رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اردبیل در تولید غلات پرچمدار تولید کنندگان کشور است،گفت:استان اردبیل نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد.
کد خبر: ۴۷۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵ 16 August 2017

به گزارش تابناک : عدیل سروی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در جمع اساتید و محققان کشاورزی شرکت کننده در پنجمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به وضعیت استان اردبیل اشاره کرد و گفت: اردبیل استانی کاملا کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه یک میلیون و 800 هزار هکتار اراضی در سطح استان اردبیل وجود دارد، گفت:از این میزان نزدیک 900 هزار هکتار اراضی مرتعی، 63 هزار هکتار جنگل و 778 هزار هکتار اراضی کشاورزی هستند.
وی تصریح کرد: در مجموع 43.5 درصد از اراضی استان قابل کشاورزی هستند.

سروی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تولید انواع محصولات کشاورزی استان بالغ بر 4.5 میلیون تن است،گفت: اردبیل تقریبا 4 درصد تولیدات محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و این مهم نشان دهنده آن است که استان اردبیل علیرغم آنکه 1.9 مساحت کل کشور را دارا است، ولی از لحاظ تولید محصولات کشاورزی در جایگاه بالاتری قرار دارد.
وی با بیان اینکه استان در 12 محصول بسیار مهم، اساسی و استراتژیک رتبه ممتازی در سطح کشور دارد، گفت: در تولید سیب زمینی، گندم، دانه های روغنی سویا و کلزا، حبوبات و محصولات دامی، تولید عسل، پرورش گاومیش و برخی میوه ها دارای رتبه های بالاتری در سطح کشور هستیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نقش استان اردبیل در تامین و امنیت غذایی را بارز و ارزنده عنوان کرد و گفت: در خصوص افزایش تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به سلامت انسان و مسائل زیست محیطی دچار چالش های زیادی خواهیم شد.

سروی در ادامه سخنان خود به تشریح مدیریت مبارزه با آفات کشاورزی بخصوص کنترل استفاده از سم پاشی در مزارع استان پرداخت و گفت: در سال 78 و با حضور مشاورین بانک جهانی در شمال استان طرح مبارزه با آفات کشاورزی بخصوص روی محصول پنبه را شروع کردیم که به اذعان کارشناسان، این امر انتخاب هوشمندانه ای بود.

وی با بیان اینکه سم پای های هوایی در مزارع پارس آباد ساکنین منطقه را اذیتت می کرد گفت: استفاده از کودهای بیولوژیک موفقیت در زمینه افت زدایی مزارع کشاوری موفقیت آمیز بود بطوریکه رضایت کشاورزان و مردم منطقه را توامان به همراه داشت.

سروی افزود: امروز اردبیل موفق ترین استان در زمینه مبارزه با افات کشاورزی در کشور است.

وی با بیان اینکه امروز 12 مرکز تولید کننده کودهای بیولوژیک در سطح استان فعال هستند،گفت:درمکاتبات با جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکی از نقاط قوت استان برخورداری از مراکز بیولوژیکی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان وجود 16 کلینیک گیاه پزشکی در استان را یادآور شد و گفت:سازمان جهاد کشاورزی در قالب دستورالعمل های ارسالی، کمیته ساماندهی سم فروشی های کشاورزی را در دستور کار خود قرار داد و توانست با اجرای این طرح سم فروش های کشاورزی استان را ساماندهی کند.

وی در ادامه سخنان خود از حبیب زاده بعنوان موفق ترین کشاورز استان اردبیل نام بر و گفت:این کشاورز نمونهموفق به اخذ برند محصول سال  در زمینه تولید سیب زمینی و گیاهان دارویی در سطح کشور شده است.

سروی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در سه سال گذشته وضعیت استان بهبود یافته از اعطای 110میلیارد تسهیلات بانکی به کشاورزان خبرداد  و گفت: قسمت اعظمی از این تسهیلات مربوط به ماشین الات کشاورزی از جمله خاک ورزی حفاظتی بوده است.

وی به جایگاه تولید محصولات سالم اشاره کرد و گفت: جهت ارتقای تولید محصولات سالم تاکنون 64 مورد سایت ف 20 مورد کانون یادگیری،16 مزرعه IPM ، 196 مزرعه نمایشی و 800 کارگاه آموزشی در سطح استان راه اندازی و اجرا شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزایش آگاهی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در خصوص محصولات کشاورزی را خواستار شد و گفت:با بالا بردن سطح آگاهی مردم می توان گام های مؤثری در تأمین سلامت مردم برداشت.






منبع : ابصارخبر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار