تو دزدی، نه خودت دزدی!
اکثر زمین‌خواری‌ها در مناطق روستای زیارت و گردنه حیران از سوی منابع طبیعی و دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته است.
کد خبر: ۵۰۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ 27 September 2017

تابناک اردبیل- «تو دزدی، نه خودت دزدی!». ماجرای تخلف‌های سر به فلک کشیده در گردنه حیران نخستین‌بار در یکی از جلسه‌های صحن علنی مجلس بالا گرفت و دو نماینده آستارا و اردبیل طرف مقابل را دزد خطاب کردند. یکی‌شان «کمال پیرمؤذن»، نماینده اردبیل بود و دیگری «صفر نعیمی‌رز»، نماینده آستارا. هیچ‌کدام در مجلس دهم حضور ندارند؛ اما ماجرای دعوا بر سر ویلاسازی و تصرف ١۶٠ هکتار از زمین‌های بکر گردنه حیران بود.

گردنه‌ای که حالا ٣٨ خانه مسکونی در ‌آن به یمن بی‌توجهی مسئولان وقت، به ۵٠٠ خانه رسیده؛ ۵٠٠ خانه‌ای که روند مجوز و ساخت‌وساز آن کماکان در هاله‌ای از ابهام است.

حالا دوباره در مجلس دهم مسئله از سوی عزت‌الله یوسفیان‌ملا، یکی از نمایندگان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده و تأکید بر نقش برخی مدیران ارشد کشوری در این پرونده. عزت‌الله یوسفیان‌ملا در پاسخ به این سؤال که منظورتان از برخی مدیران ارشد کشور چه بوده، می‌گوید «همین که عرض کردم، مدیران اجرائی قبلی. البته شناخت بیشتری نداریم. منظورم از مدیر ارشد منظور وزرا که نیست. استاندار و مدیران مسئول در آن دوره و نمایندگان مجلس بوده‌اند. اما در رده‌های مسئولان آمار و اسم نداریم. شب گذشته در ستاد مبارزه با فساد اقتصادی جلسه داشتیم و اتفاقا درباره روستای «زیارت» تذکرهای لازم به مسئولان داده شد».ساخت‌وساز غیرقانونی در روستای زیارت به گفته یوسفیان‌ملا به عدد هفت هزار رسیده است و بسیاری از این ساخت‌وسازها در زمره ساخت‌وساز غیرقانونی قرار می‌گیرد.

وی گفت: اکثر زمین‌خواری‌ها در مناطق روستای زیارت و گردنه حیران از سوی منابع طبیعی و دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته است.

یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه زمین‌های جدیدی در چند ماه گذشته تصرف نشده، به خانه ملت گفته: «این موضوع به آن معناست که خوشبختانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اقدامات قابل قبولی را در این بخش انجام داد، بنابراین پرونده جدیدی در بحث زمین‌خواری نداریم؛ اما در بسیاری نقاط تخلفات عدیده‌ای انجام شده که بدون پیگیری و اقدام باقی مانده است».

افزایش خانه‌های مسکونی در حیران از ٣٨ به ۵٠٠

نماینده مردم آمل همچنین گفته «تعداد خانه‌های مسکونی در گردنه حیران از ٣٨ به بیش از ۵٠٠ خانه افزایش پیدا کرده است، متأسفانه ساخت‌وسازهای بسیاری از سوی مسئولان و مدیران ارشد کشوری در این منطقه انجام شده است؛ یا در روستای زیارت استان گیلان شش خانه به هفت هزار خانه افزایش پیدا کرده است».

او همچنین افزوده «اکثر زمین‌خواری‌ها در این مناطق از سوی افرادی انجام شده که ناظر بر امور زمین هستند، برای مثال زمین‌خواری‌ها از طرف سازمان منابع طبیعی یا دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته، این در حالی است که این نهادها باید با تصرفات برخورد کنند».

 

یوسفیان‌ملا با انتقاد از اینکه به این مسائل هنوز رسیدگی نشده، تأکید دارد: «این پرونده‌ها مربوط به دوره گذشته مجلس است، گزارش‌هایی مطرح شده اما اقدامی اساسی در جهت تعیین‌تکلیف آنها انجام نشده است؛ البته درگردنه حیران پس از ارائه گزارش، تخریب‌ها و قلع‌وقمع‌هایی صورت گرفت، اما عملا هیچ اتفاقی رخ نداده است».

به گفته او «مردم انتظار دارند که اگر دستگاه‌های نظارتی و صاحبان اختیار این اراضی اقدام به زمین‌خواری کردند، برخوردهای اساسی با آنها صورت گیرد؛ ضمن اینکه قوانین در این حوزه از کارایی لازم برخوردار است، اما مسئولان توجهی به مسائل ندارند».

١۶٠ هکتار از زمین‌های بکر «حیران» ویلا شد

با افشای زمین‌خواری و ویلاسازی در ١۶٠ هکتار از اراضی زیبای گردنه حیران، مابین شهرستان‌های آستارا و اردبیل، این موضوع در کمیته ویژه در دست بررسی قرار گرفت.

گردنه حیران، راه ارتباطی آستارا به اردبیل، با افشای زمین‌خواری و ویلاسازی به صدر اخبار آمد. به‌دنبال تشدید تخلف‌ها در گردنه حیران در مجلس نهم استاندار گیلان از تشکیل کمیته ویژه برای مقابله با زمین‌خواری در این منطقه خبر داد. گردنه حیران از مناظر بکر طبیعی ایران در هشت سال دولت محمود احمدی‌نژاد از تصرف زمین‌خواران در امان نماند.منبع:شرق/

انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار