محمد فیضی مطرح کرد؛
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین با اشاره به اینکه تغییر صد درصدی برخی از مدیران به ظاهر موفق در دستور کار است، گفت: مدیران اجرایی بیشترین زمان خود را برای مسایل حاشیه ای اختصاص داده اند که قرار است مدیران سنگ انداز برای سرمایه گذاران پست خود را تحویل دهند.
کد خبر: ۴۹۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸ 13 September 2017

به گزارش تابناک اردبیل؛ دلیل توسعه نیافتگی استان اردبیل در سال های اخیر، عدم مدیریت های نامناسب و نا کارآمدی از سوی برخی مدیران اجرایی استان بود که راه را برای توسعه یافتگی تسهیل نکرد و نسبت به قابلیت های موجود در استان نتوانست با جذب سرمایه گذاری های خرد و کلان، توسعه اقتصادی را آن چنان که شایسته استان است، تحقق بخشد.

 توسعه اقتصادی استان اردبیل در تمامی حوزه ها اعم از کشاورزی و گردشگری و خدمات، مبنی بر مدیریت  افرادی کاردان و خبره است که مدیر واقعی بوده و کارآمدتر و موثرتر نسبت به سایر مدیران قبلی عمل کنند.

با شروع دولت دوازدهم، دولت محلی نیز کار خود را آغاز خواهد کرد اما چه کسانی این پست ها را سکان داری خواهند کرد، این روزها دغدغه افراد در محافل های سیاسی است و مدیرانی که خود را به ظاهر موفق نشان داده اند، احساس خطر می کنند.

از این رو در راستای تشکیل دولت محلی و وضعیت توسعه استان اردبیل، گفتگویی مفصل با محمد فیضی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین داشته ایم که در زیر می خوانید:

در زمان تشکیل کابینه دوازدهم چه رایزنی هایی برای استفاده از نیروهای استانی و منطقه ای در بدنه دولت داشته اید؟ 

دولت یازدهم با تمام فراز و فرودهایش و با تمامی انتظاراتی که گاهی عملیاتی نشد و گاهی فراتر از انتظار بود، به کار خود پایان داد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح خواسته های فراکسیونی و منطقه ای و با مذاکراتی به وزرا رای اعتماد دادند تا دولت دوازدهم کابینه خود را تشکیل دهد و به تبع ماهیت قضیه، تشکیل دولت محلی نیز در اولویت بوده و در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده و پیگیر آن هستیم که با رایزنی های مجمع نمایندگان استان اردبیل خواستار به کارگیری آذری زبان ها در وزارتخانه ها شدیم. با شریعتمداری نیز در مورد انتصاب مجید خدابخش (استاندار اردبیل) به عنوان معاون وزیر صحبت هایی داشته ایم.

عده ای بر این باور هستند که پیشنهاد خدابخش به وزارت نیرو یا رایزنی با شریعتمداری برای دور کردن او از استانداری اردبیل است. نظر شما در این مورد چیست؟

 حرف خنده داری است. تلاش برای ارتقا دادن استاندار، نمی تواند برای دور کردن او از مسئولیت استانی باشد. کاش همه دور کردن ها برای ارتقای فرد باشد.

یعنی هنوز رفتن یا ماندن خدابخش مشخص نیست؟ 

از آنجایی که خدابخش را همه به عنوان فردی اقتصادی و سیاسی می شناسند و رزومه و تخصصی کافی در این زمینه دارد، او می تواند به دولت دوازدهم در تحقق اهداف و آرمان هایش کمک کند و طی صحبت با شریعتمداری به کارگمارده شدن استاندار اردبیل به عنوان معاون خود و یا وزارتخانه از مطالبات مجمع نمایندگان بود. از اینرو با توجه به ارتقای مجید خدابخش به سمت بالاتر، نیاز به انتخاب استانداری جدید برای استان اردبیل است.برای این ارتقا، نماینده ها نه آغاز کننده و نه پایان دهنده بلکه پیشنهاد دهنده هستند. در مورد انتصاب استاندار، اگر فردی قویتر از خدابخش نباشد، استاندار فعلی ماندگار خواهد بود.

عملکرد مجید خدابخش به عنوان استاندار اردبیل را در دولت یازدهم چگونه ارزیابی می کنید؟ 

عملکرد استاندار اردبیل قابل قبول است اما می توانست با توجه به قابلیت و استعداد های اردبیل در راستای توسعه اقتصادی بهتر از این نیز باشد. معتقد هستم موضوع اشتغال با برگزاری جلسات تکلیفی حل نخواهد شد.

به ایجاد اشتغال در استان اشاره کردید که درد بزرگی برای جوانان استان محسوب می شود. به خدابخش در این زمینه چه نمره ای می دهید؟ 

در بحث ایجاد اشتغال نمره ۱۴ به مجید خدابخش می دهم زیرا اراده و خلاقیتی در بحث اشتغال از سوی استاندار اردبیل را ندیدیم و از آنجایی که یکی از پیامدهای توسعه اقتصادی اشتغال است، از سوی ایشان خلاقیتی نو مشاهده نشد.

شما خود اگر به سمت استانداری اردبیل منصوب می شدید، برای رشد اقتصادی این استان چه اقداماتی انجام می دادید؟ 

در رشد اقتصادی به کارگیری منابع به شدت مطرح است و تاکنون خلاقیتی نوین در استان برای بکارگیری منابع دیده نشده است. با اینکه قدم هایی برداشته شده اما متناسب با پتانسیل های اردبیل نیست و می توانست بالاتر و فراتر از این اتفاق بیفتد. اردبیل قابلیت بالقوه در بحث گردشگری دارد که باید روی هتلداری تمرکز کند و به سالن همایش جامع برای برگزاری همایش های ملی و بین المللی مجهز شود. در بحث توریسم درمانی نیز اردبیل موقعیت قابل توجهی برای رشد دارد که به دلیل بی توجهی های فراوان در این امر، سایر استان ها گوی رقابت برای استفاده از این شرایط پیش آمده را از اردبیل ربوده اند. در پذیرش و اسکان افرادی که برای معالجه به کشور ما مسافرت می کنند، اقداماتی می توانستیم، انجام بدهیم که هیچ کاری نکرده ایم.

از طرف دیگر نگرش به زمستان اردبیل همیشه تهدید آمیز بوده، به گونه ای که در فصل زمستان اقتصاد استان به خواب می رود. در حالی که این نیز یک امتیاز منحصر بفرد است که در این زمینه باید بیشتر تلاش می کردیم. جای بسی خوشحالی است که حضور انبوه گردشگران را در استان اردبیل لمس کرده ایم و می بینیم.

 از مدیران اجرایی آینده استان چه انتظاراتی دارید؟

 توسعه یافتگی اردبیل در بودجه سالیانه عملیاتی می شود و این عملیات برای توسعه یافتگی باید در داخل همان بودجه تخصیص یافته انجام بگیرد. مدیریت، در بخش درآمد از سرمایه گذاری بخش های خصوصی معنا و مفهوم پیدا می کند و در بخش دولت کارآفرین و مدیریت نوین دولتی، مدیری موفق است که در این زمینه خلاق و فعال عمل کند.

از مدیران انتظار می رود دایما در وزارتخانه های خود چانه زنی داشته و در بستن بودجه تلاش کنند. آن ها باید کارهای داخل اداره خود را به معاونان بسپارند و بیشترین وقت و زمان خود را برای مسایل حاشیه ای اختصاص ندهند بلکه با حضور در وزارتخانه بتوانند در بودجه بندی وزارتخانه نقش آفرینی کنند. در بحث جذب سرمایه گذاری اردبیل، همکاری و تعامل تمام نهادها با یکدیگر برای تسهیل موانع موجود در سرمایه گذاری باید به حداکثر برسد و در غیر این صورت از مدیران درخواست می شود در صورت سنگ اندازی در جذب سرمایه گذار پست خود را  تحویل دهند.

 مشکل اصلی عدم جذب سرمایه گذار را در استان چه می دانید؟

در استان اردبیل برای سرمایه گذاران، پکیج های پیشنهادی نداریم و برای جذب سرمایه خرد و کلان، سرمایه گذاران را نمی توانیم هدایت کنیم و تا زمانی که پروژه های پیشنهادی آماده و قابل حمایت از طرف دولت محلی نشود، این امر محقق نخواهد شد. در تشکیل تعاونی ها باید هدفدار عمل کنیم تا نتیجه بخش شود، از اینرو با برنامه ریزی دقیق و جامع  می توانیم استان را توسعه دهیم.

عملکرد کدام یک از سازمان ها را در استان منفی و کدام یک را مثبت ارزیابی می کنید؟ 

سازمان جهاد کشاورزی به دلیل عدم مدیریت سدهای معیشتی، عدم سمت و سو دادن به کشاورزان و ضررهایی که کشاورزان به خود دیده اند و از همه مهمتر، انحصارگرایی در جذب سرمایه گذار  و اینکه آیا به میزان قابلیت استان توانسته اند، محصول تولید کنند یا نه، از دلایل اصلی عملکرد ضعیف این سازمان است و مدیریت این بخش علیرغم اینکه خود را مدیری موفق جلوه داده اند و به دلیل اینکه همسو با آرمان های دولت تدبیر نیست، تغییر در مدیریت بخش کشاورزی لازم است چرا که مدیریت سازمان جهاد کشاورزی نه با خواسته های روحانی جلو می رود و نه در شاخص های کشوری عملکرد قابل قبولی دارد.

عملکرد مجموعه سازمان آب و مشکل آب شرب بسیاری از روستاها نیز قابل قبول نیست.

سازمان مجموعه راه به استثنای پروژه راه آهن که یک پروژه کلان و ملی است، علیرغم محدودیت های مالی و اعتباری، عملکرد این سازمان مثبت است. عملکرد فرمانداران نیر، نمین و سرعین را مطلوب می دانم و ارتقای این افراد را در پست های بالاتر شایسته می دانم.

راه آهن اردبیل یک چالش پیش روی نمایندگان است. عملکرد خودتان را در این مورد چگونه می بینید؟ 

در زمان انتخابات به مساله راه آهن ورود پیدا نکردم. در حقیقت بخاطر راه آهن از مردم رای نگرفتم اما بعد از شروع به کار در مجلس شورای اسلامی همراه دیگر نمایندگان استان در این مورد تلاش کرده و بودجه اختصاصی به راه آهن را افزایش دادیم.

عقیده و نظر شما در انتخاب شهرداری اردبیل چیست؟ شورای شهر باید برنامه محوری را جایگزین فرد محوری کند. کمپین واقعی حضور گسترده مردم در انتخابات بود که امروز انتخاب شهردار ماحصل انتخابات برگزار شده است و عده ای نمی تواند جو را به نفع خود مدیریت کند و نباید جامعه را متشنج کنند. نمایندگان مجلس برای نظر اعضای شورا احترام قایل است و شورا نیز باید فردی را به عنوان شهردار انتخاب کند که شایسته، لایق و کاردان شناخته شود.

فعالیت خود را در مجلس به عنوان نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین چگونه می دانید؟ 

عملکرد خود را فراتر از وظیفه قانونی خود می دانم و گاهی خارج از ردیف استانی از اعتبارات متفرقه برای تامین منابع مالی استان کمک گرفته ام. احیای پروژه راه آهن خفته و فراموش شده را از اقدامات مثبت در سال های ماموریتم می دانم.

شما پای ثابت سخنرانی ها در ستاد انتخاباتی روحانی بودید، سخنانتان نشات گرفته از فضای احساساتی زمان انتخابات بود یا همچنان به آن حرف هایتان پایبندید؟ 

در حمایت از دکتر روحانی و حرف هایی که در ستادها می زدم، پاسخگو هستم. زیرا که استمرار دولت روحانی را به نفع مردم می دیدم و می دانستم صحبت های جناح مخالف معیشت مردم را بیشتر به خطر خواهد انداخت و هیچ وقت مصلحت مردم را فدای نگرش، جریان و حزب نخواهم کرد.

 انتهای پیام/رستگارنیوز
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
عملکرد خود را فراتر از وظیفه قانونی خود می دانم....برای این جمله چه باید گفت....من شهروند این جمله را فراموش نخواهم کرد و البته تشخیص فرایی یا فرویی عملکرد شما با شهروندان است....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار