روزنامه آمریکایی با اشاره به حضور پرشور شیعیان در مراسم عاشورا در باکو به ترامپ هشدار داد که مبادا «جمهوری آذربایجان به ایرانی دیگر» مبدل شود.
کد خبر: ۵۰۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲ 11 October 2017
به گزارش تابناک اردبیل،‌روزنامه «واشنگتن تایمز» در گزارش روز سه‌شنبه خود تحت عنوان «ضرورت تعامل ترامپ با جمهوری آذربایجان » نوشت: در حالی‌ که  «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  و تیم سیاست خارجی‌اش بر چالش‌های ناشی از جاه طلبی‌های اتمی کره شمالی ، افزایش موضع جنگی روسیه، چین صبور اما در تلاش برای سلطه در آسیا و طالبان در افغانستان تمرکز کرده‌اند نباید یکی از متحدان ثابت و قابل اعتماد خود یعنی «جمهوری آذربایجان»  را نادیده انگاریم.

در واقع، دلایل مهمی وجود دارد که چرا دولت ترامپ باید بلافاصله با این کشور مسلمان 9 میلیون نفری که در بین ایران و روسیه قرار دارد، تعامل داشته باشد.

نخست، نقش آذربایجان در تصمیم اخیر ترامپ در افزایش مشارکت نظامی آمریکا در افغانستان است که موردی مهم خواهد بود.

بر این اساس، آذربایجان نه تنها در کنار نیروهای آمریکایی در افغانستان قرار می‌گیرد، بلکه اجازه می دهد تا قلمروی هوایی‌اش مورد استفاده حمل و نقل پنتاگون  قرار گیرد و این امر برای موفقیت ماموریت ترامپ در افغانستان حیاتی است.

دومین دلیل اینکه تیم ترامپ باید بلافاصله با آذربایجان ارتباط برقرار کند، مربوط به جنگ جهانی علیه افراط گرایی اسلامی است.

بر این اساس، جهان اسلام در «جنگ داخلی ایده‌ها » قرار دارد و آذربایجان در خط مقدم این نبرد ایده ها قرار گرفته است.

از سویی دیگر، همانطور که رئیس جمهور و تیم سیاست خارجی او برنامه‌های خود را در مورد نحوه مقابله با جاه طلبی‌های خطرناک و سلطه‌جویی‌های ایران مهیا می‌کنند، نباید از جاه طلبی‌های این کشور در تبدیل این متحد آمریکا به «جمهوری اسلامی آذربایجان» چشم پوشی کنند.

به نوشته خبرگزاری فارس، جمعیت زیادی چند روز پیش در یکی از حومه‌های باکو پایتخت آذربایجان، برای برگزاری مراسم روز عاشورا گرد هم آمدند. در حالی که مشخص نیست تا چه اندازه ایران این مراسم را سازماندهی کرده است، اما تصاویر این مراسم بسیار شبیه آنچه که در خیابان‌های تهران دیده می‌شود، یعنی جمعیت که شهدای شیعه را یاد می‌کردند، بود.

در خاتمه این گزارش آمده است: واشنگتن سی و هشت سال پیش دوست و متحدش ،شاه ایران را از دست داد و به این ترتیب کشور ایران را به «آیت الله خمینی»  واگذار کرد. ترامپ می‌تواند با تعامل با آذربایجان پیامی را به حکومت ایران مبنی بر این بفرستد که آمریکا بدون توجه به بعد مسافت کنار دوستان و متحدانش خواهد ایستاد.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار