طرح سرشاخه زنی واصلاح درختان گردو با هدف پیشگیری از خسارات سالانه سرمازدگی باغ های گردو در خلخال اجرا شد.
کد خبر: ۴۶۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 17 July 2017
به گزارش تابناک : فریدون بابایی فرماندار خلخال روز یکشنبه در جلسه کار گروه کشاورزی،آب ومنابع طبیعی خلخال افزود: این طرح با هدف پیشگیری از وارد شدن خسارات سالانه ناشی از سرمای دیررس بهاره به درختان گردو در سطح وسیعی از باغ های گردوی این شهرستان وبا سرشاخه زنی وپیوند درختان مقاوم در مقابل سرما ونیز جایگزینی نهال های خارجی در بهار امسال اجرا شده است.
وی افزود: در گذشته لطمات شدیدی از بی توجهی به جایگزینی ارقام کیفی به کشاورزی کشور وارد شده وبا توجه به اینکه دشمن همواره در تلاش برای استفاده از ترفند های مختلف برای ضربه زدن به کشاورزی ایران است بنابراین مدیریت جهاد کشاورزی خلخال در اجرای این طرح وجایگزینی ارقام خارجی باید بیشتر دقت کند تا تجربه تلخ مناطق دیگر کشور در این شهرستان تکرار نشود.
وی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت برنج در روستای برندق خلخال با توجه به وفور بارندگیهای امسال گفت: توسعه کشت برنج در این روستا نباید موجب وارد شدن خسارت به اماکن مسکونی ویا باغداران روستا شود.
بابایی بیان کرد:اعتراض اهالی در نشت آب مزارع برنج به واحدهای مسکونی وباغ های میوه به حق بوده ومدیریت جهاد کشاورزی کار توسعه مزارع برنج در روستای برندق ویا سایر روستاهای مستعد کشت را مدیریت کند.
در این جلسه هادی ذبیحی مدیر جهاد کشاورزی خلخال نیز گفت: این شهرستان با برخورداری از بیش از 2هزار هکتار باغ گردو بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل است ومدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان با اجرای طرح سرشاخه زنی درختان گردو جایگزینی نهال های مقاوم در مقابل سرمای دیررس بهاره درتلاش برای افزایش راندمان محصول است.
وی از اختصاص 100 هکتار از اراضی کشاورزی بخش خورش رستم این شهرستان به کشت برنج در سال جاری خبر داد وگفت:50 هکتار این اراضی در روستای برندق واقع شده است.
خلخال در جنوب اردبیل و در همسایگی استان گیلان واقع است . این شهرستان از جمله مناطق سردسیر استان بوده و زمان فصل سرما در آن طولانی است.
همه ساله بارش برف و حاکمیت سرما در اوایل فصل بهار به باغ های این منطقه خسارت زیادی وارد می کند.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار