اکنون هر کیلو سیب زمینی در سر مزارع از 300 تا 400 تومان به فروش می‌رسد و همچنان سیب زمینی کاران دغدغه فروش نرفتن محصول را دارند.
کد خبر: ۴۹۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 12 September 2017

به گزارش تابناک اردبیل، با اینکه برداشت سیب زمینی از ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل طبق روال سالانه و البته با اتخاذ تصمیماتی برای برطرف کردن مشکل قدیمی سیب زمینی کاران از یک ماه قبل آغاز شده و تا اواخر مهرماه نیز ادامه دارد، اما باز هم نگرانی‌ها برای فروش این محصول همچنان پابرجا است.

کشاورزان سیب‌زمینی‌کار اردبیلی که امیدوار بودند امسال با تدابیر اتخاذ شده، بازار سیب زمینی سرو سامانی داشته باشد و تولیداتشان با کمترین دور ریز به فروش برسد، این روزها اما دل خوشی نسبت به آینده ندارند ومعتقدند باز هم گران تولید کرده اند و مجبورند ارزان بفروشند.

طبق اظهارات نوروزی کشاورز سیب‌زمینی‌کار اردبیلی در حالی که قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی 850 تومان است، اقدام حمایتی نرخ تضمینی ۴۰۰ تومانی نیز کارساز نبوده و دردی را از مشکل کشاورزان سیب زمینی‌کار دوا نکرده است چراکه برخی کشاورزان به دنبال رقابت بی‌امان فروش محصول خود به قیمت پایین هستند تا شاهد دور ریز آن در ماه‌های آینده نباشند.

به گفته این کشاورز نبود انبار و سردخانه و البته فقدان صنایع تبدیلی نیز در نابه‌سامانی بازار فروش سیب زمینی دخیل است که البته امسال با افتتاح کارخانه فرنچ فرایز امیدواری‌ها برای رفع مشکل سیب زمینی اردبیل افزایش یافته است.

این سیب زمینی‌کار اردبیلی ادامه داد: در حالی سیب زمینی های اردبیل کیفیت خوبی دارند اما نتواسته‌ایم سهمی از بازار خارجی بویژه بازاز آذربایجان داشته باشیم.

نوروزی ادامه داد: امسال نیز تعدادی از کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که برای متضرر نشدن، کشت جایگزینی را به جای سیب زمینی انجام دهند، این درحالیست که آینده کشت‌های جایگزین نیز مشخص  نیست و آن هم یک جور ریسک است.

 گلایه و نگرانی سیب‌زمینی‌کاران اردبیلی در حالی است که به گفته حسن روحی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال از ۲۱ هزار هکتار اراضی زیر کشت محصول سیب‌زمینی،  برداشت ۷۰۰ هزار تن محصول پیش‌بینی می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با سبلانه ما خاطر نشان کرد که در حال حاضر با راه‌اندازی صنابع تبدیلی و توسعه صادرات سیب‌زمینی مشکل سیب زمینی مازاد استان در حال برطرف شدن است.

پیش‌تر رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل نیز از امیدواری‌ها برای صادرت محصول سیب زمینی به کشورهای مختلف خبرداده بود.

به گزارش "سبلان ما"، مجید خدابخش استاندار اردبیل نیز با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل سیب زمینی مازاد استان، از بین راهکارهای تغییر الگوی کشت،ایجاد صنایع تبدلی و صادرات، صنایع تبدیلی جواب داده است، گفت: تسهیلات ویژه ای برای سرمایه گذارانی در نظر گرفته شده که اقدام به ساخت انبار و سردخانه در استان اردبیل بکنند.

به گفته این مسئول حتی ممنوعیت تغییر کاربری اراضی درجه یک نیز برای احداث انبار و سردخانه در استان اردبیل برداشته شده است.

خدابخش دلیل عدم موفقیت در صادرات سیب زمینی اردبیل بویژه به کشورجمهوری آذربایجان را تمایل آذریها برای بستن قرادادهای چندین ساله عنوان کرده که تولیدکنندگان اردبیلی بنا به دلایلی رغبتی به بستن این قراردادها ندارند.

با تمام این تدابیر اتخاذ شده هم اینک هر کیلو سیب زمینی در بازار اردبیل 800 تومان و در سر مزارع نیز از 300 تا 400 تومان به فروش می‌رسد و همچنان سیب زمینی کاران دغدغه فروش نرفتن محصول را دارند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
چرا همه چیز در کشور گرونه فقط سیب زمینی رودیدید شما از بدهی های چند ساله ی کشاورزان خبرندارید اگر قطمت سیب زمینی بیاد پیاد به همه ی کشاورزان مدیونید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار