افزایش مراجعه مردم برای دریافت اطلاعات جوی به سایت‌های خارجی
با وجود ادعای صحت 90 درصدی پیش‌بینی کوتاه مدت از شرایط جوی اردبیل، اخیراً پیش‌بینی‌های جوی در این استان با خطاهای فاحش همراه بوده است.
کد خبر: ۴۹۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱ 06 September 2017
به گزارش تابناک اردببل، اولین روز هفته جاری مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از پیش‌بینی بارش رگباری باران در اردبیل خبر داد. خبری که بیانگر احتمالات کاهش دما، وزش باد و بارش رگباری باران بود.

مدیرکل هواشناسی استان در این گفتگو تاکید کرده بود که با ورود جریانات شمالی به آسمان استان اردبیل، بارش‌های رگباری باران از روز یکشنبه تا سه‌شنبه در برخی مناطق بویژه مناطق مرکزی این استان پیش‌بینی شده است.

با این وجود طی روزهای گذشته نه تنها از بارش باران خبری نبود بلکه انتظار شهروندان برای تجربه بارش‌های رگباری بی‌نتیجه ماند.

هر چند شرایط جوی اردبیل متغیر بوده و اقلیم کوهستانی آن موجب شده اختلاف دما از جنوب تا شمال استان و شرایط جوی آن با تغییرات و پیچیدگی‌هایی همراه شود، اما در وضعیتی که شرایط جوی بدون کمترین خطا اعلام می‌شود، خطاهای قابل‌توجه در پیش‌بینی‌ها پذیرفته نیست.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با مهر در خصوص بارش باران از روز یکشنبه تا سه شنبه مطابق احتمالات درج شده در پایگاه هواشناسی استان تصریح کرد: در این مدت ما فقط یک دهم میلی‌متر بارش در فرودگاه اردبیل داشتیم.

علی دولتی مهر در این خصوص برخلاف گفتگوی پیشین خود این احتمالات را مربوط به مناطق کوهستانی دانست و تأکید کرد: ما در تمامی مناطق استان ایستگاه باران‌سنجی نداریم که میزان بارش‌ها سنجیده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا احتمال بارش باران مطرح می‌شود اما خبری از بارش‌های رگباری نیست، اضافه کرد: ما در مناطق کوهستانی از جمله دامنه سبلان ایستگاه سنجش باران نداریم و اگر بارشی باشد قابل اندازه‌گیری نیست.

مدیرکل هواشناسی استان البته اشاره نکرد که طی همین مدتی که پیش بینی بارش شده بود، در مناطق کوهستانی استان اردبیل از جمله دامنه های کوه سبلان بارشی بوده است یا نه.

کمبود امکانات داریم

وی معتقد است تفاوت‌های پیش‌بینی و واقعیت سرعت وزش باد طبیعی و عادی بوده و پیش‌بینی همراه با خطا است؛ در عین حال پیش‌بینی‌های کوتاه مدت جوی استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد صحت دارد.

مدیرکل هواشناسی استان در عین حال علت اصلی خطاهای پیش‌بینی را کمبود امکانات دانست و ادامه داد: به عنوان مثال برای بهبود دقت پیش‌بینی لازم است امکاناتی در استان از جمله تصاویر ماهواره‌ای و رادار هواشناسی ایجاد شود.

دولتی مهر تأکید کرد: تاکنون برای رادار هواشناسی ۷.۵ میلیارد تومان هزینه شده و هر چند می‌توان تا دو ماه به بهره‌برداری رساند اما به دلیل اینکه اعتباری اختصاص نمی‌دهند نیمه‌کاره باقی مانده است.

وی نیاز اعتباری برای بهره‌برداری از رادار را تنها یک میلیارد تومان عنوان کرد و متذکر شد: با کمک رادار اطلاعات زمانی و مکانی پیش‌بینی‌ها بهبود می‌یابد.

در همین حال باید اشاره کرد که در حال حاضر خطاهای پیش‌بینی جوی و بنا به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ضعف امکانات موجب شده اغلب شهروندان برای دریافت اطلاعات پیش‌بینی جوی به سایت‌های خارجی مراجعه کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
خاک بر سر سازمان هواشناسی با این پیش بینی کردنش...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار