در دهه‌های اخیر جمعیت عشایر استان اردبیل با کاهش همراه بوده است؛ بطوریکه مهاجرت‌های گسترده به حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۵۰۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱ 09 October 2017



به گزارش تابناک اردبیل، در استان اردبیل ۱۵ هزار خانوار عشایر با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد، گرمی، مشگین شهر و خلخال سکونت دارند.

به عبارتی شش درصد از جمعیت استان اردبیل شامل عشایر است و در مجموع ۵.۶ درصد از جمعیت عشایر کشور را نیز ایل شاهسون تشکیل می‌دهند.

با این وجود در دهه‌های اخیر جمعیت عشایر با کاهش نگران کننده همراه است که گویای مشکلات معیشتی این قشر و ناتوانی در تداوم وضعیت قبلی زندگی دارد.

مدیر کل امور عشایر استان اردبیل تصریح کرد: ایل شاهسون از ۴۳ طایفه تشکیل شده و در دامنه کوه‌های سبلان، باغرو و بزقوش حیات دارد.

قادر هنرمند با بیان اینکه جمعیت ایل شاهسون در استان ۱۵ هزار خانوار است، اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر ما با کاهش قابل‌توجه جمعیت عشایر مواجه هستیم و می‌توان گفت در یک یا دو دهه اخیر جمعیت عشایر از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی دلیل اصلی کاهش جمعیت را درآمد ناکافی عشایر دانست و افزود: به دلیل کمبود مراتع عشایر از درآمد کافی برخوردار نبوده و متأسفانه به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند.

مدیر کل امور عشایر استان تأکید کرد: در وضعیتی که عشایر ۳۰ درصد از محصولات لبنی استان را تأمین می‌کنند و قابلیت به مراتب بالاتری دارند بعد از مهاجرت به مشاغل کاذب روی می‌آورند.

هنرمند ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح‌های احیا و توسعه مراتع به ویژه با بهره‌برداری از پایاب خدا آفرین در شمال استان به سطح مراتع افزوده شده و در نتیجه وضعیت معیشتی عشایر استان بهبود یابد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار