱۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 18 October 2017

به گزارش تابناک اردبیل، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: متاسفانه بیش از حد مجاز و ۵ برابر ظرفیت تعریف شده استاندارد از دشت اردبیل آب برداشت شده که این امر سبب نشست دشت اردبیل شده است.

اصغر سلیمان زاده در مراسم نواخته شدن زنگ آب در مدارس اردبیل اظهار کرد: در استان اردبیل مشکل آب سفره های زیرزمینی بیش از گذشته به چشم می خورد که این اتفاق به دلیل برداشت غیرمجاز آب از سفره های آب زیرزمینی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد برداشت آب از دشت اردبیل ۱۳۰ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: رقمی بالغ بر ۶۳۲ میلیون مترمکعب آب از این دشت برداشت شده است که ۵ برابر ظرفیت تعریف شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل با یادآوری اینکه مصرف بی رویه آب در بین خانواده ها باید به درستی مدیریت شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد آب هایی که در پشت سدهای استان ذخیره سازی می شد تعدیل شده به طوری که هم اکنون سد یامچی که برای ۸۰ میلیون متر مکعب ذخیره سازی آب طراحی و احداث شده بود کمتر از ۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

سلیمان زاده نواخته شدن زنگ آب در مدارس را همزمان با روز پیوند وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش اقدامی شایسته در راستای ارائه مبانی صرفه جویی در مصرف آب اعلام کرد و افزود: طرح داناب با مشارکت آموزش و پرورش و وزارت نیرو ۵ سال است که در مدارس اجرایی می شود و در سال های آتی نیز این طرح با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مقدار ناچیزی از آب در دنیا در دسترس بشر و قابل استفاده است، گفت: هم اکنون تنها ۳ درصد آب های موجود در جهان آب شیرین و قابل استفاده است که این میزان کم اهمیت موضوع صرفه جویی را می رساند.

مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل یادآور شد: میزان بارش های کشور ما در حال حاضر یک سوم میانگین کشورهای اروپایی است به طوری که ایران با بارش ۲۵۳ میلی متر در سال با میزان بارش ۸۰۰ میلیمتری کشورهای اروپایی برابری نمی کند که در این زمینه می طلبد تا با آگاهی بخشی به مردم زمینه های حفظ سرمایه های در آب کشور را فراهم کنیم.

سلیمان زاده همچنین به عملیات سدسازی در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه با اجرای عملیات سدسازی در حجم بسیار بالای ذخیره آب مانع آبرسانی به دجله و فرات شده و به همین دلیل با خشک شدن این رودخانه های مهم ما علاوه بر از بین رفتن چند میلیون هکتار از اراضی کشاورزی همه ساله با افزایش ریزگردها و ورود آن به کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ درصد آب در بخش شرب و ۳ درصد در بخش صنعت استفاده می شود خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد آب های ما در مصارف کشاورزی استفاده می شود که اگر کشاورزان ما در این زمینه مبانی مصرف درست را بیاموزند بسیاری از مشکلات ما در حوزه آب مرتفع خواهد شد.

مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل یادآور شد: کشور ما ۸ سال است که با خشکسالی مواجه است که در صورت ادامه این روند و نبود مدیریت در این زمینه با مشکلات جبران ناپذیری روبرو خواهیم شد.

سلیمان زاده نشست دشت اردبیل را موضوعی جدی و زنگ خطری برای استان اعلام کرد و گفت: حفر چاه های غیرمجاز، نبود مدیریت آب در بخش کشاورزی، اضافه برداشت و… سبب نشست دشت اردبیل شده که با ادامه این روند هر قدر هم تلاش کنیم با تزریق آب دشت اردبیل را به حالت اولیه بازگردانیم موفق نخواهیم شد.

وی برنامه های آب منطقه ای اردبیل را در حوزه پساب نیز یادآور شد و بیان کرد: برای صنایع جدیدی که در اردبیل ایجاد می شود ما ناگزیر به تزریق پساب های تصفیه شده برای ادامه فعالیت این واحدهای صنعتی هستیم.

وی شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۱۷ را «پساب خاکستر طلایی است» عنوان کرد و افزود: با همکاری های صورت گرفته از سوی آموزش و پرورش و وزارت نیرو برنامه های متنوع فرهنگسازی در مدارس استان اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل با اشاره به اینکه اگر ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی صورت گیرد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد اضافه کرد:این صرفه جویی باید از سوی کشاورزان به صورت منطقی انجام شود تا بحران آب به ویژه در سفره های آب زیرزمینی مرتفع شود.

سلیمان زاده از تعریف ۱۵ پروژه تعادل بخشی آب از سوی وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: یکی از این پروژه ها نصب کنتورهای هوشمند است که با اجرای آنها می توانیم دشت اردبیل را به تعادل می رسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدرسه را بسترساز فرهنگ غنی صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: مدرسه محل پایه گذاری فرهنگ و تمدن بشری است و امروز مدارس بیشترین نقش و تاثیرگذاری را در شکل گیری آینده فرزندان ما ایفا می‌کنند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
چرا شرکت آب بعنوان متولی و متصدی برداشت و مصرف آب به وظایف قانونی خودش در این خصوص عمل نکرده است ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار