رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بخش کشاورزی این استان با مشکل استفاده صحیح و بهینه از آب روبروست.
کد خبر: ۴۶۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ 16 July 2017
به گزارش تابناک : عدیل سروی روز یکشنبه در نشست روسای سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای با ائمه جمعه و جماعات اردبیل افزود: عبور از بحران خشکسالی در منطقه درگرو استقبال کشاورزان از اصلاح الگوی کشت و در نتیجه استفاده بهینه از آب می باشد. 
او اظهار کرد: مشکل عمده و اساسی که در مناطق شمالی استان بویژه در شهرستان بیله سوار پارس آباد با آن مواجه هستیم مساله کمبود آب نیست بلکه مدیریت غلط در استفاده بهینه از سوی کشاورزان است و استفاده نادرست از آب معضل مهمی را در این مناطق بوجود آورده است. 
او گفت: عملیات زهکشی آب زیر زمینی در مساحت سه هزار و 400 هکتار در اراضی بیله سوار مغان در دست اجراست و برخی از اراضی شهرستان پارس آباد نیز به دلیل زهدار بودن قابلیت کشت و زرع را از دست داده است. 
وی تشریح کرد: اراضی واقع شده در شهرستان های اردبیل ، سرعین و نیر و نمین به عنوان مناطق ممنوعه اعلام شده و به هیچ وجه حفر چاههای عمیق در آنها داده نمی شود ، وضعیتی که این مناطق از لحاظ سفره های آب زیر زمینی دارند بسیار خطرناک است و در سطح کشور به عنوان دشت ممنوعه شناخته می شوند. 
سروی افزود: جلسات متعدد تخصصی با دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی و صاحبان اندیشه و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد تا به راهکار مناسبی در استفاده بهینه از سفره های آبهای زیر زمینی و جاری دست یابیم.
وی گفت: ماحصل این جلسات و هم اندیشی ها این بود که یکی از راههای برون رفت از خطر بالقوه کمبود آب در کشور سیاست تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولاتی با نیاز آبی کمتر و بازده اقتصادی بالاتر بود که در این زمینه می توان به محصولاتی همچون زعفران و یا پسته وگیاهان دارویی ، گل محمدی ، دانه های روغنی و کشت سویا بجای ذرت علوفه ای اشاره کرد. 
سروی افزود: محققان مراکز تحقیقاتی فعالیت های تخصصی خود را در معرفی ارقام کم مصرف گندم مثل پیشگام صرف کردند و از سوی دیگر در سال های گذشته ماشین آلات کم خاک ورزی را به میزان لازم در دسترس کشاورزان قرار دادیم و عملیات خاکورزی حفاظتی را گسترش دادیم ، این کار در سطح 86 هزار هکتار و با اعتباری بالغ بر 110 میلیارد تومان تسهیلات عملیاتی شد. 
وی اظهار کرد: در راستای سیاست مهار آبهای مرزی 17 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و 53 هزار هکتار از اراضی مابقی نیز ار محل اعتبارات آبهای مرزی به سرعت در دست اجراست. 
سروی با اشاره به جایگاه شایسته تریبون مقدس نماز جمعه گفت: در کنار قداست و عبودیت نماز جمعه، ائمه جمعه در موضوع مقابله با خشکسالی و کم آبی در تغییر رفتارهای تولید کنندگان و کشاورزان با فرهنگ سازی غنی در اصلاح الگوی آب و مشارکت جدی در طرح اصلاح الگوی کشت نقش اساسی دارند.
او افزود: باید از کشاورز ان خواست تا از لحاظ شرعی در مصرف آب خانگی صرفه جویی و استفاده از آب خاکورزی نیز به صورت صنعتی و مدرنیزه اقدام کنند.
استان اردبیل مساحت 1.9 صدم درصد کشور را تشکیل می دهد ولی با وجود این چهار درصد محصولات کشاورزی کشور را تامین می کند. 
این استان 90 درصد ذرت ، 100 درصد چغندر قند و 100 درصد سورگوم کشور را تامین می کند. قابلیت ها و توانمندی های بخش کشاورزی استان در سطح ملی بقدری بالاست که در 11 محصول مهم همچون گندم ، عدس ، حبوبات ، پرورش زنبور عسل ، گاو شیری و دانه های روغنی رتبه زیر 10 کشوری را دارد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
این استان 90 درصد ذرت ، 100 درصد چغندر قند و 100 درصد سورگوم کشور را تامین می کند??????????????
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
آقای مهندس عدیل سروی قبلا در پارس آباد و اردبیل مدیر جهادکشاورزی بودند و بقول خودش مدیریت غلط در استفاده بهینه از سوی کشاورزان و استفاده نادرست از آب معضل مهمی در این مناطق بوجود آورده است آیا بعنوان مدیر وقت ایشان نباید جوابگو در قبال این معضل باشد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
مشکل کشاورزی ما بخصوص در ده – دوازده سال اخیر بحث مدیریت است . با این مدیران که در استانها بخصوص استان اردبیل گماشته میشود.انتظار هم بیش از آن نیست که آقایان با ...به استقبال کم آبی بروند . کشت وتولید زعفران وپسته وگل محمدی و امثالهم که ایشان نام برده اند مگر در چند درصد ازاراضی این استان بلحاظ آب وهوایی ونوع خاک و سایر عوامل دخیل در امر کشاورزی میتواند رخ بدهد ؟و با این محصولات چند درصد از میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی میشود؟ این آقایان باید در سطح کشورواستان بفکر معرفی ارقام با نیاز آبی کمتر آنهم با اولیت برای محصولات استراتژیک وعمده باشند ، باید بفکر ترویج اصول وروشهای آبیاری صحیح باشند که راندمان آبیاری ما کمتر از 30 درصد است . باید بفکر توسعه روشهای آبیاری نوین باشند که خوشبختانه اگر آماری که گفته اند درست باشد امیدوارکننده است بشرطی که کیفیت دستگاهها بالا بوده وکاربران آموزش دیده باشند . با این وضعیت علمی که بنده در خصوص اطلاعات وسوابق علمی مروجین وکارشناسان فعلی بخش کشاورزی دارم یقین دارم اگر یک مزرعه فول مکانیزه را بدست مجموعه کارشناسان ترویج ما بدهند میزان تولید محصول در آن مزرعه 50 درصد نیزافت پیدامیکند . ما فقط نقش سازمان کشاورزی وترویج را نقاشی میکنیم هیچ محتوایی ندارد. خودکفایی گندم با افزایش قیمت خرید از سوی دولت وبه بهای کاهش سطح زیرکشت وتولید سایر محصولات صورت گرفته ، ایشون افزایش کشت دانه های روغنی را توصیه میکنند وفراموش کرده اند زمانیکه خودشون در پارس آباد کارمیکردند بیش از 15 هزارهکتار پنبه کشت میشد والان به برکت خودکفایی گندم کمتراز هزار هکتار کشت میشودواین غیر از افزایش قیمت خرید گندم دلیل دیگری نداشته است.و هم چنین سایر محصولات که به سرگذشتی مانند دانه های روغنی دچارشده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار