مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می گوید: در خصوصو افزایش قیمت بنزین منتظر ابلاغ مصوبه مجلس و دولت هستیم. به همین علت تا کنون در خصوص قیمت بنزین تا کنون تصمیمی را اتخاذ نکرده ایم.
کد خبر: ۴۶۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ 22 July 2017
به گزارش تابناک : در حالی که نمایندگان مجلس سال گذشته در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه 96 تصویب کردند که قیمت بنزین، گازوئیل‌ و سایر حامل‌های انرژی در سال جاری افزایش نیابد اما پیش بینی ها حاکی از افزایش قیمت این حامل انرژی در سال جاری است.
برخی منابع خبری از دو سناریو برای قیمت بنزین خبر می‌دهند؛ نخست افزایش 10 درصدی قیمت و دوم بدون تغییر ماندن قیمت.

استدلال مدافعان افزایش 10 درصدی، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست که قرار بوده هر سال قیمت حامل‌های انرژی به‌طور متوسط 20 درصد افزایش یابد تا در پایان قانون پنج ساله هدفمندی یارانه‌ها، قیمت‌ها به فوب خلیج‌فارس برسد، اما در حال حاضر از عمر قانون هدفمندی یارانه‌ها دو سال گذشته است. دولت یازدهم در شروع کار خود فاز دوم این قانون را کلید زد و قیمت برخی حامل‌های انرژی را تا 25 درصد نیز در بودجه افزایش داد.

حالا اما قیمت‌های جهانی کاهش یافته است، از همین رو مخالفان سناریوی افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌گویند دولت بهتر است برای جبران هزینه‌های خود سناریوی افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از دستور خارج کند.

اما با این وجود افزایش میزان مصرف بنزین و عدم کاهش آن از ابتدای سال تاکنون احتمال سهمیه بندی یا گران شدن این حامل انرژی را قوت بخشیده است.

منابع رسمی و غیر رسمی در کشور از میانگین مصرف بنزین بین ۷۹ تا بیش از ۸۳ میلیون لیتر خبر داده اند و اعلام کرده‌اند این افزایش مصرف و عدم کاهش آن در کشور بی سابقه بوده است. میزان مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است. به‌طور کلی میانگین کل مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون ۸.۵ درصد رشد داشته است.

در همین رابطه منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با اکو تیتر می گوید: همچنان باوجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می کنیم ؛ اما با این وجود برنامه‌ای برای افزایش مجدد نرخ بنزین در دولت وجود ندارد. اما هر زمان که دولت در هیئت دولت هر نرخ و شیوه توزیعی را به تصویب برساند، از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود.

وی افزود: در خصوصو افزایش قیمت بنزین منتظر ابلاغ مصوبه مجلس و دولت هستیم. به همین علت تا کنون در خصوص قیمت بنزین تا کنون  تصمیمی را اتخاذ نکرده ایم.

در این میان استدلال برخی از کارشناسان حامی افزایش بنزین این است که بنزین به عنوان یک حامل انرژی باید گران شود و به جای آن دولت باری را از دوش بخش تولید بردارد تا تولید بتواند نفس راحت‌تری بکشد.

قیمت بنزین منجربه افزایش درامد دولت می شود

دیگر آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اکو تیتر معتقد است: مصوبه جنجالی افزایش قیمت بنزین در حالی طی سال های گذشته از سوی برخی از کارشناسان مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است که از همان ابتدای آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هدف اصلی سهمیه بندی بنزین در کشور کاهش میزان مصرف بود اما متاسفانه در سال های گذشته اجرای سیاست سهمیه بندی بنزین به دلیل عدم صرفه جویی صحیح در میزان مصرف به نتیجه نرسید به طوری که همزمان با افزایش قیمت قاچاق فرآروده های نفتی کمتر نشد از سوی دیگر نه تنها صرفه جویی در میزان مصرف رخ نداد بلکه ما شاهد افزایش میزان مصرف بنزین نیز در کشور بودیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: در این شرایط پیش بینی می شود پلکانی کردن قیمت بنزین به تبع کاهش ومنطقی شدن مصرف این فراورده نقتی می تواند به درآمدهای دولت کمک بکند. در این میان همزمان با مصوبه پلکانی شدن قیمت بنزین عده ای از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت بنزین بهانه ای خواهد شد برای افزایش قیمت سایر محصولات اما در صورتی که دولت نظارت خود را در همه بخش ها تقویت کند پلکانی کردن قیمت بنزین نه تنها منجر به افزایش نرخ تورم نخواهد شد بلکه درآمدهای دولت را نیز در این بخش افزایش خواهد داد.

وی افزود: به دلیل وابسته بودن قیمت نفت و بنزین در تمام دنیا به رغم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ولی به دلیل افزایش نرخ دلار، همچنان زمینه جهت شفاف تر کردن قیمت بنزین وجود دارد که در همین رابطه افزایش نرخ بنزین می تواند هم باعث اصلاح مصرف در میان مصرف کنندگان بنزین باشد و سرمایه گذاران خصوصی را به ورود در عرصه پالایشگاهی مشتاق تر می سازد.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار