برداشت محصول سیب‌زمینی به تدریج در دشت اردبیل آغاز شده و این در حالی است که قصه پردرد سیب‌زمینی‌کاران اردبیل و دغدغه فروش محصولشان همچنان پابرجا‌ست.
کد خبر: ۴۸۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 20 August 2017

به گزارش تابناک : این روزها برداشت سیب‌زمینی در دشت اردبیل آغاز شده و کشاورزان اردبیلی مشغول تلاش و فعالیت هستند تا مزد زحمات شبانه‌روزی خود را با برداشت و فروش محصولات خود بگیرند.

در حالی که برداشت محصول سیب‌زمینی در دشت اردبیل به تدریج آغاز شده ولی همچنان دغدغه و نگرانی سیب‌زمینی‌کاران دشت اردبیل ادامه دارد و قصه پردرد فروش محصول سیب‌زمینی همچنان در جای خود پابرجاست.

کشاورزان سیب‌زمینی کار اردبیل که با هزاران امید به کشت محصول سیب‌زمینی می‌پردازند ولی چند سالی است که موقع برداشت و فروش محصولات خود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند که نگرانی‌های زیادی در بین کشاورزان منطقه به دنبال داشته است.

دشت اردبیل یکی از دو قطب تولید محصول سیب‌زمینی محسوب می‌شود و سالانه در این دشت 700 تن سیب‌زمینی توسط کشاورزان منطقه تولید می‌شود ولی علی‌رغم افزایش تولید در فروش محصول سیب‌زمینی مشکلات زیادی در منطقه وجود دارد.

بذری که می‌خریم گران و محصولی که می‌فروشیم ارزان است

وحید جعفری کشاورز سیب‌زمینی کار استان اردبیل با اشاره به اینکه امسال 10 تن بذر سیب‌زمینی با قیمت بالای 2 هزار تومان خریده‌ام، افزود: وقتی که زمان برداشت محصول شروع می‌شود دغدغه فروش محصول نیز دو برابر می‌شود و نمی‌توانیم محصول خود را به قیمت ایده‌آل بفروشیم.

وی با ابراز گلایه از مسئولان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: همیشه مسئولان وعده‌هایی در مورد برطرف شدن دغدغه‌های فروش محصول سیب‌زمینی می‌دهند ولی این امر در حد حرف است و هیچ کس گوشش به مطالبات کشاورزان اردبیل بدهکار نیست.

این کشاورز اردبیلی تصریح کرد: هزینه تولید سیب‌زمینی با خرید بذر بسیار بالا بوده و چشم امیدمان به فروش این محصول است که در زمان برداشت قیمت این محصول پایین بوده و مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: انتظار داریم امسال مسئولان جهاد کشاورزی استان برنامه‌ریزی منسجمی برای صادرات محصول سیب‌زمینی داشته باشند تا قیمت این محصول متناسب با هزینه تولید و خرید بذر باشد و دغدغه‌هایمان در این راستا برطرف شود.

جعفری با اشاره به اینکه برای خرید بذر سیب‌زمینی چک داده است، گفت: هم‌اکنون زمان وصول چک فرا رسیده و ما نیز که امیدمان به فروش محصول خود با قیمت مناسب بود این امر محقق نشد و قیمت سیب‌زمینی در بازار روز بسیار پایین است.

مجلس با جدیت پیگیر مشکلات سیب‌زمینی‌کاران است

رضا کریمی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس با جدیت پیگیر برطرف کردن مشکلات سیب‌زمینی‌کاران در موقع برداشت و فروش محصول سیب‌زمینی است افزود: در این زمینه رایزنی‌های اساسی با وزیر جهاد کشاورزی انجام شود و انتظار می‌رود دغدغه کشاورزان در منطقه برطرف شود.

وی با بیان اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی است، گفت: در سال‌های گذشته قیمت فروش محصول سیب‌زمینی مناسب نبوده و این امر دغدغه‌های زیادی در بین کشاورزان ایجاد کرده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در راستای صادرات سیب‌زمینی و فروش این محصول انجام شده که انتظار می‌رود امسال نیز در حوزه صادرات برنامه‌ مدونی داشته باشیم تا کشاورزان منطقه در فروش سیب‌زمینی‌های خود با مشکلاتی روبه‌رو نشوند.

وی اظهار کرد: کشاورزان سیب‌زمینی‌کار اردبیلی گام بزرگی در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشتند و باید دغدغه و نگرانی‌های این قشر تلاشگر برطرف شود تا بتوانند با انگیزه در راستای افزایش تولید گام بردارند.

مصرف آب در تولید سیب‌زمینی مدیریت شود

جواد زنجانی فرماندار اردبیل با اشاره به اینکه در تولید سیب‌زمینی آب زیادی هدر می‌رود افزود: انتظار می‌رود با اجرای طرح آبیاری نوین در زمین‌های زیرکشت محصول سیب‌زمینی گام بزرگی در مدیریت مصرف آب برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه اردبیل یکی از قطب‌های اصلی تولید سیب‌زمینی است گفت: علی‌رغم اینکه شاهد افزایش تولید سیب‌زمینی در استان هستیم ولی در تولید این محصول آب زیادی هدر می رود که این امر مشکلات زیادی در حوزه آب به وجود آورده است.

فرماندار اردبیل از برنامه‌ریزی برای جایگزینی محصولات کم آب به جای سیب‌زمینی خبر داد و اظهار کرد: در این زمینه جهاد کشاورزی اردبیل باید اقدامات مناسبی انجام دهد تا کشاورزان بتوانند در راستای تولید محصولات باکیفیت تلاش خود را انجام دهند.

با وجود اینکه دشت اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی کشور محسوب می‌شود و سیب‌زمینی تولید شده در این استان از کیفیت بالایی برخوردار است ولی دغدغه و نگرانی کشاورزان در زمان برداشت محصول سیب‌زمینی زیاد بوده و انتظار می‌رود مسئولان استان در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال برای برطرف کردن مشکلات کشاورزان استان اقدامات اساسی انجام داده و زمینه صادرات این محصول مرغوب را به کشورهای همجوار تسهیل کنند تا شاهد ایجاد انگیزه در بین تولیدکنندگان محصول سیب‌زمینی در اردبیل شویم.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار