ماجرای آتنا می‌تواند پایانی بر تجاوز باشد
تجاوز، قتل و مثله‌کردن یک کودک هفت‌ساله جنایتی برآمده از ذهن یک بیمار جنسی است که با داشتن سوءسابقه، بدون کوچک‌ترین نظارت و مراقبتی از سوی دستگاه قضا و نیروهای پلیس، در جامعه به‌عنوان یک شهروند عادی در حال زندگی بوده و اکنون به قتل‌های دیگری نیز اعتراف کرده است.
کد خبر: ۴۶۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵ 15 July 2017
قربانی کوچکِ یک جنایت بزرگ

تشنه بود، فقط می‌خواست عطش گرما را با جرعه‌ای آب خنک در مغازه دوست پدرش فرو بنشاند. اسماعیل هم مدتی بود دوربین‌های مغازه را خاموش کرده بود، می‌دانست که دخترک خواهد آمد و به انتظار نشسته بود. آتنا آمد بی‌آن‌که بداند قدم در قتلگاه خود گذاشته است. قتل آتنای هفت‌ساله یک حادثه عادی نیست. تجاوز، قتل و مثله‌کردن یک کودک هفت‌ساله جنایتی برآمده از ذهن یک بیمار جنسی است که با داشتن سوءسابقه، بدون کوچک‌ترین نظارت و مراقبتی از سوی دستگاه قضا و نیروهای پلیس، در جامعه به‌عنوان یک شهروند عادی در حال زندگی بوده و اکنون به قتل‌های دیگری نیز اعتراف کرده است.

آتنای کوچک قربانی قوانینی است که حامی کودکان نیست و برخلاف بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا که متهم به کودک‌آزاری برای همه عمر زیر نظر پلیس خواهد بود و هزینه انجام چنین جرایمی بشدت بالاست تا با مجازاتی شدید مانع تکرار این‌گونه جرایم شوند؛ اما در ایران کافی است یک متجاوز با گرفتن رضایت از شاکی آزاد شود و تمام. او آزاد است که به افکار شوم خود جامه عمل بپوشاند و اگر دست روزگار روزی دستش را رو کرد به یکباره چندین پرونده قتل و تجاوز دیگر در خواب غفلت ظابطان قضائی گره‌گشایی شود. اسماعیل یک مجرم سابقه‌دار است که بعد از دستگیری اعتراف به قتل‌های دیگر کرده است. او یک قاتل است و یک متجاوز اما در مدتی که در حال ارتکاب تجاوز و قتل بوده مجریان قانون و ماموران کشف جرایم کجا بودند؟

این روزها که داغ از دست‌دادن آتنای دوست‌داشتنی موجب عکس‌العمل‌های احساسی فراوانی شده است، آیا زمان مناسبی برای بازبینی قوانین در بحث حمایت کودکان و برخورد شدید با متهمان تجاوز و تعرض به کودکان نیست؟ آیا زمان آن نیست از خود بپرسیم آتنا و آتناهای کوچک زندگی ما می‌دانند نباید به هیچ مرد غریبه‌ای اعتماد کنند؟ آیا کودکان آموزش‌های لازم را برای دوری از افراد بیمار جنسی فراگرفته‌اند؟ این‌که افکار عمومی منزجر از حادثه خواستار مجازات قاتل است، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما آیا فقط مجازات قاتل دوای درد قربانیان کوچک تجاوز خواهد بود؟

فرزانه سادات ابوالقاسمی، حقوقدان با توضیح ماجرای قتل آتنا گفت: حدود یک‌سال پس از قتل فجیع دخترک خردسالی به نام ستایش چند روزی است که فاجعه دردناک قتل دختری هفت‌ساله به نام آتنا اصلانی به دست فردی ۴٢ساله متأهل و دارای فرزند و صاحب مغازه رنگرزی سخن روز محافل و مجالس و عموم شهروندان ایرانی شده است، به‌ویژه هموطنان عزیزمان در پارس‌آباد مغان عمیقا از این جنایت داغدار، اندوهگین، متأثر و خشمگین شده و خواستار اعدام یا سنگسار فوری و بی‌چون چرای متهم هستند.

این وکیل پایه یک دادگستری ضمن ابراز نهایت تأسف و تأثر از این رخداد شوم و شرم‌آور و با آرزوی صبر و شکیبایی برای خانواده داغدار این کودک معصوم این پرسش را مطرح کرد که می‌خواهم بدانم و بدانیم که واقعا مقصر یا مقصرین این واقعه دهشتناک کیست؟ و راه‌حل پیشگیری از تکرار این نابهنجاری چیست؟ اعدام متهم ممکن است در کوتاه‌مدت و البته تا حدودی موجب تسکین خاطر خانواده داغدار و شهروندان شود لیکن مروری گذرا بر پرونده‌های جنایی و احکام اعدام صادره نشان می‌دهد اعدام مجرمان راهکار اساسی و موثر به‌عنوان عامل بازدارنده نبوده و نخواهد بود.

به گفته ابوالقاسمی مقررات قضائی راهکار قانونی و تدابیر موثر و مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و حفظ جامعه و شهروندان در قبال افراد خطرناک و مستعد ارتکاب جرم ندارد و تمامی مقررات فعلی ناظر به دوران پس از ارتکاب و کشف جرم است در حالی که براساس قواعد عقلی و منطقی پیشگیری از وقوع جرم مقدم بر مجازات و از منظر قانون اساسی تکلیفی برای دستگاه قضائی است.

طبق اظهارات مقامات قضائی بر اساس قراین و دلایل به‌دست آمده متهم در سالیان گذشته مرتکب چندین فقره قتل دیگر نیز شده و متاسفانه دستگاه‌های قضائی و انتظامی موفق به کشف ارتباط جنایات مذکور با متهم نشده بودند و ناکارآمدی اقدامات دستگاه عدالت در خصوص کشف جنایات سابق متهم موجبات تجری وی شده و زمینه ارتکاب جرم بزرگتر را فراهم کرده است. وی در خاتمه گفت: امر مسلم آن‌که انتظار و خواسته عموم آن است که لایحه قانونی موثر برای پیشگیری از وقوع جرایم مشابه و حمایت شهروندان در قبال افراد خطرناک و مجرمان بالفطره تدوین و تصویب شود.

آتنا قبل از مرگ مورد آزار جنسی قاتل قرار گرفته و بعد کشته شده است؛ اتفاقی دهشتناک که دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل آن را تأیید کرده است و گفته پس از بررسی‌های انجام‌یافته سرانجام نتیجه تحقیقات پزشکی قانونی «آتنا اصلانی» مشخص شد و درنهایت تیم پزشکی آثار آزار و اذیت جنسی را تأیید کرد. ناصر عتباتی تأیید کرده است که به‌رغم این‌که مدت طولانی از زمان مرگ این دختر هفت‌ساله می‌گذرد ولی تحقیقات پزشکی قانونی نشان از تجاوز دارد و پرونده وارد فاز جدیدی شده است که تمامی اقدامات و بررسی‌های لازم در این زمینه همچنان با جدیت و اهتمام ویژه ادامه دارد تا بتوانیم تمامی رازهای پنهان این ماجرای پر فراز و نشیب را برای همگان مشخص کنیم. این اطمینان را به خانواده مقتول و اهالی شهرستان پارس‌آباد می‌دهیم که این پرونده در سریع‌ترین زمان رسیدگی خواهد شد. وی به خانواده مقتول و اهالی شهرستان پارس‌آباد اطمینان داد که این پرونده در سریع‌ترین زمان رسیدگی خواهد شد و گفت: وفق دستور ریاست محترم دادگستری استان اردبیل و با نظارت دادستان مرکز استان، کلیه روند پرونده به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت مورد بررسی و رسیدگیقرار خواهد گرفت.

دختران قربانی تجاوز

حسین احمدی نیاز، وکیل دادگستری نیز در این رابطه به موارد مشابه اشاره داشته و گفته است که‌ سال ١٣٩٣ پرونده تجاوز یک مجرم به ٩ دختر خردسال رسانه‌ای شد و سپس در سنقر کلیایی و شیراز و ورامین برای دختران خردسال همین داستان دردناک شکل گرفت، ظاهرا تراژدی تلخ تجاوز به دختران خردسال در ایران تمامی ندارد و این امر بیشتر برمی‌گردد به ضعف قوانین، فقدان جرم‌انگاری، عدم تصویب قوانین حمایت‌کننده از کودکان، عدم حمایت دستگاه قضائی از حقوق کودکان در فرآیند رسیدگی قضائی، نبود پلیس خاص کودکان، وجود ناهنجاری‌های اجتماعی گسترده، عدم آموزش این مباحث به کودکان، فقدان شناسه خاص مجرمان جنسی، عدم نظارت کافی بر چنین مجرمانی و بسیاری موارد دیگر ازجمله عدم رسیدگی جدی به دعاوی کودک‌آزاری در ایران را می‌توان نام برد.

ورود مجلس به موضوع «آتنا اصلانی»

انتقادات گسترده به نبود قوانین جامع در برخورد با متهمان به تجاوز و عدم نظارت بر اعمال افراد دارای سوءسابقه در جرایم منافی عفت به مجلس هم رسیده است و سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس وعده داده است که فراکسیون زنان مجلس بنا دارد در موضوع حادثه اخیر برای کودک خردسال آتنا اصلانی ورود کند تا بتوانیم از نظر موانع حقوقی و نبود قانون مناسب در این رابطه موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و مشکل را از نظر قانونی برطرف کنیم.

قتل دخترک هفت‌ساله پارس‌آبادی دلخراش و دردناک است اما شاید بتواند پایانی باشد بر سهل‌انگاری‌ها در شناسایی و برخورد با مجرمانی که اسماعیل نه اولین آنهاست و نه آخرین. اگر بهارستانی‌ها این‌بار بخواهند و تلاش کنند قوانین را اصلاح کنند شاید شاهد تکرار مداوم چنین جنایاتی در کشور نباشیم و شناسایی و نظارت بر رفتار مجرمان و متهمان عاملی بازدارنده در وقوع این جرایم باشد.

شهروند 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار