کد خبر: ۵۱۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 17 October 2017

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فیضی عصر دوشنبه در حاشیه بررسی مشکلات گندمکاران اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: زمانی که دولت پول خرید تضمینی را با تأخیر پرداخت می‌کند در واقع ناخواسته فضای دلالی و واسطه‌گری تشدید می‌شود.

وی افزود: در وضعیتی که پرداخت هزینه خرید تضمینی همراه با تأخیر است، کشاورز حاضر به فروش ارزان‌تر اما پرداخت زودهنگام گندم خود به دلالان خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: نباید جشن خودکفایی در تولید گندم با چنین عملکردی در پرداخت هزینه خرید تضمینی پاسخ داده شود.

به گفته فیضی کشاورزان سهم قابل‌توجهی در توسعه کشور و تأمین امنیت غذایی دارند و ضروری است سالانه تدبیر مناسبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌برنامه‌وبودجه کشور برای پرداخت مطالبات آن ها صورت گیرد.

ضرورت تعیین نرخ خرید تضمینی قبل از آغاز کشت

وی با اذعان به اینکه مشکل تأخیر در پرداخت به گندمکاران تازگی نداشته و همه‌ساله تکرار می‌شود، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این مشکلات به دلیل اعلام دیرهنگام نرخ خرید تضمینی گندم است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: ضروری است قبل از آغاز کشت محصول نرخ خرید تضمینی اعلام شود تا کشاورز بر اساس آن میزان تولید خود را برنامه‌ریزی کند.

فیضی با اشاره به مشکلات سال گذشته در اعلام نرخ تضمینی اضافه کرد: نرخ خرید سال آینده نیز فعلاً اعلام نشده و البته جهاد کشاورزی قیمت خرید را به کمیسیون بدوی شورای اقتصاد اعلام کرده و منتظر تشکیل جلسه شورای اقتصاد است.

وی با اذعان به اینکه پنج درصد از گندم کشور در استان اردبیل تولید می‌شود، ادامه داد: همه کشاورزان از جمله کشاورزان اردبیلی با این مشکل مواجه هستند و این در حالی است که با اعلام به موقع نرخ خرید، کشاورز می‌تواند میزان تولید خود را بر اساس نرخ اعلام‌شده برنامه‌ریزی کند.

 ۴۰ درصد از مطالبات کشاورزان اردبیلی پرداخت نشده است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران افزود: پرداخت مطالبات در دو مرحله انجام می‌شود که در مرحله نخست نیمی از مطالبات تمامی کشاورزان در سطح کشور پرداخت شده است.

فیضی اضافه کرد: مرحله دوم پرداخت بر اساس تاریخ تحویل گندم است و تاکنون ۲۳ درصد از مطالبات گندمکاران در این مرحله پرداخت شده است؛ چراکه قسمت عمده تحویل گندم به اتمام رسیده اما تحویل گندم به مراکز خرید تا آبان ماه کم و بیش ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل منطقه سردسیر بوده و تحویل زمان‌بر است، ۴۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

وی متذکر شد: بر اساس پیگیری‌ها از سازمان ‌برنامه‌وبودجه مابقی مطالبات گندمکاران تا پایان مهرماه یا اوایل آبان ماه انجام می‌شود.

به گفته نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در صورتی که پرداخت تا سه ماه بعد از تحویل انجام نشود، وزارت جهاد کشاورزی ملزم به پرداخت سود به همراه مطالبه باقی‌مانده برابر با نرخ اعلامی بانک مرکزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار