اقتصاد رسانه در اردبیل در آستانه فروپاشی
یک روزنامه‌نگار گفت: به جرات می‌گویم که مطبوعات استانی بدلیل نبود حمایت و توجه مسئولان درحال فروپاشی هستند.
کد خبر: ۵۰۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲ 15 October 2017
به گزارش تابناک اردبیل،‌برخی از دست اندرکاران رکن چهارم دموکراسی در استان اردبیل می گویند که از مدت ها پیش مطبوعات محلی بواسطه مشکلات بیشمار به نوعی وارد حیات نباتی شده اند و آنچه هنوز آن را در ظاهر پر رونق نشان می دهد ورود و خروج های گاها بی ضابطه ای است که در این حوزه فرهنگی وجود دارد.

به گفته این فعالان مطبوعاتی، این روزها هوس نشریه داری بسیاری را بدون توجه به وجود شرایط لازم هوایی کرده و وارد این مسیر سنگلاخی و صعب العبور می کند، اما این هوا وهوس کاغذی بلافاصله در برخورد با دست اندازها و موانع طبیعی و غیر طبیعی از سر افراد می پرد و آنها گام های خود را برای رسیدن به مقصد نهایی روزنامه داری یعنی توقف و تعطیلی تندتر می کنند.

اکنون در میان شمار بیش از یکصد نشریه ای که در استان اردبیل مجوز فعالیت گرفته اند تنها تعداد انگشت شماری هستند که با وجود مشکلات بیشمار همچنان به انتشار کیفی خود ادامه می دهند و صاحبان آنها نیز در تردیدند که تا چه زمان صورت خود را با سیلی سرخ نگه خواهند داشت.

صاحبان و فعالان حرفه ای مطبوعات محلی معتقدند که در ادامه مسیر فعالیت فرهنگی خود نیازمند توجه و حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ضابطه مند شدن این حمایت ها می باشند.

بحران مخاطب، وضعیت نامطلوب کیفی و کمی، نبود پشتوانه مالی، فقدان نیروهای متخصص وکاربلد، یارانه کم ، نبود ثبات کاری، فقدان حمایت و توجه مسئوولان از جمله مسایل و مشکلاتی است که به گفته کارشناسان فرهنگیف مطبوعات محلی و فعالان رسانه ای را در استان اردبیل به چالش کشیده است.

به گفته برخی از صاحبان نشریات محلی، نبود حامیان مالی و بازار پر رونق برای تامین هزینه های نشریات در قالب چاپ رپرتاژهای بازرگانی، کم بودن یارانه های دولتی و نبود ثبات شغلی برای خبرنگاران هر روز وضعیت را بغرنج تر می کند و این درحالی است که صدور مجوز نشریه برای هر فرد متخصص و غیر متخصص بدون توجه به نیاز مخاطب و بازار فرهنگی استان همچنان ادامه دارد.

 مدیر مسئول نشریه "آسمان اردبیل": یارانه مطبوعات محلی استان ناچیزاست

سجاد ناصر آزاد مدیر مسئول نشریه آسمان در باره مشکلات نشریه خود به ایرنا گفت: با توجه به تغییر الگوهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطبوعات، یارانه ای ناچیز معادل هزینه انتشار دو شماره نشریه در طول یک سال گذشته دریافت کردم.

وی افزود: شرایط و متغیرهایی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از مطبوعات محلی عنوان شده ساختار بسیار پیچیده ای دارد که متاسفانه نشریات حرفه ای و مستقل را با مشکلات بسیاری مواجه نموده است.

ناصر آزاد بیان کرد: در شرایط حمایتی وزارت ارشاد، داشتن لیست بیمه یکی از شرایط پرداخت یارانه اعلام شده است و با وجود این که کارکنان نشریه ما بیش از ۱۲ سال سابقه بیمه دارند، فقط در چهار ماه مورد حمایت قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از آئین نامه های جدید وزارت ارشاد در بخش مربوط به توزیع آگهی های دولتی است که برای نمونه می توان گفت با وجود بیش از ۱۲۰ رسانه محلی دارای مجوز در استان اردبیل، بر اساس کدام عدالت می توان بین این همه رسانه آگهی تقسیم نمود؟

ناصر آزاد گفت: آیا زمان آن نرسیده این مورد در قوانین ما مورد بازبینی قرار گیرد؟ در این عصر که تمام امور دولتی به بخش خصوصی واگذار می شود آیا هنوز هم مطبوعات ما باید وابسته به آگهی باشند؟ خود این مساله موجب اختلاف بسیاری از اهالی رسانه است که خود جای بررسی و تحلیل بسیاری را می طلبد.

مدیر مسئول آسمان افزود: در عصر امروزی رسانه های آزاد و مستقل یکی از زیربناهای مهم توسعه یافتگی محسوب می شود و در اغلب کشورهای توسعه یافته، یارانه به بخش فرهنگ تعلق می گیرد تا یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی رشد یابد.

ناصر آزاد ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تعامل سازنده ای که میان مطبوعات برقرار می کند باید دغدغه های اهالی مطبوعات را به وزارت ارشاد منتقل نماید.

وی درباره نحوه تدوین نظام جامع رسانه های کشور گفت: این طرح هم اکنون در دستور کار مجلس و دولت است و باید با نظر اهالی رسانه و مطبوعات تدوین گردد تا سپهر رسانه ای کشور به سوی توسعه گرایی گام بردارد.

این روزنامه نگار اردبیلی بیان کرد: تعیین امنیت شغلی و صنفی رسانه های کشور در گرو همکاری رسانه ها و مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و یکی از علت های اصلی عدم موفقیت برخی از رسانه ها نیز وجود دیدگاهی است که به این رشته به عنوان شغل اصلی توجه ندارند و تا زمانی که مدیران رسانه های ما نگاه تخصصی و حرفه ای به رسانه نداشته باشند نمی توانند در این عرصه به خصوص در عصر فرا ارتباطات و رشد تکنولوژی های وسایل ارتباط جمعی، سخنی برای گفتن داشته باشند.

مدیرمسئول نشریه امید اردبیل: مطبوعات محلی به صورت مطلوب مورد حمایت نیستند

حبیب احمدی مدیر مسئول نشریه امید اردبیل هم گفت: بیش از ۲سال است که یارانه مطبوعات را دریافت نکرده ام و در طول ۶سال انتشار نشریه تنها ۲ مورد یارانه شامل حال ما شده است.

وی افزود: اعلام وصول و لیست بیمه نشریه امید اردبیل به صورت منظم در سامانه بارگذاری می شود و حتی اصل مدارک بیمه کارکنان نشریه و اشمارگان نشریات هم به معاونت مطبوعات داخلی به صورت مکتوب تحویل داده می شود و به رغم اینکه بیشتر از ظرفیت کامل، خبرنگاران این نشریه بیمه شده ولی در ۲ سال اخیر رقمی یارانه چه از بابت بیمه خبرنگاران و چه از بابت کاغذ به نشریه تعلق نیافته است .

احمدی درباره نقش اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان اردبیل در پیگیری تخصیص یارانه مطبوعات اردبیل افزود: وظیفه این اداره کل ترتیب به موقع اعلام وصول نشریات و پیگیری یارانه آنها است و وزارتخانه هم در این خصوص بیشتر پاسخگوی همکاران شان در مجموعه ارشاد است.

وی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان باید پاسخگوی مطالبات به حق مدیران مسوول باشند ولی یک حلقه مفقوده ای به نام پیگیری و شاید اهمال کارشناس مربوطه در وزارت است که در تعیین وتخصیص اعتبارات مربوط به یارانه نشریات دقت لازم نداشته و واین اهمال باعث می شود حق بسیاری از افراد زحمت کش در مطبوعات تضییع بشود .

مدیرمسئول نشریه حقیقت: برای انتشار با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم

صفر جعفرزاده مدیر مسئول نشریه حقیقت نیز گفت: متاسفانه در چند سال اخیر یارانه برای این نشریه و بسیاری از نشریات تعلق نگرفته است.

وی افزود: درگذشته با وجود تبعیض درپرداخت یارانه ها به اکثریت نشریات استانی کم وبیش یارانه پرداخت می شد ولی متاسفانه چندین سال است حمایت از مطبوعات وبیمه خبرنگاران کم رنگ شده است.

جعفززاده درباره نقش خانه مطبوعات در پیگیری مطالبات مطبوعات گفت: دوستان در این تشکل صنفی و به عنوان نماینده مطبوعات که باید مشکلات صنفی آنها راپیگیر باشند به نظر می رسد که منفعل عمل می کنند.
مدیر مسئول حقیقت بیان کرد: به جرات می گویم که مطبوعات استانی بدلیل نبود حمایت و توجه مسئولان درحال فروپاشی هستند.

 مدیر مسئول چشمه اردبیل : چهار سال است یارانه کاغذ نگرفته ام

اکبر جعفری مدیر مسئول چشمه اردبیل هم گفت: بیش از چهار سال است به این نشریه یارانه تعلق نگرفته و مشکل سازمان تامین اجتماعی و بیمه کارکنان نیز باعث شد این نشریه گرفتار جریمه هشت میلیون تومانی شود.

وی بیان کرد : اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل باید پیگیر تخصیص یارانه مطبوعات و بیمه به نشریات باشد که متاسفانه اقدامی در این مورد دیده نمی شود.

وی افزود: انتظار ما از اداره کل فرهنگ وارشاد استان این است که نشریات محلی ر ا بیتشرمورد توجه قرار داده و مشکلات آنها را با وزارتخانه در میان بگذارد تا نشریات استان بیش از این دچار ضرر وزیان نشوند.

معاون مطبوعاتی ارشاد استان اردبیل : تخصیص یارانه مربوط به انتشار منظم است

در این حال توحید بلورساز معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل در پاسخ به موضوع یارانه و بیمه بعنوان مشکل اصلی مطبوعات محلی استان اردبیل گفت: تخصیص یارانه کاغذ براساس دستورالعمل شرایط خاص خود را دارد و هر نشریه ای دارای این شرایط باشد از یارانه بهره مند می شود .

وی افزود: اختصاص یارانه به مطبوعات دارای ضوابط ومعیار خاصی است که کارشناسان وزارت با بررسی محتوا و کیفیت، تعداد صفحات، ضریب کیفی ، نوع کاغذ ، شمارگان، مطالب موثر و رپورتاژ وآگهی میزان آن را تعیین وبه نشریات پرداخت می کنند.

بلور ساز ادامه داد: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به منظور حمایت از نشریات محلی اختصاص یارانه کاغذ و بیمه را در سال های اخیر منوط به شرایطی کرده است از جمله اینکه هر نشریه ای که ۶نفر تحت پوشش بیمه داشته باشد از یارانه بیمه و هر نشریه ای که انتشار منظم ،اعلام وصول منظم و واجد شرایط معیارهای تعیین شده باشد از یارانه کاغذ بهره مند می شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس یارانه نشریات درشش ماهه اول سال ۹۵ واریز شده ولی شش ماهه دوم این سال هنوز واریز نشده است اما این امر در دست بررسی است و احتمال دارد تا آخر مهر ماه به حساب نشریات واریز شود.

بلور ساز گفت: بر اساس ضوابط و شرایط هر کس نسبت به روند اختصاص یارانه اعتراضی داشته باشد می تواند با مراجعه به سامانه معاونت مطبوعاتی میزان پرداختی یارانه به مطبوعات را مشاهده و اعتراض خود را انعکاس دهد.

وی با اشاره به نامناسب بودن کیفیت مطبوعات محلی استان اردبیل هم گفت: کیفیت مطبوعات محلی شاید به حدی که باید رضایت بخش ودر شان استان باشد نیست و ضروری است مدیران مسئول وسر دبیران نشریه وقت لازم در تولید محتوا،تحلیل، یادداشت ومقاله برای ارتقای کیفی نشریه بگذارند تا یک نشریه پرمحتوا و همسو با نیازهای مردم و جامعه منتشر شود.

بلور ساز دلیل انتشار نامنظم نشریات را نبود توان مالی و علمی در نشریات دانست و افزود: برگزاری کلاس های آموزشی برای خبرنگاران، تولید محتوا و استفاده از روزنامه نگارن فعال ومسلط به کار روزنامه نگاری می تواند بر ارتقای کیفی مطبوعات محلی کمک کند.

در استان اردبیل ۱۰۳ نشریه مجوزدار شامل روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، دو ماهنامه وفصلنامه وجود دارد اما بسیاری از آنها به صورت منظم و برخی نیز اصلا منتشر نمی شوند.

به گزارش تابناک اردبیل، آنچه که تاسف بار است این که در این وضعیت بحرانی و به تعبیری فروپاشی مطبوعات محلی، تنها کسانی شادمان و خوشحال هستند که هیچ وقت حاضر نیستند رسانه ها وارد حیات خلوت آنها شده و فساد آنان را به معنای عام کلمه برملا کنند؛ افراد و مجموعه هایی معلوم الحال که بیگمان امیدوار هستند در سایه ضعف اقتصاد رسانه و سلب استقلال مطبوعات و روزنامه نگاران، رسانه ها را به عنوان ابزار کار خود برگزیده و نهایت بهره کشی را خواهند کرد.حال آن که عموم رسانه های استان اردبیل در این مدت اثبات کرده اند که در بدترین شرایط هم حاضر نیستند تن به این ذلت بدهند و استقلال خود از دست بدهند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار