در اقدامی کم‌سابقه از سوی یک باغدار مشگینی
همزمان با برداشت محصول سیب درختی از باغات مشگین‌شهر، باغداران منطقه به‌دلیل قیمت پایین محصول با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۵۰۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴ 10 October 2017

به گزارش تابناک اردبیل، این روزها برداشت محصول سیب درختی از باغات شهرستان مشگین‌شهر آغاز شده است و باغداران منطقه سخت مشغول تلاش و فعالیت هستند تا محصول خود را که زحمات زیادی در مراحل کاشت و داشت انجام داده‌اند هم‌اکنون برداشت کنند.

امسال برداشت محصول سیب در شهرستان مشگین‌شهر بسیار خوب بوده است و کیفیت تولیدشده سیب نیز رضایت همه‌جانبه باغداران و مشتریان را به‌دنبال داشته ولی در این میان قیمت پایین این محصول مشکلات زیادی را هم برای باغداران منطقه به وجود آورده است.

باغداران مشگین‌شهری در طول سال زحمات زیادی برای تولید محصول خود می‌کشند ولی متأسفانه در موقع برداشت و فروش محصولات خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند و این امر نگرانی‌های زیادی را برای این قشر تلاشگر جامعه به‌دنبال دارد.

قیمت پایین سیب درختی سریال تکراری برای باغداران

پرویز پولادی باغدار روستای اونار مشگین‌شهر با ابراز اینکه "قیمت پایین محصول سیب درختی برای ما عادت شده است"، افزود: متأسفانه ما هرساله با مشکل فروش سیب درختی برداشت‌شده از باغات خود هستیم و مسئولان نیز در این زمینه حمایت آن‌چنانی انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: من که به‌همراه فرزندانم درآمدمان از باغ سیب هست ولی چند سالی است که در تولید این محصول با ضرر و غرامت مواجه شدیم و فرزندانم مجبور هستند برای اشتغال به مناطق دیگری بروند.

این باغدار افزود: در حالی که بهترین و باکیفیت‌ترین سیب در روستای اونار مشگین‌شهر تولید می‌شود ولی بازار مناسبی برای فروش این محصول وجود ندارد و این امر نگرانیهای زیادی را برای ما به‌همراه دارد چرا که کنار کیفیت بالای محصول ما هیچ‌گونه حمایتی از سوی کسی دریافت نکردیم و نمی‌کنیم.

پولادی اظهار کرد: از مسئولان استان به‌ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تقاضا داریم با راه‌اندازی صنایع تبدیلی محصول سیب در منطقه بتوانند بازار این محصول را متعادل کرده و رونق بخشند که در این زمینه تاکنون اقدامات آن‌چنانی انجام نشده است.

پیش‌بینی برداشت بیش از 300هزار تن سیب در مشگین‌شهر

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال بیش از 40 هزار هکتار از باغات استان به زیر کشت انواع میوه رفته است که از این تعداد 11 هزار و 800 هکتار به زیر کشت سیب رفته که پیش‌بینی می‌شود بیش از 300 هزار تن محصول از این باغات در مشگین‌شهر برداشت شود.

محرم عدلی تصریح کرد: سیب تولیدی در شهرستان مشگین‌شهر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و این سیب مشتریان زیادی در نقاط مختلف کشور دارد.

‌مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از شکستن رکورد تولید سیب توسط باغدار مشگین‌شهری خبر داد و اظهار کرد: مشگین‌شهر قطب تولید سیب استان بوده و انتظار می‌رود با حمایت همه‌جانبه از باغداران منطقه شاهد ارتقای تولید سیب در منطقه باشیم.

عدلی بیان کرد: سیب تولیدشده در مشگین‌شهر علاوه بر اینکه برای مصرف داخل استان عرضه شده به برخی استانهای همجوار نیز صادر می‌شود تا بازار فروش محصول سیب متعادل گردد.

باغدارانی که به‌دلیل قیمت پایین اقدام به قطع درختان سیب می‌کنند

متأسفانه امسال در شهرستان مشگین‌شهر شاهد قطع درختان سیب توسط باغداران بودیم و این باغداران دلیل این کار خود را غرامت چندین  و چند ساله می‌دانند.

یکی از باغداران منطقه با بیان اینکه "چندین سال است در تولید سیب با مشکل فروش مواجه‌ایم"، اضافه کرد: مسئولان استان نیز در این زمینه حمایتی ندارند و ما مجبوریم درختان باغات خود را قطع کنیم.

باوجود اینکه باغداران مشگین‌شهری توانسته‌اند گام بزرگی در تحقق اقتصاد مقاومتی بردارند و نقش بسزایی در ارتقای تولید داخلی داشته باشند ولی این باغداران دیگر انگیزه آن‌چنانی ندارند و به‌دلیل قیمت پایین محصول خود با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

خیل این مشکلات تا جایی قد کشیده است که برخی از این باغداران تلاشگر به‌دلیل غرامت زیاد و انباشت‌شده مجبور به قطع درختان خود هستند که این یک تهدید بسیار بزرگ برای حوزه کشاورزی استان است.

انتظار می‌رود تا مسئولان استان به‌ویژه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی حمایتهای همه‌جانبه‌ای از باغداران داشته و با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و صادرات محصول سیب دغدغه و مشکلات باغداران منطقه را برطرف کنند و نیاز است در این زمینه مسئولان پشت تریبونها وعده ندهند بلکه در عمل اقدامات مؤثر و اساسی انجام دهند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار